vraag ivm gerechts kosten

Jan Verbeem
Topic Starter

Re: vraag ivm gerechts kosten

#16 , 23 feb 2014 14:21

Aangezien het u allen wel duidelijk zal zijn dat ik ten alle koste een rechtszaak wil vermijden, enerzijds omdat ik ver weg woon, en anderzijds vanwege de kosten die het meebrengt.

Mijn huurder staat dus ruim 300 Euro achter met betalingen, maar aangezien enkel de huur word betaald in een meer of minder vast bedrag ( 2 x 50%), en de rest van de betalingen bestaat uit 1 Euro stortingen zonder een duidelijke mededeling kan dit aanzien worden als gemeenschappelijke kosten of indexaanpassing.

Er is natuurlijk nog altijd de 2 maanden huurwaarborg op een geblokkeerde rekening.

Wat gebeurt er nu indien ik zou afzien van procederen, maar op het ogenblik dat de huurder zijn opzeg doet, weiger ik af te tekenen voor het vrijgeven van de huurwaarborg zolang alle achterstallen niet zijn betaald?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan Verbeem
Topic Starter

#17 , 10 mar 2014 17:09

Werd net op de hoogte gesteld door mijn advokaat dat momenteel all oproepingen voor het vredegerecht verplicht per verzoekschrift dienen te gebeuren, en een recent attest van woonst van de huurder dient bijgevoegd.

Misschien dat iemand nog volgende vraag kan beantwoorden.

Wat gebeurt er nu indien ik zou afzien van procederen, maar op het ogenblik dat de huurder zijn opzeg doet, weiger ik af te tekenen voor het vrijgeven van de huurwaarborg zolang alle achterstallen niet zijn betaald?

sloeberken

#18 , 10 mar 2014 18:23

Als er achterstallige betalingen zijn, mag je dit zeker afhouden van de huurwaarborg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Jan Verbeem
Topic Starter

#19 , 11 mar 2014 03:16

Als er achterstallige betalingen zijn, mag je dit zeker afhouden van de huurwaarborg.

Zonder dat er een uitspraak van een vrederechter is ?

U zal merken dat de achterstallen in mijn geval gemeenschappelijke kosten en weigering tot betalen van de index aanpassing betreffen.

Zal ik deze mogen inhouden op de waarborg som? Wat gebeurt er indien de huurder hier niet mee akkoord gaat. Ik versta dat wanneer beide partijen niet teken voor de vrijgave, de gelden geblokkeerd blijven.

jefke007

#20 , 11 mar 2014 09:00

Als de huurder dan nadien gewoon wacht tot de termijn op een vordering tegen in hem te stellen verjaard is, kan hij de deblokkering van de huurwaarborg vorderen MET met rechtsplegingsvergoeding en zonder enige afrek van kosten of wat dan ook

sloeberken

#21 , 11 mar 2014 09:41

Ja als huurder niet akkoord gaat is het aan de vrederechter met alle kosten ten zijne lasten.

Jan Verbeem
Topic Starter

#22 , 11 mar 2014 13:49

Als de huurder dan nadien gewoon wacht tot de termijn op een vordering tegen in hem te stellen verjaard is, kan hij de deblokkering van de huurwaarborg vorderen MET met rechtsplegingsvergoeding en zonder enige afrek van kosten of wat dan ook
Dus is het incorrect dat achterstallen zonder meer van de waarborgsom kunnen afgehouden worden, want een huurder zal nooit hiermee akkoord gaan, en de verhuurder zal steeds moeten procederen.

Ik had gehoopt dat in zulk geval de bewijslast bij de huurder zou liggen, maar ik had moeten weten dat in Belgie een huurder die een aantal huurwetten overtreed en niet betaald nog beschermt word ook.

sloeberken

#23 , 11 mar 2014 13:56

Dat is in alles zo en niet alleen bij huur, zonder vonnis kun je nooit een betaling daadwerkelijk opeisen.
Dat kost u enkel wat moeite naar de vrederechter stappen, verliezende partij word veroordeeld tot het betalen van de kosten zelfs een heel groot deel van eventuele advocaat kosten.

Terug naar “Huren”