Huisbaas wil mij zo snel mogelijk uit de woning

Bluemoon76
Topic Starter

Huisbaas wil mij zo snel mogelijk uit de woning

#1 , 02 mar 2014 20:55

Beste

Daarnet de huisbaas aan de deur gehad en die wil mij zo snel mogelijk uit de woning.

Even de situatie schetsen

Ik zit momenteel in een scheiding, de EOT is nog maar gestart. Momenteel woont mijn ex hier nog terwijl hij zijn toekomstige woning (eigendom) opknapt.
De woning die we nu nog bewonen is een huurhuis waar we beiden het huurcontract voor ondertekenden (9 jaar contract)

1 april zou hij zijn woning betrekken en vanaf dan eist de huurbaas dat ik vertrek.
Zijn reden is dat hij niet wenst dat ik de woning alleen bewoon en hij door vertrek van mijn ex twijfelt aan de onderhoud van de tuin.
Ook doordat het huis in het midden van zijn jachtgebied ligt hij liever zou hebben dat er iemand inkomt die met de jacht te maken heeft.
Ook omdat hij voor ons als koppel destijds voor een mooie huurprijs had gezorgd en hij vindt dat dit vervalt omdat ik alleen in de woning zal blijven.

Ik heb hem verteld dat de woning en tuin wel degelijk onderhouden zal blijven, de huur betaald zal worden en ik niet inzie waarom ik onmiddellijk de woning zal moeten verlaten.
Nu blijft hij erbij dat hij dit wel kan doen, hij genoeg middelen heeft om dit te bekomen.
Ook heeft hij vandaag aan mijn ex gevraagd een aangetekende opzeg te doen.

Hij weet dat ik een andere woning zoek, goedkoper kwa huurprijs en dichter naar mijn familie toe.
Ik snap echt niet waarom hij nou gewoon niet kan wachten tot ik iets gevonden heb.

Kan hij dit zomaar ?

Ik ben hier echt van aangedaan, de kinderen hebben alles gehoord (8 en 5 jaar) , mijn zoon die begon te huilen van die gemene man.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AUDAX

#2 , 03 mar 2014 01:06

Een huurcontract van 9j kan maar opgezegd worden in volgende gevallen:
1) eigen bewoning door de verhuurder 6 maanden opzegtermijn
2) uitvoeren van werken
3) zonder reden maar dan met vergoeding van min 6maand huur

Laat U niet afschrikken U bent beschermd

Het feit dat U nu het huurcontract alleen verder zet is m.i. van geen tel.
Zeker wanneer U het verder betaalt en goed onderhoud.

Turaki

#3 , 03 mar 2014 09:42

Contract getekend door 2 huurders kan alleen maar opgezegd worden door beide huurders samen. Opzeg alleen door uw ex is dus ongeldig.

Om problemen te vermijden, zodra uw ex weg is, sloten veranderen en melden aan de wijkagent dat hij daar niet meer woont (verandering van domicilie), zodat uw huisbaas niet binnen kan, zelfs als uw ex de sleutels aan hem geeft.

Reclame

Bluemoon76
Topic Starter

#4 , 04 mar 2014 12:55

Bedankt voor jullie antwoorden ze hebben mij alvast wat gerustgesteld.

De sleutels veranderen ga ik idd doen.

Vandebos

#5 , 05 mar 2014 10:56

En melden aan wijkagent.

Aan eigenaar schriftelijk melden dat indien hij het verwijderen van u ex partner uit het huurcontract weigert u er geen probleem mee heeft om deze verwijdering middels een verzoekschrift bij het lokale vredegerecht te laten regelen aangezien zonder problemen kan aantonen over voldoende financiële middelen te beschikken om aan de huurprijs en het onderhoud verbonden aan goed huisvaderschap conform de geldige wetgeving, te blijven voldoen.

u sluit af met het klassieke: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Bluemoon76
Topic Starter

#6 , 05 mar 2014 14:11

Ik heb een regeling met de ex zolang ik hier woon hij meebetaald met de huur, dat hij op het huurcontract blijft heeft hij geen problemen mee.
Hij weet dat ik actief een andere woning zoek.

Gisteren ben ik langs geweest bij de huurdersbond, zij hebben me daar ook gerustgesteld.
Vandaag inmiddels aangetekend zenden ontvangen, waarin hij me tijd geeft tot 1 mei 2014
De brief staat trouwens vol onwaarheden.
Laatst gewijzigd door Bluemoon76 op 05 mar 2014 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#7 , 05 mar 2014 16:25

U dient zijn schrijven wel te betwisten. Anders geeft u hem het wapen van de stilzwijgende toestemming.

Vriendelijk aangetekend schrijven terugzenden met daarin:

- dat u zijn schrijven correct heeft ontvangen.
- dat u vanwege de heersende dwingende huurwetgeving niet kan ingaan op zijn buitensporige eisen.
- dat uw partner niet de wens koestert uit het contract geschrapt te worden, dat uw gezinsamenstelling behoort tot de grondwettelijk onschendbare privatieve sfeer, dat de hoofdelijke bewoning van het pand niet wordt aangetast.
- dat u formeel en schriftelijk zijn beschuldigingen ontkent
- dat u bijgevolg geen gevolg kun geven aan zijn onwettige eisen en geen bezwaar heeft uw standpunt in deze voor het lokale vredegerecht te verdedigen.

met vriendelijke groeten,

afsluiten met... enz enz...

dan ligt de bal in zijn kant.

Terug naar “Huren”