Goed,
Mijn vriendin , 3 kinderen en ikzelf wonen samen in een groot huis (herenhuis met 5 slaapkamers) met mijn oudere broer zijn vriendin en kindje. (3 / 6 /9 contract, beginnende te 1/12/12, contract werd opgesteld via een immo, dus ga ik ervan uit dat het geregistreerd is...)
Nu is dit huis ongeschikt verklaard door een aantal redenen, waaronder de voor mij belangrijkste reden : vocht in de kelder, wat leidde tot vocht in de muren.
Dit leidde op zich dan ook weer tot schimmel op onze muren en zelf zwammen in onze kelder.
Mijn 3 kinderen waren hierdoor langdurig ziek (heb daar geen bewijs van, maar we zijn tussentijds terug bij mijn schoonouders gaan 'logeren' waar ze na korte tijd niet meer ziek waren / werden), dus om een lang verhaal kort te maken...
We hebben meerdere aangetekende brieven verstuurd naar onze verhuurders over het hele jaar, waar we geen enkel antwoord op kregen, tot het moment dat we naar de gemeente stapten met het vochtprobleem...
De burgemeester van ons dorp heeft de woning ongeschikt laten verklaren waarbij we er ook direct uit mogen. Dit is nog niet gebeurd.
Nu heeft mijn medehuurder (broer) zich laten vertellen door een ander familielid (deze zit in zijn laatste jaar rechten) dat hij ook huishuur kan terugvorderen
vanaf de eerste aangetekende brief die we hebben verstuurd ivm de problemen met het huis.
Alsook schadevergoeding door eventuele dokterskosten, verhuiskosten, etc...
Nu heeft onze verhuurder al toegestemd om onze waarborg zonder verdere problemen terug te geven.
Ik zou liefst van al gewoon onze waarborg terug krijgen en er klaar mee zijn, mijn broer wil meer terugvorderen omdat hij volgens dat familielid (dat rechten studeert) er volledig recht op heeft.
Heeft iemand van jullie enig advies wat ik het beste zou kunnen doen ivm met de waarborg en eventuele terugvordering?
Want ik denk ook dat het een heel lang proces zal worden (familielid sprak over een max aantal weken via de vrederechter) en dat de kans om het te winnen niet echt reëel is aangezien ze gewillig zijn om de waarborg gewoon terug te geven zonder problemen...
ENIG ADVIES IS WELKOM, WANT IK ZIT MOMENTEEL ECHT OP EEN STOP
alvast bedankt,
Ben DG