opzegging huurcontract wegens schimmel en vocht in huis

stephanievi
Topic Starter

opzegging huurcontract wegens schimmel en vocht in huis

#1 , 03 apr 2014 12:23

Hallo

Ik zit met een vervelend probleem.
Mijn vriend en ik huren sinds juli 2013 een huis met een contract van 9jaar.
Nu hebben wij al enkele maanden geleden opgemerkt (toen het kouder weer werd) dat er schimmel en vochtproblemen aanwezig zijn in huis.
De huisbaas is hiervan op de hoogte, wil er ook alles aan doen (zegt hij) maar de problemen blijven zich maar opstapelen..
Hij heeft een paar maand geleden een soort ventilatiesysteem laten plaatsen, maar de problemen zijn belange nog niet opgelost.
Het duurt maanden en maanden voor er iets gebeurt.. Wij zitten dus al maanden in slaapkamers met schimmel, we hebben een kelder die onder water staat..
NU is er nog een volgend probleem. Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Maar dan moeten wij volgens de wetgeving een opzegtermijn doen van 3 maanden + schadevergoeding betalen omdat we het contract verbreken..
Vinden jullie dat wij zouden moeten betalen voor een huis vol schimmels omdat we er weg willen en omdat we uit elkaar gaan??

Groetjes stephanie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2014 12:35

Als je dat als argument voor een huurverbreking wil gebruiken, zal je eerst een rapport moeten laten opmaken door "Wonen Vlaanderen" Bij voldoende strafpunten zal de woning onbewoonbaar verklaard worden, en kan je weg zonder vergoeding. Maar hier lopen al snel enige maanden overheen. (minstens 6)
Kijk eens na of de huurovereenkomst geregistreerd werd door de verhuurder. Indien niet kan je weg zonder opzegtermijn noch schadevergoeding.

bambipower

#3 , 03 apr 2014 15:00

en omdat we uit elkaar gaan??
Als jullie weggaan omdat jullie uit elkaar gaan, vind ik dat jullie die schadevergoeding moeten betalen. Wonen vlaanderen gebruiken als reden om die schadevergoeding niet te moeten betalen, is wonen vlaanderen gebruiken waarvoor ze niet dient.

U huisbaas heeft een aanvaardbare termijn nodig om problemen in het huis aan te pakken. Zie dat je die hem dan ook geeft. Zoniet inderdaad wonen vlaanderen inschakelen. Omdat jullie huisbaas paar maand geleden nog een verluchtingssysteem heeft laten plaatsen, toont hij al zeker goede wil. Lost het probleem zich na een tijdje niet op, dan moet je je huisbaas terug op de hoogte brengen, zodat hij verdere stappen kan ondernemen. Bvb een infiltratie doen, zodat opstijgend grondvocht gestopt wordt -of- andere dingen die nodig zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”