serie van problemen met recente huur

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

serie van problemen met recente huur

#1 , 30 jan 2014 16:14

Sinds 1,5 weken is er een huurcontract voor een appartement.

Het appartement maakt deel uit van een gebouw bestaande uit 4 appartementen. De echtgenote is verhuurster, de echtgenoot heeft een immobiliënkantoor in één van de appartementen.

Nergens wordt er melding gemaakt of en wie er een syndicus is.

In het huurcontract staat dat de huurder het appartement dient te herschilderen bij het beëindigen van de huurovereenkomst waarbij in het contract voorzien wordt dat de huurder aan de verhuurder dient voor te leggen welke verf er zou gebruikt worden. Kan dit?

Bijkomstig heeft de vorige huurder het betrokken appartement totaal niet herschilderd. De verhuurder weigerde dit door de huurder te laten verrichten. Kan de nieuwe huurder dan wél aangesproken worden voor dit herschilderen als die het appartement zou verlaten?

Er wordt op het ogenblik van de ondertekening vastgesteld dat er een probleem is met het licht in de badkamer (eigendom van de verhuurder). Er wordt hiervan niets vermeld op de plaatsbeschrijving. De verhuurder verklaart mondeling een tehnieker langs te sturen, hetgeen niet gebeurt.

Op het plafond in de badkamer wordt schimmel vastgesteld, te wijten aan een slechte ventilatie (het bovenliggend appartement had hier ook een probleem mee). Wat kan de betrokken huurder in dit verband doen of vragen? Is hier een vaststelling mogelijk door een stedelijke dienst woonkwaliteit? En in het voorkomend geval wat is hier afdwingbaar mogelijk?

Huurder sluit een overeenkomst af met belgacom voor internet, digitale televisie. De installateur van Belgacom kan geen installatie verrichten omdat er volgens hem de belgacom verbinding binnen het gebouw ergens verbroken is. Ofwel verricht Belgacom deze herstelling ofwel wordt deze 'door de eigenaar gedaan of door een technieker door hem aangesteld'.

De verhuurder weigert deze herstelling uit te voeren : 'andere huurders namen telenet, dus jij moet ook maar telenet nemen'. De betrokken huurder verkiest totaal geen gebruik te maken van telenet daar er op zijn vorig woonstadres nooit een oplossing mogelijk was van een resem problemen met de telenet verbinding (ondanks dat er 4 telenet techniekers langskwamen over meerdere jaren').

Kan een verhuurder dit weigeren? Deze herstelling dient buiten het betrokken appartement te gebeuren en de ingreep dient naar alle vermoeden te gebeuren in het onderliggend appartement (waar ze wél een belgacom aansluiting hebben en waar vermoedelijk bij de aansluiting van deze er een verkeerde koppeling geschiedde van de belgacom bedrading naar het bovenliggend - betrokken, gehuurd - appartement).

Bij een levering van een zetel (aangekocht in een meubelzaak en geleverd door deze meubelzaak) wordt de muur van de traphal beschadigd. De verhuurder eist dat de huurder deze op zijn kosten laat herstellen (weigert de betrokken meubelzaak hierover aan te spreken) omdat 'in het huurcontract staat dat de huurder verantwoordelijk is voor alle schade die deze aanricht bij zijn verhuis'. Een levering door een derde is toch geen 'verhuis'? De levering wordt toch maar in ontvangst genomen door ondertekenen van de leveringsbon (= de eigendomstoverdracht) op het ogenblik dat deze binnen het appartement geleverd werd?

Bij het ondertekenen van het huurcontract werd een probleem vastgesteld met sommige chauffages (verwarming door een boiler binnen het appartement zelf). Dit wordt niet vermeld in de plaatsbeschrijving. Er is wel door de vertrekkende huurder op zijn kosten een keuring geweest van deze gasboiler (waarbij er niets te merken bleek begin dit jaar).

Vandaag komt de technieker om te controleren wat het probleem is met deze chauffages (aangevraagd door de verhuurder). Volgens de verklaringen van deze technieker is het probleem te wijten aan een defekt verbrandingsdeel in de boiler (terwijl er wél verwarming was en is, dus het probleem lijkt eerder te liggen aan defekte thermostatische kranen). Voor alle duidelijkheid het probleem dat op het ogenblik van de ondertekening van de huurovereenkomst vastgesteld werd, dat was dat de verwarming van 2 chauffage elementen in de living niet kon verminderd worden, geen probleem van géén verwarming maar een probleem van oververwarming (= probleem bevoegdheid van de stedelijke dienst woonkwaliteit)?

Wie dient deze herstelling op zich te nemen, de verhuurder of kan deze weigeren tussen te komen?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 jan 2014 17:15

Dat is een hele boterham..

- bij kleine gebouwen is niet noodzakelijk een syndicus verplicht, zeker al niet wanneer het gebouw in zijn geheel van één eigenaar is.
- herschilderen op kosten huurder in kleur met goedkeuring van eigenaar is een beding dat nog steeds veel voorkomt in contracten. Deels is dit onwettig wanneer de kwaliteitsvermindering van de verf enkel te wijten is aan sleet, deels komt deze clausule steeds terug (ikzelf vermeld zelfs steeds in de plaatsbeschrijvingen de RAL codes van de gebruikte verven) omdat je op deze wijze vastlegt dat een verandering van kleur niet kan zonder toestemming van de verhuurder aan de ene kant en de verhuurder aan de andere onmiddellijk de kost van het negeren ervan duidelijk maakt. Opmerking in plaatsbeschrijving laten plaatsen dat het pand bij intrede niet vers geschilderd was.
- Opmerking in plaatsbeschrijving laten zetten dat er bij intrede een probleem, namelijk a b en c, aan de verlichting in de badkamer werd vastgesteld. Dat de verhuurder zich heeft geëngageerd om dit te laten repareren.
- bekabeling is een tweesnijdend zwaard: aan de ene kant is er een alternatief beschikbaar, aan de andere kant voorziet de verhuurder een optie in het verhuurde pand die niet werk en waarvan hij voorafgaandelijk de huurder niet op de hoogte heeft gesteld.
- beschadiging hal: de verhuurder heeft gelijk: de beschadiging is aangebracht door iemand die in uw opdracht in het pand was. U bent dan ook verantwoordelijk voor het repareren en kan op uw beurt uw schade verhalen op de leverancier die de schade heeft aangebracht. Dit wordt geregeld door art. 1732 BW en naar analogie wordt vaak aanspraak gemaakt op art 1735BW.
Art. 1732. Hij (de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
Neem eens contact op met familiale verzekering, wellicht kunnen zij helpen.
- verwarming: opmerking laten opnemen in plaatsbechrijving. schriftelijk aandringen bij verhuurder op reparatie. Deze is, aangezien het hier duidelijk gaat om een defect aan een bestaande installatie die deel uitmaakt van het goed, het defect uw genot van het pand beïnvloedt en dit probleem aanwezig is voor uw intrede erin, middels art 1729 2° BW
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Gehouden deze reparatie uit te voeren.

Hopelijk helpt dit u al verder?

artemis
Berichten: 3310

#3 , 30 jan 2014 17:28

Wat betreft de thermostatische kranen die je niet kan afzetten, die hoeven niet perse stuk te zijn want die kunnen soms blokkeren als een vorige bewoner die niet regelmatig genoeg open en dicht heeft gedraaid. Dat kan dan gewoon een kwestie zijn van kraan losschroeven, pinnetje erin deblokkeren en kraan er terug opschroeven. Een goede chauffagist kijkt daarnaar als je hem erop wijst. Duurt maar een paar minuten.

Reclame

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jan 2014 19:51

Wat betreft de thermostatische kranen die je niet kan afzetten, die hoeven niet perse stuk te zijn want die kunnen soms blokkeren als een vorige bewoner die niet regelmatig genoeg open en dicht heeft gedraaid. Dat kan dan gewoon een kwestie zijn van kraan losschroeven, pinnetje erin deblokkeren en kraan er terug opschroeven. Een goede chauffagist kijkt daarnaar als je hem erop wijst. Duurt maar een paar minuten.
Kun je zeer gemakkelijk zelf doen. Kraan losvijzen (uiteraard alleen de beweegbare kop en niet de kraan zelf, want dan loopt de installatie leeg) Dan het zichtbare pinnetje een paar maal indrukken, eventueel uittrekken met een tang., en dan de kop er teug opzetten.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#5 , 30 jan 2014 23:07

De plaatsbeschrijving werd 2 weken terug opgemaakt en door beide partijen ondertekend. Ik vermoed dat de verhuurder die op heden zelfs reeds laten registreren heeft, samen met het huurcontract. Kan je dan nog iets wijzigen aan deze plaatsbeschrijving?
Art. 1732. Hij (de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1735. De huurder is aansprakelijk voor de beschadigingen en de verliezen die ontstaan door toedoen van zijn huisgenoten of van zijn onderhuurders.
In deze artikels staat toch niet dat een huurder aansprakelijk is voor schade die door derden aangericht werd? Een huurder is toch geen huurder van de traphal? En bijkomstig - artikel 1735 dat je aanhaalt - als een derde leverancier een beschadiging aanricht dan gebeurt die toch buiten de schuld van de huurder? De huurder heeft nergens meegeholpen aan de poging om de zetel naar het 2de verdiep te brengen.

Uiteindelijk is die firma met de zetel terug naar het gelijkvloers moeten gaan (en hierbij is die beschadiging gebeurd). De zetel werd uiteindelijk door middel van koorden langs de buitengevel omhoog gehezen. Is hier zelfs geen sprake van een fout door de leverancier dat die toch had moeten weten dat die zetel nooit door de traphal geraakte?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#6 , 30 jan 2014 23:15

Aangaande de verplichting tot verven bij het verlaten van het gehuurde goed : wat wordt er verstaan onder 'sleet' waarvoor er geen verplichting tot verven mag bestaan? Met verf (eveneens met behangpapier) heb je bijvoorbeeld 2 problemen : waar er kaders hingen daar verkrijg je een zichtbaar, doch licht,kleurverschil, de muren waar er langs gelopen wordt daar zie je toch enige verkleuring door het wrijven ertegen tijdens het langsgaan. Is dit normaal sleet?

En als het normaal sleet is, kan er dan wettelijk geen herschildering geëist worden? Bijkomstig als geen verfsoorten noch specifieke kleur opgegeven staat in het huurcontract, kan de verhuurder dan een bepaalde kleur eisen?
Laatst gewijzigd door gebruiker op 30 jan 2014 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#7 , 30 jan 2014 23:20

Er is nog een probleem door de fout van de verhuurder.

De huurwaarborg via een bank diende verricht te worden vooraleer er een huurcontract kon opgemaakt worden. De verhuurder geeft het adres + huisnummer.

Vandaag gaat de huurder naar zijn bank teneinde zijn adreswijziging door te geven. Daar blijkt nu een verschil tussen het huisnummer volgens opgave dienst bevolking en wat de verhuurder opgaf. Schijnbaar zijn de appartementen gebouwd op een plaats waar voorheen 2 huisnummers bestonden.

De verhuurder had - enkel als voorbeeld, niet het eigenlijke huisnummer - 34 doen opnemen voor de huurwaarborg, terwijl volgens de dienst bevolking het huisnummer van de woonst (dus vermoedelijk door het wegvallen van één van beide huizen tijdens het bouwen van het appartementsgebouw) 32, busnummer XX, is.

De vraag is nu of de verhuurder deze huurwaarborg zou kunnen aanspreken gelet de huisnummers niet overeenstemmen?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#8 , 30 jan 2014 23:30

Dat is een hele boterham..
Dit zijn hopelijk niet de typische problemen waar kinderen die uithuis gaan wonen mee geconfronteerd worden...

Had hij gedaan wat ik gezegd had dan had hij zelf een appartement aangekocht hetwelk hem zelfs minder per maand had gekost dan wat hij nu als huur dient te betalen.

Maar ik begrijp dat die stap allicht iets te groot is voor iemand die nooit geconfronteerd werd met huren of het aankopen van een woning.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 30 jan 2014 23:31

Behang is na 9 jaar afgeschreven bij verf hangt het af welke kwaliteit verf er gebruikt is maar in veel gevallen 9 jaar. Een slimme verhuurder zet dit in de plaatsbeschrijving, welke verf of behang, welke kleur en kwaliteit in de verschillende vertrekken gebruikt is. In een badkamer als er gewone muurverf (op basis van water) word gebruikt zal deze na enige jaren schilferen en vergrijzen.
Men kan enkel de reeele waarde vragen geen nieuw.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”