vroegtijdig einde stellen aan opzegtermijn wettelijk?

masterkd
Topic Starter

vroegtijdig einde stellen aan opzegtermijn wettelijk?

#1 , 06 feb 2014 13:15

Is deze brief juist opgesteld?

vroegtijdig einde stellen aan deze opzegtermijn is dit wettelijk?

Zijn de datums juist als ik vandaag de opzeg zou doen?

[/color]
verhuurder

adres
xxxxxx

Aan dhr huurder
ADRES
7 februari 2014

Geachte Heer,
Hierbij delen wij U mee dat wij onze huurovereenkomst wensen op te zeggen. Het is inderdaad onze bedoeling om binnen het jaar na het einde van deze opzegging of de ter beschikking stelling van onze woning de woning gedurende tenminste 2 jaar effectief zelf te betrekken door de heer mijzelf. Deze opzegging gaat in op de eerste dag van de volgende maand en verstrijkt
op 01-08-2013.
Indien u akkoord bent de opzegtermijn voortijdig te beëindigen op 3 maanden tijd. Dit me te laten weten en voor akkoord te tekenen in de bijlage. In het andere geval wordt de wettelijke termijn van 6 maand gerespecteerd.
Mogen wij U vragen ons te willen bevestigen dat U - behoudens buitengewone
omstandigheden - het nodige zult doen om de woning tijdig ter beschikking te stellen ?
Wij hopen in elk geval dat onze huurovereenkomst in de beste wederzijdse verstandhouding
kan worden beëindigd.
Hoogachtend,
Mr XXX

In de bijlage;
Tussen de ondergetekenden
de Heer XXXX XXXXXXXXXXXXXX
wonende te XXXXXXXXXXstraat 9
-de verhuurder
de Heer XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
wonende te xxxxxxxxxxxxxx
-de huurder wordt
in gemeen overleg overeengekomen om een voortijdig einde te stellen aan de
opzegtermijn voor de huurovereenkomst met betrekking tot het het appartement gelegen xxxxxxxxxxxxx.
De opzegtermijn zal eindigen op 01-05-2013.
Opgesteld in twee exemplaren. Elke partij verklaart elk exemplaar te hebben ondertekend
en een exemplaar te hebben ontvangen.

Mr verhuurder mr huurder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 feb 2014 13:41

Aanvang 01/03/2014 en eindigt op 31/08/2014 Huurder kan steeds tegenopzeg van 1 maand geven. (gewijzigd)
Laatst gewijzigd door sloeberken op 06 feb 2014 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 06 feb 2014 13:55

Gaat het om een 3-6-9 of om een contract beperkte duur? Is het contract geregistreerd?
Huurder kan steeds binnen de maand tegenopzeg doen.
Huurder kan in de loop van de opzeg van 6 volle maanden ten allen tijde een tegenopzeg van 1 maand geven. De huurder dient zich daar nu niet over uit te spreken. Logisch, want is afhankelijk van wanneer hij iets vindt.

Dus uw brief moet op enkele punten aangepast worden.
En de bijlage voor akkoord van 3 maanden opzeg weglaten (zie hoger).
Ook uw datums nog eens checken en aanpassen want ze kloppen niet.

Reclame

masterkd
Topic Starter

#4 , 06 feb 2014 14:48

Het contract is niet geregistreerd.

Wat bedoelt u met voor akkoord van 3 maanden opzeg weglaten (in de bijlage). Wat als hij hier mee akkoord gaat? miss een bijlage waarbij hij de maanden zelf kan invullen ?

artemis

#5 , 06 feb 2014 15:02

Wat bedoelt u met voor akkoord van 3 maanden opzeg weglaten (in de bijlage). Wat als hij hier mee akkoord gaat? miss een bijlage waarbij hij de maanden zelf kan invullen ?
De wet voorziet dat u hem 6 maanden moet geven en dat de huurder vroeger wegkan als hij vroeger iets vindt. Uw huurder moet zijn opzeg nog krijgen en zal daarna pas beginnen uitkijken naar een andere huurwoning. Uw huurder kan zich nu toch onmogelijk uitspreken over die termijn?
Die bijlage, zelfs al zou uw huurder ermee akkoord gaan en ze ondertekenen lijkt me volledig onwettig.

masterkd
Topic Starter

#6 , 06 feb 2014 15:09

Hoe kan ik dan op de beste manier aandringen om het pand proberen vroeger te verlaten?

artemis

#7 , 06 feb 2014 15:16

Hoe kan ik dan op de beste manier aandringen om het pand proberen vroeger te verlaten?
Dat kan u niet, op geen enkele manier.
U mag de huurder vertellen dat u dat graag zou willen maar hij hoeft er geen rekening mee te houden.

bosprocureur

#8 , 06 feb 2014 19:22

Even gaan babbelen.

Neen dat heb je, ja kan je krijgen. De opzeg moet voor het einde van de maand verzonden zijn, per aangetekende brief. Ik zou vooraf een afspraak maken, en de komende opzeg aankondigen, zodat hij die niet op zijn nuchtere maag krijgt.

Hij moet dus sowieso verhuizen; als ermee te praten valt, informeer misschien wat hij zoekt, en help hem effectief om iets beters (in zijn ogen) te zoeken. Misschien speelt hijzelf al met de idee om te verhuizen?

Nog even praktisch : als hij gehuwd is, of als er meer dan een huurder is, uw aangetekende brief zeker naar elk van de partijen zenden, anders riskeer je dat je helemaal van voorafaan mag herbeginnen! :evil:

masterkd
Topic Starter

#9 , 07 feb 2014 11:36

Als ik in de brief zou vermelden dat hij indien de woning vroeger kan en wil verlaten me op de hoogte stelt en een tegenopzeg moet doen?

sloeberken

#10 , 07 feb 2014 11:46

Je wil het te ingewikkeld maken, er is ook zoiets dat u huurder verlenging kan vragen. Zou het gewoon houden en opzeg geven zoals de huurwet voorschrijft voor eigen bewoning met de indentiteit van wie er komt wonen en als er meer ondertekenaars zijn elk apart een AS met opzeg. De rest kan u altijd bespreken met u huurder.
Een corecte en juitste opzeg zorgt voor minder problemen achteraf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#11 , 07 feb 2014 13:19

Ben het eens met Sloeberken, hou het simpel in deze opzegbrief, met enkel de noodzakelijke vermeldingen. Vertel uw huurder er gewoon mondeling bij dat hij altijd vroeger wegkan met een tegenopzeg van 1 maand (minder zelfs, omdat het contract niet geregistreerd is). Als de huurder binnen 2 of 3 maand iets vindt dat onmiddellijk vrij is dan kan hij gaan zonder dat hij met een overlap hoeft te zitten.

Terug naar “Huren”