Kosten Verwarming mazout huur appartement

fabb
Topic Starter

Kosten Verwarming mazout huur appartement

#1 , 25 jan 2014 10:31

Halo,
Op 1 augustus 2013 woon ik nu op een 2 kamer appartement, ik huur dit appartement en betaal 150 euro per maand voorschot voor lasten water en verwarming. Ik heb nu een afrekening gekregen tot 31/12/2013 van de verhuurder en ik heb 700 euro lasten voor alleen verwarming. Ik vindt dit veel zo we geen koude winter hebben gehad en ik zuinig omgegaan ben met verwarming. Ik verwarmende alleen mijn slaapkamer een kleine ruimte waar ik toch tv zit te kijken om zo niet alles te verwarmen. Nu zegt de verhuurder dat ik alle kranen moet openzetten de hele dag op 18 Graden en s avond op 20? En dat het erger is als ik maar 1 kamer verwarm, komt er dus op neer dat je zodra de chauffage opzet altijd het zelfde verbruik afgaat? Snap echt dit gedeelte niet.
Ben ook de tellers gaan bekijken en dit ziet er echt niet koosjer uit. Heel oude tellers die je gewoon kan uitrekken en bewerken. Er lag een uitgetrokken teller bovenop zo heb ik het gezien. Ik krijg ook nooit toegang tot de mazoutkot waar de tellers staan, alleen als zij er bij is.! Mijn teller stond op 2306 en bij afrekening ( zonder details) 2489. Kan er mij iemand helpen hoe dit berekend moet worden en een normaal verbruik is? Alvast dank voor jullie hulp :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2014 11:10

Welk soort tellers zijn het? Zijn het calorimeters van ISTA of CALORIBEL (de 2 meest voorkomende in ons land)
Post eens een foto van die meters. Staan die meters op iedere radiator? Zijn het meters met een wijzerplaat of met een verdampingsvloeistof in (rood of blauw)?
Worden die meters jaarlijks opgenomen? Door wie?

Sirkii

#3 , 27 jan 2014 13:08

Hou er ook rekening mee dat een gedeelte van de verwarmingskost (typisch 40-50%) vast verdeeld wordt over de appartementen (meestal volgens de quotiteiten)

Reclame

fabb
Topic Starter

#4 , 29 jan 2014 16:13

Hallo

Er staan geen tellers op de radiators! Heel oude radiators. Alleen tellers in het kot beneden waar wij geen toegang krijgen zonder haar erbij! Ik dacht dat wij recht hadden op een sleutel om mijn teller te controleren maar daar doet ze echt verdacht over.
Ik heb foto's maar kan ze niet plaatsen? De tellers beneden zien er uit als de teller van passagiers van de stewardess op de vlieger. Draaiende cijfers. Ik kan de foto's sturen op email anders. Ik heb geen gedetailleerde rekening gewoon bedrag 750 EURo van augustus tot september! Kunnen jullie mij helpen aub. Dank u

fabb
Topic Starter

#5 , 29 jan 2014 16:19

Ik wil er ook bij zeggen dat de 700 verwarming alleen voor een half jaar is dus van 1 augustus tot 31 december 2013. Al mijn geburen hebben dit bedrag ongeveer maar voor het jaar! Ze zeggen allemaal dat dit fout is en niet kan. En de vorige bewoner zegt mij dat ook hij betaalde 100 euro per maand was constant thuis en liet de chauffage constant aan en trok altijd terug. Ok hij zegt dat dit een vergissing is! Alleen de bazin zegt dat ik constant heb verwarmd terwijl dit echt zo niet is ben as beginnen stoken eind oktober! Dank u voor reactie.

nomafo

#6 , 30 jan 2014 14:16

Het klopt wel dat je de verwarming overal moet laten openstaan aan de radiators, zelfs al is het maar miniem.

Een dichtgedraaide radiotor knop, dan warmt de radiator niet op. Maar het water dat er in zit, is koud en blijft koud. En dat wordt door het cirquit steeds meegenomen naar de boiler. Dus moet die boiler steeds het koude water opwarmen. Wat extra energie kost.
Als je die dichtgedraaide radiator bvb half open zet, dan is die al wat verwarmd en moet de boiler niet zoveel energie verbruiken om ook dat water op te warmen.

fabb
Topic Starter

#7 , 02 feb 2014 09:19

En is het dan normaal dat ik een bedrag van 700 euro dien te betalen alleen voor verwarming voor een paar maanden? Ik heb zelfs geen details, kan ik het ergens zelf laten berekenen de mazout verbruik? Alvast dank voor antwoord!

sloeberken

#8 , 02 feb 2014 10:09

Die oude meters zoals u ze beschrijft geven nooit het juiste verbruik weer, zoals het meten van de tijd dat de thermostaat aan slaat en het verbruik van het volume water die door de leidingen passeert zijn niet precies en kunnen een afwijking van 100% en meer vertonen. Dus of je een of meerdere radiatoren open zet het verbruik zal hetzefde zijn. Maar door een kamer te verwarmen zal het water meer moeten stromen met gevolg van meer verbruik door dergelijke meter. Enkel calorie meters geven een veel juister verbruik weer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”