Gemeenschappelijke kosten gehuurde studio moeder

ongelukbelaagd
Topic Starter

Gemeenschappelijke kosten gehuurde studio moeder

#1 , 25 feb 2014 00:17

Na gisteren een vraag gesteld te hebben over een onwettige prijsverhoging van de huur heb ik de afrekening van de gemeenschappelijke kosten eens nagekeken.
Daar heb ik ook mijn bedenkingen bij.
Na wat gegoogel over wat er in die gemeenschappelijke kosten doorverekend worden mag naar de huurder toe, ben ik niet verder gekomen dan "gezond verstand" gebruiken.
Dat doe ik nu dus en ik vraag jullie mening voor volgende dingen waarvan ik niet denk dat die ten laste mogen zijn van mijn moeder.

Ik heb een onkostenverdeling ten laste van de huurder bekeken en er staat geen omslagsleutel op. Gewoon het hele bedrag wordt doorgerekend. Moet er geen omslagsleutel gegeven zijn?

SANIDETECTIF : lekdetectie lek dak €5,42
aankoop aankondigingskast €2,29
aankoop bijkomende berichtenkast, magneten, etc. €4,82
vrijstelling schade 2V APP4 €3,25 (een positief bedrag voor een vrijstelling?)
vrijstelling waterschade €3,37
onderhoud brandblusapparaten €7,86
keuring ondergronds mazouttank €4,94
nazicht regeling cv-installatie dd. 27/01/13 €3,37
uitmeten regeling 29/02/13 €2,43
nazicht ketel in storing 1/4/13 €3, 56 (storing ten laste van huurder?)
nazicht cv-installatie 28/10/13 €1,31 (2de keer in 2013)
vervangen sloten toegang dak €5,43
veranderen slot voordeur €1,12
kosten interventie Sanidetectif €8,80
aankoop reservelampen €5,34
aankoop lampen inkomhall €0,41
onderhoudscontract lift €27,51
depanneren lift €1,36
plaatsen deursluiter bordesdeur €8,87
Nieuwjaar postbode + reinigingsdienst €1,81 (wérkelijk?)
beheersvergoeding 4x €43, 09
vergoeding leden raad van mede-eigendom €22,22
forfaitaire onkostenvergoeding technisch beheer €16,67 (forfaitair bedrag in werkelijke kostenstaat?)

Bij de individuele afrekening verwarming en elektriciteit:
2 warmteverdelers aan 7,64 +btw = 18,49

Nu denken jullie dat ik hier iets vraag voor een paar euro's maar mijn moeder leeft van een klein pensioentje op een klein studiootje en moet elke cent 10x omdraaien.
Dank je voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 feb 2014 00:22

Wat vermeldt het huurcontract? Zonder kennis van het huurcontract kunnen we hier niet antwoorden.
Er is nooit sprake van een verdeelsleutel. Maar welke kostencategorieën aan de huurder kunnen worden aangerekend hangt deels af van het huurcontract, deels van de huurwetgeving, deels van de lokale rechtspraak.

Grote herstellingswerken en premie van de blokpolis kunnen nooit tenlaste van de huurder zijn. Al de rest hangt af voornamelijk af van het huurcontract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 25 feb 2014 00:59

Roharro : dit staat in het huurcontract :

De gemeenschappelijke kosten van het gebouw waarin het verhuurde goed zich zou bevinden, door de huurder verschuldigd ten belope van zijn evenredig deel, omvatten de kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit, verwarming, het loon en de kosten van de eventuele conciërges, de vergoeding van de syndicus, evenals alle kosten van onderhoud en kleine reparaties, met begrip van die welke betrekking hebben op de liften en technische uitrusting.
Het aandeel van de door de huurder verschuldigde gemeenschappelijke kosten worden berekend op basis van de kostenstaten die de verhuurder, zijn vertegenwoordiger of de syndicus ten minste eenmaal per jaar bezorgt...(stukje over de betaling en het herzien van provisie)...Alle abonnementen en contracten voor geïndividualiseerde diensten en diensten voor privé-doeleinden (vb. Teledistributie, telefoon, elektriciteit, gas of het huren van meters) vallen exclusief ten laste van de huurder.

Reclame

roharro

#4 , 25 feb 2014 13:24

Lijkt me op eerste gezicht te kunnen als men "kleine reparaties" correct invult. Met evenredig deel bedoelt men de quotiteit van het appartement in het geheel van het gebouw.

Van uw lijst zou ik persoonlijk als verhuurder volgende posten niet aanrekenen aan mijn huurders (tenzij het schade is veroorzaakt door verhuurder's fout):

SANIDETECTIF : lekdetectie lek dak €5,42
aankoop aankondigingskast €2,29
aankoop bijkomende berichtenkast, magneten, etc. €4,82
vervangen sloten toegang dak €5,43
veranderen slot voordeur €1,12
plaatsen deursluiter bordesdeur €8,87
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2014 15:31

Voeg daar gerust nog bij:
Vervangen sloten toegang dak.
De leden van Raad van Mede-eigendom zijn gewoonlijk mede-eigenaars. Denk niet dat zij recht hebben op een vergoeding.
Als huurder heb je recht de facturen in te kijken op basis van dewelke de afrekening werd opgemaakt.

Terug naar “Huren”