Is mijn contract vast of 3,6,9 of...

GVM666
Topic Starter

Is mijn contract vast of 3,6,9 of...

#1 , 22 jan 2014 12:46

Goedemiddag allen,

Ik heb 5 jaar geleden een huurcontract afgesloten.
Nu wil ik verhuizen en dit contract opzeggen.

Ik was net het contract aan het bekijken. Dit is een letterlijk clausule:
Duur:
Het contract wordt afgesloten voor een termijn van 3 jaar beginnend op 01/11/2008 en zonder stilzwijgende verlenging eindigend op 31/10/2011.
Als ik in een 3,6,9 contract zou zitten moet ik 3 maanden op voorhand opzeggen.
Maar uit de bewoording hier versta ik: een vast contract, 3jaar.

"Zonder stilzwijgende verlenging": ik heb zover ik weet nooit een verlenging ondertekend. Heb ik dan eigenlijk nog een geldig huurcontract?
En verandert dit iets aan de opzeg?

Ik quote hierbij livios:
Korte duur

Een huurcontract van korte duur heeft betrekking op een periode van drie jaar of minder. Het contract moet door één van beide partijen drie maanden voor einddatum beëindigd worden. Vroeger beëindigen mag niet, tenzij anders is vermeld in het contract. Het contract loopt onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde periode verder als niemand het contract stopzet. Wel is het maar één keer mogelijk om een contract van korte duur voor een periode minder dan drie jaar te verlengen. Anders gelden dezelfde regels als voor de huur van negen jaar.
Maar in mijn geval is er geen stilzwijgende verlenging (of zo lees ik het toch).

Best wel verwarrend vind ik. Vandaar dat ik me afvraag hoe dit op een juridisch standpunt moet bekeken worden en wat er al dan niet verandert aan de opzeg.

Alvast bedankt voor reacties en de tijd om mijn bericht te lezen.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vverbeke

#2 , 22 jan 2014 13:22

Je had een huurcontract van bepaalde duur, omdat geen van beide partijen het heeft opgezegd is het contract na 3 jaar automatisch overgegaan in één van onbepaalde duur (de 3-6-9) met als startdatum 1/11/2008. Je zit er meer dan drie jaar en kan dus mits vooropzeg van 3 maanden (rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op uw opzeggingsbrief) zonder verbrekingsvergoeding vertrekken.

GVM666
Topic Starter

#3 , 22 jan 2014 13:51

Je had een huurcontract van bepaalde duur, omdat geen van beide partijen het heeft opgezegd is het contract na 3 jaar automatisch overgegaan in één van onbepaalde duur (de 3-6-9) met als startdatum 1/11/2008. Je zit er meer dan drie jaar en kan dus mits vooropzeg van 3 maanden (rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op uw opzeggingsbrief) zonder verbrekingsvergoeding vertrekken.
Ok. Toch wat anders dan ik verwacht had. Zeker aangezien "zonder stilzwijgende verlenging" gebruikt wordt in de verwoording.

Anyway, dan is het zo :)

Bedankt voor je snelle antwoord!

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jan 2014 14:07

Aangezien uw huurcontract een negenjarig contract is geworden dient u te verifiëren of het werd geregistreerd. Hoe dit te verrichten vindt u terug in de sectie "Nuttige documenten".

Indien niet geregistreerd --> kan u opzeggen wanneer u wil met de termijn die u wil, maar u moet schriftelijk opzeggen.
Indien geregistreerd --> kan u opzeggen wanneer u wenst middels een opzegtermijn van drie maand. Opgepast, deze opzegtermijn begint pas te lopen op de eerste van de maand volgend het ontvangen van de opzeg door de verhuurder.

Vb:

Opzeg verzonden op 23/01/2014, op 25/01/2014 eerste keer door post aangeboden bij verhuurder ---> opzeg begint te lopen op 01/02/2014 om te eindigen op 30/04/2014.
Opzeg verzonden op 30/01/2014, op 01/02/2014 eerste keer door post aangeboden bij verhuurder ---> opzeg begint te lopen op 01/03/2014 om te eindigen op 31/05/2014.

Spelletjes spelen met verzending opzeg dus bij voorkeur vermijden... tenzij u gelooft in een fenomenale efficiëntie bij de post...

vverbeke

#5 , 24 jan 2014 09:24

En niet vergeten aangetekend te verzenden! Met een gewone brief kan je niet bewijzen dat je die effectief hebt opgestuurd mocht er discussie zijn.

Terug naar “Huren”