#50 , 21 jan 2014 12:21
Ok ik heb nu even tijd en zal trachten ieder punt systematisch te overlopen:
a) kosten behang: zou ik niet moeilijk over doen
b) Kosten vaatwasser:
- Het is niet de nieuwwaarde die dient aangerekend te worden doch de resterende boekwaarde op het aankoopbedrag van het oude toestel. Verhuurders dienen hun claim hierop te baseren en niet op de aankoopwaarde van het nieuwe toestel. De fiscale boekwaarde voor een toestel als een vaatwasser is na verloop van 6 jaar nul dacht ik.
- Indien het gebrek niet vermeld wordt bij uittredende plaatsbeschrijving en u niet meer over de mogelijkheid van een tegenexpertise beschikt zal het voor eisers byzonder moeilijk zijn deze claim te weerhouden.
c) spiegeldeur: op te volgen
d) lampje in de berging, staat in de plaatsbeschrijving dat dit werkend aanwezig was bij het intreden?
e) afval tuin: Hadden jullie afval achtergelaten? werd dit in de uitredende plaatsbeschrijving opgenomen? stond in de intredende plaatsbeschrijving dat er geen afval achter het tuinhuis lag?
Voor €2 zou ik echter niet beginnen, het sop is de kool niet waard.
f) rolgordijn. Opnieuw --> resterende boekwaarde van oud rolgordijn is van toepassing.
g) lek in dak is voor verhuurder.
h) dakgoten indien deze dakgoten zich op meer dan 5m Hoogte bevinden behoort het kuisen ervan tot de taken van de verhuurder. Enkel lage en makkelijk te bereiken dakgoten worden beschouwd als de verantwoordelijkheid van de huurder.
i) onderhoud van boiler: indien contractueel afgesproken behoort dit effectief tot de taken van de huurder, telkens uit te voeren op de periodiek afgesproken tijdstippen en is het niet kunnen produceren van bewijs dat dit werd uitgevoerd voldoende reden voor de verhuurder om het onderhoud bij het verlaten van het pand te laten uitvoeren op kosten huurder.
j) schoorsteen: het kuisen ervan dient op zijn minst te gebeuren op de bij wet vastgelegde tijdstippen ( gas tweejaarlijks, stookolie jaarlijks) of op de contractueel afgesproken tijdstippen indien deze strenger zijn dan de wet voorziet en dit op kosten de huurder. Kuisen bij verlaten pand indien de laatste kuisbeurt meer dan de helft van onderhoudsperiode geleden is, is normaal en ten laste van de huurder.
k) Verwarmingsketel: zie uitleg schoorsteen.
l) batterijen en thermostaat en rookmelder: Ten koste van verhuurder.
m) schadevergoeding huur: Hier heb ik vragen aangezien het uit uw eerste bericht niet duidelijk is van wanneer tot wanneer het contract liep op papier en wanneer u nu in feite het pand heeft verlaten. (ik vermoed dat u op sommige plaatsen 2013 en 2014 heeft gemengd). Kan u dit even verduidelijken?