huuropzeg problemen vocht/schimmel

sabrina95
Topic Starter

huuropzeg problemen vocht/schimmel

#1 , 03 feb 2014 21:15

ik huur sinds maart vorig jaar een gerenoveerd appartement dat op het eerste zicht tiptop in orde is!
nog geen maand verder, in april dus merk ik op dat er zich vocht voordoet met schimmel tot gevolg! Dit probleem is goed opgelost geweest in de maand mei!
Nu zijn we nog geen jaar verder en vocht is er terug op dezelfde plaats, in de slaapkamer en in het bureel! ik heb dit telefonisch laten weten in november 2013 aan de verhuurders, deze zijn pas eind januari 2014 komen kijken! Het antwoord was dan ook dat ik de schimmel maar eens moest afkuisen en eventueel eens overschilderen! een week later zag ik duidelijk dat het steeds erger en erger werd! Ik heb al schade aan meubilair en aan kledij! Nu is er een expert langs geweest (haar schoonzoon) en de architect! De oorzaak van het probleem ligt volgens hem aan te weinig/geen ventilatie! (alles is hier supergoed geïsoleerd, maar geen ventilatie) waardoor de condens die er ontstaat niet naar buiten kan. De architect zei daarbij ook nog dat het vocht tot 70% komt door mijn was die er op een rekje droogt! dus de schuld van dit probleem in mijn schoenen schuift!
Na het gesprek met de architect ben ik naar de verhuurders gegaan om dit alles te vertellen en ook dat ik eventueel opteer om uit de woning te gaan omdat de situatie niet meer leefbaar is! Het antwoord was wel duidelijk ik verlaat vroegtijdig de woning dus mijn huurwaarborg ben ik kwijt plus ik moet nog eens bijbetalen omdat ik vroeger dan een jaar uitga! Kan dit zomaar! Wat zijn mijn rechten in dit geval

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 03 feb 2014 21:39

Aangezien er betwisting bestaat omtrent de oorzaak van de schimmel zal via gerechtelijke uw gelijk moeten worden bewezen. Daarvoor zal een advocaat en een bouwexpert onder de arm moeten worden genomen.

Het alternatief is de woninghuur op te zeggen mits toepassing van de wettelijke voorschriften mbt tot huuropzeg.

Welk van deze mogelijkheden in uw geval het voordeligste is moeilijk te beoordelen zonder expertenverslag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sabrina95
Topic Starter

#3 , 03 feb 2014 22:09

wat gebeurd er als ik niet teken voor het vrijgeven van de huurwaarborg aan de verhuurders?

Reclame

roharro

#4 , 03 feb 2014 22:15

wat gebeurd er als ik niet teken voor het vrijgeven van de huurwaarborg aan de verhuurders?
Hoogstwaarschijnlijk zal de verhuurder naar de vrederechter stappen en u dagvaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2014 10:26

Als jij blijft uw was drogen binnenshuis, zal je nog dikwijls met dit probleem geconfronteerd worden. Daarom: ramen open als er was hangt te drogen.
Heb ooit ook zo eens een huurder gehad in een appartement van mijn werkgever waarvoor ik het beheer deed van zijn eigendommen. Water liep los van de muur. Gevolg: klachten van de huurder. Omdat bij een verbouwing een paar jaar vroeger de muren waren geïnjecteerd tegen optrekkend vocht en ze ook waren her bepleisterd, rees er twijfel over het resultaat ervan. Na diverse duren opzoekingen bleek het opstijgend vocht niet de oorzaak. Ondertussen kwam huurder met diverse schadeclaims voor de dag voor beschimmelde kleding, niet meer werkende elektro toestellen enz...en eveneens met een attest van zijn huisarts.
Op een bepaald moment kom ik onverwachts binnen in het appartement, samen met een deurwaarder en politie die de inboedel kwam opschrijven, en we zien overal nog natte was hangen, op kleerhangers opgehangen aan de openstaande deuren van kasten (en wel zo nat dat er plassen op de vloer stonden)
Het probleem was snel opgelost: een onmiddellijke opzegging van de huur via de vrederechter (huurder stond op dat ogenblik slechts 1 maand achter, maar het verslag van de DW dat ik had gevraagd, heeft natuurlijk veel geholpen)
De HWB (toen nog 3 maand) werd ons volledig toegewezen.

bambipower

#6 , 04 feb 2014 10:36

Daarom werken droogkasten ook met een afvoer of opvangbak. Mocht je al het vocht binnenblazen, krijg je inderdaad luchtvochtigheid van 70% of meer...

Terug naar “Huren”