Verhuurder wil contract korte duur vroegtijdig stopzetten

Ne-Ha
Topic Starter

Verhuurder wil contract korte duur vroegtijdig stopzetten

#1 , 27 feb 2014 11:49

De situatie is de volgende:
Mijn vriend en ik hebben een huurcontract van 3 jaar dat inging op 12 oktober 2012.
Volgens mijn informatie kunnen wij, noch de verhuurder dit contract vroegtijdig opzeggen.
Het is nu, na anderhalf jaar, zo dat onze huisbaas het contract toch wil verbreken. Hij had graag gehad dat wij binnen 3 maand het huis verlaten. Zijn (ex-)vrouw en dochter zouden het pand betrekken. Op zich willen wij wel meewerken en een overeenkomst bereiken.
Het is ook zo dat wij graag iets gelijkaardigs (woning met 2 kamers, zolder kelder en koer) zouden vinden maar de prijsklasse daarvoor ligt gemiddeld 200€ hoger dan wat wij nu betalen. Daarnaast zal een eventuele verhuis hoogstwaarschijnlijk ook de aankoop van een tweede wagen moeten betekenen.
Is het terecht dat wij dan een vergoeding willen vragen? Wat mogen wij dan verwachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 feb 2014 12:30

U bent correct, een contract korte duur kan niet vroegtijdig opgezegd worden, tenzij bij onderling akkoord. U kan dus perfect een compensatie vragen aan uw verhuurder als deel van het akkoord. De grootte hiervan is echter moeilijk te bepalen, maar u moet wel iets vragen waarmee uw verhuurder mee akkoord wil gaan. M.a.w., u zal met uw verhuurder moeten onderhandelen hierover.

sloeberken

#3 , 27 feb 2014 12:58

U huidig contract loop tot 31/10/2015.
Het kan toch niet dat jullie hierdoor schade leiden, al die maanden een meerkost van huur tot 31/10/2015 is al een grote som, zou toch voor geen almoes een verhuis in overweging nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Ne-Ha
Topic Starter

#4 , 27 feb 2014 13:22

Bedankt voor de snelle reacties.
Goed. Dus we overdrijven niet als we die meerkost vragen? Want dat hadden we zelf ook al bedacht.
Ik wil vooral discussies vermijden maar op het eerste zicht denk ik wel dat er met de verhuurder te onderhandelen valt.

Terug naar “Huren”