kan ongeschiktverklaring leiden tot terugvordering huur?

Ben DG
Topic Starter

kan ongeschiktverklaring leiden tot terugvordering huur?

#1 , 27 jan 2014 19:13

Goed,

Mijn vriendin , 3 kinderen en ikzelf wonen samen in een groot huis (herenhuis met 5 slaapkamers) met mijn oudere broer zijn vriendin en kindje. (3 / 6 /9 contract, beginnende te 1/12/12, contract werd opgesteld via een immo, dus ga ik ervan uit dat het geregistreerd is...)
Nu is dit huis ongeschikt verklaard door een aantal redenen, waaronder de voor mij belangrijkste reden : vocht in de kelder, wat leidde tot vocht in de muren.
Dit leidde op zich dan ook weer tot schimmel op onze muren en zelf zwammen in onze kelder.

Mijn 3 kinderen waren hierdoor langdurig ziek (heb daar geen bewijs van, maar we zijn tussentijds terug bij mijn schoonouders gaan 'logeren' waar ze na korte tijd niet meer ziek waren / werden), dus om een lang verhaal kort te maken...
We hebben meerdere aangetekende brieven verstuurd naar onze verhuurders over het hele jaar, waar we geen enkel antwoord op kregen, tot het moment dat we naar de gemeente stapten met het vochtprobleem...
De burgemeester van ons dorp heeft de woning ongeschikt laten verklaren waarbij we er ook direct uit mogen. Dit is nog niet gebeurd.

Nu heeft mijn medehuurder (broer) zich laten vertellen door een ander familielid (deze zit in zijn laatste jaar rechten) dat hij ook huishuur kan terugvorderen
vanaf de eerste aangetekende brief die we hebben verstuurd ivm de problemen met het huis.
Alsook schadevergoeding door eventuele dokterskosten, verhuiskosten, etc...

Nu heeft onze verhuurder al toegestemd om onze waarborg zonder verdere problemen terug te geven.
Ik zou liefst van al gewoon onze waarborg terug krijgen en er klaar mee zijn, mijn broer wil meer terugvorderen omdat hij volgens dat familielid (dat rechten studeert) er volledig recht op heeft.
Heeft iemand van jullie enig advies wat ik het beste zou kunnen doen ivm met de waarborg en eventuele terugvordering?
Want ik denk ook dat het een heel lang proces zal worden (familielid sprak over een max aantal weken via de vrederechter) en dat de kans om het te winnen niet echt reëel is aangezien ze gewillig zijn om de waarborg gewoon terug te geven zonder problemen...

ENIG ADVIES IS WELKOM, WANT IK ZIT MOMENTEEL ECHT OP EEN STOP

alvast bedankt,

Ben DG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 27 jan 2014 20:29

Voor meer schadevergoeding zul je u tot de vrederechter moeten wenden, want de verhuurder zal dit zeker niet uit vrije wil doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Ben DG
Topic Starter

#3 , 27 jan 2014 20:33

dat weet ik, heeft het familielid ook gezegd...
ik schat onze 'winkans' echter vrij laag in

Reclame

sloeberken

#4 , 27 jan 2014 20:40

Misschien eens om raad vragen bij een advocaat, is moeilijk te oordelen als u de stukken niet ziet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#5 , 27 jan 2014 21:46

De huur krijg je terug maar je zal een bezettingsvergoeding moeten betalen die mogelijks even hoog zal zijn als de betaalde huur. Al zeker als de huur relatief laag was. Het water stond ook al in de kelder toen je ging kijken...

Verband bewijzen tussen die zwam en de gezondheidsproblemen zal je een smak kosten aan expertiseverslagen en die moet je voorschieten.

De advocaat van de tegenpartij zal ook bitsig worden. Die laatstejaarsstudent rechten heeft de klok horen luiden maar heeft duidelijk nog werk voor de boeg om de klepel te vinden.

Als je r een princiepskwestie van maakt kan je een advocaat een brief laten schrijven met een voorstel van minnelijker schikking. Misschien hapt hij toe om ambras te vermijden. Als t natuurlijk een ervaren veelverhuurder is dan zal dat wel niet veel indruk maken. t Is t proberen waard; neen heb je; ja kun je krijgen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2014 00:07

http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben DG
Topic Starter

#7 , 04 feb 2014 11:52

@ Sirkii de huishuur bedroeg 950 euro, was 475 voor mijzelf en 475 voor mijn broer.
Nu mogen we er wettelijk al uit, en krijgen we onze waarborg terug, dus de gezondheidsproblemen zijn eigenlijk niet van toepassing.
Ik vond gewoon dat jullie de bijkomende informatie wel konden gebruiken ivm raad geven.

Het gaat om een veelverhuurder, want ze hebben mij ooit eens verteld dat ze zelf niet wisten wanneer onze huishuur gestort werd omdat dat op een aparte rekening loopt samen met de huur van andere woningen.
Of ze ervaren zijn, daar heb ik geen idee van...
Lijkt me langs de ene kant heel waarschijnlijk omdat ze voor verdere problemen op te lossen zo vlug zijn om onze waarborg terug te geven (denk ik toch).

@ Franciscus dank voor de links, zal daar zeker gebruik van maken want ik wist niet goed waar te zoeken.
Nu rest mij enkel nog de vraag, moet ik best ineens alle documenten meenemen ivm de zaak, of moet ik eerst gewoon mijn uitleg gaan doen?

Ik heb namelijk nog GEEN enkele ERVARING in zo een zaken...

Terug naar “Huren”