welke rechten heb ik als huurder?

chrisje
Topic Starter

welke rechten heb ik als huurder?

#1 , 14 feb 2008 09:56

Beste allemaal,

Ik huur momenteel een woning, er is een schriftelijke huurovereenkomst afgesloten in april 2007, voor een termijn van 3-6-9 jaar, maar deze huurovereenkomst is nooit geregistreerd geworden.
Wanneer de verhuurder beslist om de woning te verkopen, of wanneer hij de woning opeist voor eigen gebruik, wat zijn mijn rechten dan?
Kan de verhuurder mij zomaar op straat zetten, zonder opzegtermijn?

Graag dringend antwoord.

Bedankt!!

Groetjes,

chrisje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 14 feb 2008 10:24

Dit is reeds ettelijke malen behandeld in dit forum. Ik stel voor dat je eerst eens een aantal zoektermen in de optie zoeken intypt.
Ik bedoel doe eerst even de moeite om het op te zoeken in dit forum....
Tenzij een andere goede ziel hier onmiddellijk hier een antwoord op wil geven.

chrisje
Topic Starter

#3 , 14 feb 2008 10:46

Beste John D,

Ik vind hier genoeg antwoorden op dit forum over de niet geregistreerde contracten betreffende de opzegtermijnen en opzegvergoedingen, maar wat mijn vraag betreft, vind ik toch geen sluitend antwoord hierop terug.

Ik zou graag mijn rechten kennen, indien de verhuurder mij morgen laat weten dat hij het pand wil verkopen, of zelf wil bewonen.
De huurder is niet verplicht een opzegging of vergoeding te geven aan de verhuurder daar het om een niet-geregistreerd contract gaat.
Maar wat heeft een opzegging door de verhuurder als gevolg voor de huurder?
In mijn contract van 3-6-9 staat dat de verhuurder mij 6 maanden vooropzeg moet geven als hij een einde wenst te stellen aan het huurcontract, maar is deze clausule geldig als het huurcontract niet geregistreerd is? Kan hij mij zonder pardon van de ene dag op de andere dag op straat zetten?

Kan er toch iemand mij aub een duidelijk antwoord geven?

Hartelijke dank,

Chrisje

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2008 14:32

Bekijk deze brochure eens:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. (Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst

De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.

Als de huurovereenkomst niet geregistreerd is en als de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt kan de koper de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom. De opzeg kan dan gegeven worden voor eigen bewoning, uitvoering grote werken of zonder motief mits betaling van een vergoeding.

scorpioen

JohnD

#5 , 14 feb 2008 19:33

Sedert 01.01.07 is de registratie verplicht (zie de brochure van scorpioen) en ten laste van de verhuurder. Ben je zeker dat het kontrakt niet geregistreerd is ? Ik ben daarom nog niet zo zeker (vermits de registratieplicht ten laste van de verhuurder ligt vanaf begin 2007) je hierdoor meer nadeel qua opzegtermijn (opzeg door de verhuurder gegeven) zou kunnen oplopen t.o.v derden dan als het kontrakt geregistreerd is ?

j.demoor

#6 , 15 feb 2008 10:14

“Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte...Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt.In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte tot vaststelling van de overgang van eigendom.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘deze huurovereenkomst is nooit geregistreerd geworden’ kan slechts blijken uit navraag bij de Ontvanger der Registratie.Tot de vervreemding kan u zelf nog laten registreren.

“Art.3.§ 2. De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen...”(Woninghuurwet).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Huren”