Problemen huurhuis

Miemie1980
Topic Starter

Problemen huurhuis

#1 , 04 feb 2014 23:29

Beste mensen,

Ik wil gewoon even het één en ander van mij afschrijven en ook een beetje raad vragen aan mensen die misschien kunnen helpen wat raad te geven.
Ik en mijn man wonen sinds 2008 in onze huurwoning. We hebben in al die jaren al redelijk wat problemen gehad.
We hebben constant last met onze 'beerput'. Ik weet niet meteen een ander woord. Wij hebben geen septische put, maar gewoon een regenput, heel klein, met als resultaat dat wij eigenlijk iedere 2 maanden onze put zouden moeten laten leegtrekken aan 75€ per keer. Kan je rekenen op jaarbasis? Ik heb maar een uitkering als invalide.
Gelukkig heb ik een zeer lieve vader, die hem gewoon komt leegscheppen. Maar ik vind het verschrikkelijk.

Toen wij hier kwamen wonen had de huisbaas de woning een beetje laten renoveren, allee ja, een stuk badkamer laten bij plaatsen. Een heel slechte douchecabine laten plaatsen, die langs alle kanten lekt en blijft lekken. Als invalide is het steeds weer gevaarlijk om te douchen en niet uit te glijden. Ik heb mij al enkele keren serieus pijn gedaan.
Er is ook geen verluchting in onze badkamer, waardoor die heel vochtig is en overal schimmels heeft, maar echt overal, zelfs in onze douche zelf. Ik heb constant infecties aan mijn voeten, verschrikkelijke jeuk en zo. Onze badkamer is niet om aan te zien, hier en daar gewoon wat tegels.
Ik voel gewoon dat het niet ok is met mijn gezondheid.

Ik zou graag gewoon willen dat de douche niet meer lekt en dat die schimmels verdwijnen. Mijn man gebruikt producten ertegen maar het komt na enkele dagen alweer terug en hier en daar krijg je zelfs niet alles weg.

Ik vraag mij af wat wij hier kunnen tegen doen, want ik wil niet in de problemen geraken,... alle raad is welkom.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 feb 2014 00:32

indien de huisbaas de zaken niet aanpakt en er gebreken in het pand zijn die onder zijn verantwoording vallen (afwerking, verluchting, gevaarlijk sanitair, etc etc) zal u op de dienst stedenbouw van uw gemeente best een woningonderzoek aanvragen.

sloeberken

#3 , 05 feb 2014 00:41

U verhuurder in de eerste plaats via AS in gebreke stellen van de problemen en een dringende herstelling vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Miemie1980
Topic Starter

#4 , 05 feb 2014 11:54

We hebben hem al eens een aangetekend schrijven gestuurd in oktober 2011. Dan is hij de koepel komen herstellen, zelf de beerput komen veranderen, hij heeft daar een schot ingestoken... Maar het helpt niks. Hij zei toen constant dat hij de loodgieter zou bellen, tot op heden nog geen loodgieter gezien.
Maar nu begint het echt de spuigaten uit te lopen. Dus best nog een 2de aangetekend schrijven?
Mijn man heeft ook schrik iets te ondernemen, omdat hij schrik heeft dat hij alles gaat verkopen, want dat heeft hij al eens gezegd toen ik hem voor de zoveelste X belde voor die vochtproblemen in de badkamer. Toen vroeg hij als we interesse hadden om de woning te kopen, ik kon geen woord meer uitbrengen. Hij zei dat er een bod was gekomen op zijn huis waar wij wonen. Ik denk dat het bluf is want er is geen epc en zo...
Dus mijn man heeft er schrik van. We zijn ingeschreven voor een sociale woning in de wijk van mijn ouders, met mijn handicap komen zij mij dagelijks helpen. Dus we zouden graag dichter bij hen wonen.
Maar er is een wachtlijst, misschien zitten we hier nog lang. Maar in zo'n omstandigheden zie ik dat echt niet zitten...
Wij moeten ook op onze gemeente blijven omdat ik de hulp van mijn ouders momenteel ook nodig heb. Dus als hij ons op straat zet zitten we pas echt in de problemen...

Vandebos

#5 , 05 feb 2014 12:06

Hij kan u bij verkoop niet op straat zetten. Verkoop is geen reden voor een beëindiging van een contract. Als u nakijkt of het huurcontract werd geregistreerd en na verloop van tijd wordt het pand verkocht, wel dan zal de nieuwe eigenaar ook de regels van opzeg moeten respecteren. Op zijn snelst wil dat dan een opzeg van zes maand voor eigen bewoning zeggen.

Op het ogenblik dat u een dergelijke opzeg krijgt kan u deze als gehandicapte ook steeds gebruiken om sneller een sociale woning toegewezen te krijgen...

sloeberken

#6 , 05 feb 2014 12:09

Als u geen AS stuurd kan de verhuurder U in gebreke stellen, omdat de huurwet u bverplicht bij gebreken de verhuurder op de hoogte te stellen van deze gebreken en je moet er bewijs van hebben dat hij op de hoogte was. Een AS van 2011 is verouderd. Je hebt een huurcontract van 3 6 9 dus de verhuurder kan u niet opzeggen enkel voor eigen gebruik, bij verkoop gat het huurcontract over naar de nieuwe eigenaar.

Miemie1980
Topic Starter

#7 , 05 feb 2014 12:29

Sloeberken: Dus best nu gewoon nog eens een aangetekend schrijven sturen?

Miemie1980
Topic Starter

#8 , 05 feb 2014 15:43

Dus het beste wat we nu kunnen doen is gewoon nog eens een aangetekend schrijven?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 feb 2014 23:43

Eerst met de sociale dienst van de gemeente gaan praten en deze om hulp vragen .
Daar ook bespreken in hoeverre zij kunnen helpen met de sociale woning en de controle van uw woning
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=38822" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wonenvlaanderen.be/ondersteu ... 96a7pcaej0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/onbewoonbaarverklaring" onclick="window.open(this.href);return false;

Miemie1980
Topic Starter

#10 , 06 feb 2014 12:04

Wat doen wij best eerst? Eerst AS sturen en hem de gebreken melden of al meteen naar de gemeente gaan??

sloeberken

#11 , 06 feb 2014 12:25

Als u naar de gemeente gaat en er komt een kontrole met resultaat dat de woning ongeschikt of onbewoonbaar word verklaart, dan ga je naar de rechtbank moeten stappen om de verhuurder te verplichten de gebreken te herstellen of het huurcontract te onbinden met eventuele schadevergoedingen. Maar als u niet kan bewijzen dat de verhuurder de gebreken kende zal je zwak staan in u bewijsvoering. Trouwens de huurwet zegt duidelijk dat u bij gebreken de verhuurder zo snel mogelijk diend te verwittigen zodat deze niet verergeren, doe je dit niet dan zal een deel van de schuld bij u gelegd worden. Geef de verhuurder eerst de mogelijkheid alles te herstellen voor je naar de gemeente stapt. Heb het met de lijve ondervonden in welke situatie u dan beland. Gebruik dit indien alle pogingen opgebruikt zijn. Vraag aan de moderator Vandebos met PB hoe je best u brief opsteld, zodat er geen fouten worden gemaakt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 feb 2014 15:13

Ik heb aangegeven de sociale dienst niet de dienst milieupolitie ..namelijk nagaan hoe snel de gemeente u kan helpen aan een nieuwe woning.
Dan de brief naar de eigenaar
Trouwens als naargelang de gebreke krijgt de eigenaar meestal toch kans om de gebreken te herstellen.

Miemie1980
Topic Starter

#13 , 06 feb 2014 23:21

Ok, dank je wel iedereen!

Terug naar “Huren”