opzeggen van een handelshuurcontract

lucebert
Topic Starter

opzeggen van een handelshuurcontract

#1 , 11 feb 2008 17:35

Wij zijn geïnteresseerd in de aankoop van een pand voor uitbating van onze zaak. De winkelruimte is verhuurd en de makelaar zegt ons dat het huurcontract enkel een driejaarlijkse opzeg voorziet voor de huurder. Na wat opzoekwerk vind ik wel informatie in verband met handelshuur. Er is sprake van een artikel 12 dat bij vervreemding (verkoop) van een goed, een huurcontract door de koper in bepaalde gevallen kan opgezegd worden. Een van die gevallen is het uitbaten van een zaak voor eigen rekening.
Mijn vraag is nu de volgende: moet deze mogelijkheid expliciet vermeld zijn in het contract? Ik vermoed toch dat bij niet-vermelding de wet op handelshuur toch in elk geval van toepassing zal zijn. Of is dit niet zo?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2008 18:09

Als de huurovereenkomst bepaalt dat ingeval van verkoop de koper u kan uitzetten geldt art. 12 handelshuurwet.
Als de huurovereenkomst niet bepaalt dat de koper u kan uitzetten èn als de huurovereenkomst vaste datum heeft (geregistreerd is), kan de koper u niet uitzetten met toepassing van art. 12 handelshuurwet. De koper moet dan de huurovereenkomst respecteren en kan u maar uitzetten zoals de verkoper dat kon toen hij nog eigenaar was.

scorpioen

lucebert
Topic Starter

#3 , 12 feb 2008 10:10

Wat dan als er niets over opzeg bij verkoop vermeld staat in het contract? Er moet toch altijd een opzegmogelijkheid zijn?

Reclame

scorpioen

#4 , 12 feb 2008 11:20

Pacta sunt servanda. De overeenkomsten strekken de partijen tot wet.

Als de huurovereenkomst geregistreerd is treedt de koper in de rechten en verplichtingen van de verkoper. Het is alsof hij zelf als verhuurder de overeenkomst heeft ondertekend. Hij is dus door de overeenkomst gebonden en kan deze maar opzeggen in dezelfde gevallen als de verkoper deze kon opzeggen.

scorpioen

lucebert
Topic Starter

#5 , 12 feb 2008 12:49

Is hier rechtspraak rond? Hoe wordt dit opgelost in de praktijk?

scorpioen

#6 , 12 feb 2008 14:16

B.W. Art. 1743. (Onder voorbehoud van wat bepaald is omtrent de landpacht.) <W>
Indien de verhuurder het verhuurde goed verkoopt, kan de pachter of de huurder, die een authentieke huur of een huur met vaste dagtekening heeft, niet uit het gehuurde gezet worden door de koper, tenzij de verhuurder zich dit recht bij het huurcontract heeft voorbehouden.

Dit lijkt me duidelijk te zijn. Er is dan ook weinig of geen rechtspraak te vinden, juist omdat dit zo duidelijk is.

scorpioen

Terug naar “Huren”