Kosten gedragen door de huurder

Girasol
Topic Starter
Berichten: 1

Kosten gedragen door de huurder

#1 , 31 jan 2014 22:11

Ik had graag een inlichting gewenst met betrekking tot welke kosten er moeten worden gedragen door de huurder en welke door de verhuurder.

Ik betaal maandelijks een provisie voor water, gas en gemeenschappelijke kosten. Ik heb zonet de eindafrekening ontvangen waarin wordt gevraagd om nog een extra 100 euro te betalen. De kosten voor water en gas zijn onbetwistbaar, aangezien dit nu eenmaal de cijfers blijken te zijn. Maar ik heb echter wel mijn vragen over de gemeenschappelijke kosten, die toch wel vrij hoog liggen. 105 euro provisie voor een studio van 30 m² en een relatief klein appartementsgebouw lijkt mij uit proportie.

Ik lees op de website van de overheid het volgende:
(bron: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... onderhoud/" onclick="window.open(this.href);return false;)

De verhuurder moet ervoor zorgen dat de woning in goede staat van onderhoud is als de huurder er zijn intrek in neemt. Gedurende de volledige duur van de overeenkomst moet hij ook alle nodige herstellingen uitvoeren om deze goede staat te behouden. Hij moet zorgen voor alle:
grote herstellingen
grote onderhoudswerken
herstellingen die nodig zijn door overmacht, ouderdom en normale slijtage

Ik heb een gedetailleerd overzicht opgevraagd bij de syndicus. Opmerkelijk is dat werkelijk alle onderhoudswerken (met uitzondering van het herstel van kademuren) worden omschreven als 'diverse kleine werken' en worden doorgerekend aan de huurders, terwijl ik sterk betwijfel dat deze allemaal als kleine werken bestempeld kunnen worden.

In de zomer vorig jaar hadden de bewoners een aantal dagen geen warm water. Ik heb dit gemeld en kreeg nadien te horen dat er een probleem was met de ketel, maar dat ze deze hebben vervangen. De kosten voor deze nieuwe ketel lijken volledig te zijn doorgerekend aan de huurders. Ook het onderhoud van de noodverlichting + keuring branddetectie lijkt mij een serieus onderhoud te zijn geweest, aangezien dit meer dan 700 euro heeft gekost. En dat zijn niet de enige hoge bedragen op dit overzicht, terwijl kleine herstellingen onmogelijk zoveel kunnen kosten. Is het verder ook de huurder die het ereloon van de syndicus volledig dient te betalen?

In het contract staat echter wel vermeld:
De huurder zal aan de verhuurder zijn deel betalen in de lasten van het geheel van het onroerend goed waarvan het verhuurde goed deel uitmaakt, op basis van de afrekeningen van de verhuurder of de syndicus. Deze lasten omvatten de uitgaven gedaan door de mede-eigendom voor rekening van de bewoners, waaronder onder meer worden begrepen de kosten van verbruik en onderhoud, zoals water, stookolie/gas, elektriciteit en verwarming, de kosten voor onderhoud en verzekering van de liften, de kosten voor onderhoud en verzekering van de gemeenschappelijke of individuele verwarmingsinstallatie, verluchting en andere gemeenschappelijke of individuele technische uitrustingen zoals de afvoerleidingen voor regenwater en sanitaire installaties, de riolering, de septische put(ten), de vergoeding van de syndicus, de lonen, verzekering en sociale lasten voor de conciërge alsmede voor het personeel belast met onderhoud en herstellingen van de gemene delen. Deze opsomming is niet limitatief.
Zijn niet inbegrepen in de maandelijkse provisie: de aansluitingskosten en verbruiken van elektriciteit, telefoon, kabeltelevisie, internet.

Het ziet ernaar uit dat ze zich met het contract zeer goed hebben ingedekt. Moet ik er dan maar gewoon van uitgaan dat hier niets valt tegen aan te vangen en ik gewoon als huurder alle kosten moet dragen? (Deze studio is mijn hoofdverblijfplaats.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 31 jan 2014 22:50

Wat in uw contract staat en ingaat tegen wetgeving van dwingend recht, is nietig, en mag u als niet geschreven beschouwen. Of, met andere woorden, of het er nu in staat of niet, u moet er geen rekening mee houden.

De bepalingen betreffende wie voor welk onderhoud verantwoordelijk is, is zulke wetgeving. Een uitgebreidere uitleg vindt u hier:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 01 feb 2014 08:18

Opgepast! De link waarnaar gerefereerd handelt over reparatiekosten. In de post van TS handelt het duidelijk over algemene kosten met betrekking tot de gemene delen van flatgebouw. Hier zegt de wetgeving weinig tot niets over.

Gelet op de klassieke claisule zal veel afhangen van de wijze waarop de 'kosten' worden aangerekend. TS heeft dus echt inzicht nodig in de stukken van de syndicus waarop deze de afrekening heeft gemaakt.

Indien u me per pb een email adres bezorgd, bezorg ik u een lijst met voorstellen die doorgaans gebruikt wordt door het vredegerecht als een dergelijke zaak zich bij hen aandient.

Reclame

Terug naar “Huren”