Huurder betaald steeds te laat, kan ik hem dagvaarden ?

JDS1978
Topic Starter

Huurder betaald steeds te laat, kan ik hem dagvaarden ?

#1 , 26 feb 2014 15:36

Wij verhuren reeds geruime tijd een woning en tot voor kort zonder problemen, met onze nieuwe huurder echter loopt het de spuigaten uit.

In het begin van onze overeenkomst waren er wat financiële problemen van de huurder zijn kant, echtscheiding, tijdelijk zonder werk, etc ...
Wij zijn toen heel inschikkelijk geweest en hebben een regeling uitgewerkt met de huurder om wat later en in schijven te betalen, toen al
moesten wij herhaaldelijk zelf contact opnemen met deze persoon om hem aan te manen zich aan de afspraken te houden.
Daarna is alles een hele tijd goed gegaan tot het laatste jaar ... hij betaalde nog geen enkele maand zijn huur op tijd en dit met uitlopers
tot meer dan 40 dagen na de datum die contractueel bepaald was.
Meerdere telefonische aanmaning brachten niets op, wij stuurden ondertussen een aangetekende ingebrekestelling, dewelke niet werd afgehaald.
Wij verstuurden een tweede ingebrekestelling per gewone post met een kopie van het aangetekend schrijven.

Normaal moet de huurder tegen de 10e van de maand waarop de huurprijs betrekking heeft, de huur hebben overgemaakt. Ik heb de huur van
de maand januari maar op 21 februari ontvangen en deze van februari heb ik nog niet ontvangen !

Kunnen wij hem op deze basis laten dagvaarden en desgevallend het huurcontract laten verbreken ?

Ik denk hierbij aan volgende artikelen van het burgerlijk wetboek:
Art. 1728/2: "de huurder is verplicht de huurprijs op de bepaalde termijn te voeldoen"

Art. 1741: "Het huurcontract wordt ontbonden door het tenietgaan van het verhuurde goed, en door de niet-nakoming van hun verplichtingen
door de verhuurder of de huurder.

Iemand een idee of we een kans maken bij het vredegerecht ?

Verder verzaakt de huurder aan nog een aantal puntjes uit het contract (als we de puntjes op de i willen zetten):
- Geen kopie van gewijzigde brandpolis laten bezorgen
- Nodige herstellingen ten onze laste niet per aangetekend schrijven gemeld, zoals vermeld in contract
- Geen attesten van reiniging schouwen en gasverwarming laten bezorgen

Op deze laatste puntjes zou ik normaal nooit vitten, maar nu wil ik alles gebruiken wat nodig is om hem er uit te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie raad !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 feb 2014 16:59

U heeft voldoende materiaal om hem voor de vrederechter te dagen met de intentie tot uitzetting om te bekomen dat hij zich in regel stelt.

JDS1978
Topic Starter

#3 , 27 feb 2014 08:00

Dank voor uw antwoord, ik heb ondertussen even gebeld naar het vredegerecht en daar zeggen ze dat zolang hij effectief wel betaald, te laat of niet, ik weinig verhaal zal hebben bij een hoorzitting.
Ze raadden me wel aan om even langs te gaan op de zitting van een advocaat die gratis juridisch advies geeft.

Ik hoop dat ik wel degelijk stappen zal kunnen ondernemen, want als de huurder voelt dat hij hiermee weg komt, dan vrees is dat hij aan alles nog meer zijn voeten zal vegen !

@ Vandebos: mag ik vragen van waar u uw expertise haalt ? Bent u raadsman ? Niet respectloos bedoeld hoor, maar ik wil wel zeker zijn dat ik echt een zaak heb en me daar niet
belachelijk ga maken in een zitting en dat de huurder ongestraft blijft.

Reclame

sloeberken

#4 , 27 feb 2014 09:50

Om een uithuiszetting te bekomen zal je inderdaad weinig kans maken, wat je wel kan bekomen is dat de rechter de huurder drie maand de tijd geeft zijn schulden af te aflossen en iedere maand tegen de 10 v.d. maand de huur stipt te betalen.
Als hij zich niet aan de voorstellen houd kan er over een uithuiszetting gesproken worden.
Het is wel voornaam dat u deze stap zet om het niet verder te laten escaleren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 27 feb 2014 16:55

Ok, een iets uitgebreider antwoord.

Uit uw berichten kan opgemaakt worden dat:

- de huurder niet tijdig betaalt, doch dit met ernstige vertraging wel uitvoert,
- de huurder geen aandacht schenkt aan uw aanmaningsbrieven
- de huurder u geen kopie van de gewijzigde brandpolis of de betaling ervan bezorgt zoals hij contractueel dient te doen,
- de huurder de nodige herstellingen ten onze laste niet per aangetekend schrijven meldt, zoals vermeld in contract
- de huurder u geen attesten van reiniging schouwen en gasverwarming bezorgt zoals contractueel afgesproken.

Deze elementen op zich zijn voldoende om hem middels een verzoekschrift voor het vredegerecht te dagen. In het verzoekschrift verzoekt u de vrederechter:

- de huurder op straffe van uitzetting binnen de dertig dagen na betekening te verplichten vanaf heden stipt op tijd te betalen
- de huurder te verplichten u op straffe van uitzetting binnen een redelijke termijn, door de vrederechter te bepalen (u stelt zelf 30 kalenderdagen voor), de bewijzen van onderhoud schouwen en verwarmingsketel, aangaan en betalen van een brandverzekering die het huurdersrisico dekt te bezorgen.
- de huurder te veroordelen tot de kosten van het geding inclusief rolrecht.

Onmiddellijke uitzetting zal u inderdaad niet bekomen, maar wel een vonnis dat uitzetting toelaat indien de huurder de opgelegde basisregels van een goede huurder niet respecteert.

Perfect doenbaar zonder advocaat. kostprijs: € 35 rolrecht, wat papier en inkt, lezen wat u terugvindt in de sectie nuttige documenten op dit forum.

Mijn ervaring:

- dit forum,
- verhuur van enige tientallen panden sinds een goede 15 jaar,
- regelmatig zelf verschijnen voor de vrederechter met vergelijkbare dossiers (regelmatig als in 3-4 dossiers per jaar),
- continue bijlezen van aanverwante literatuur...

JDS1978
Topic Starter

#6 , 27 feb 2014 17:19

Dank voor uw uitgebreid antwoord, we gaan de nodige stappen ondernemen.

Terug naar “Huren”