Hoeveel huuropslag na renovatie

Baileyske
Topic Starter

Hoeveel huuropslag na renovatie

#1 , 14 apr 2014 22:42

Mijn schoonvader huurt een appartementje.
Tijdelijk werd hij verplicht om voorlopig te verhuizen naar een verdiep lager, zodat de renovatiewerken in zijn appartement konden beginnen.

Het maandelijkse huurbedrag bedroeg 350€, na de renovatiewerken zou dit opgetrokken worden naar 500€.
Maar aangezien ook het dak vernieuwd zal worden, wil de verhuurder het bedrag optrekken naar 600€ per maand.

Kan dit zomaar? Dit zou ongeveer 70% meer zijn!!
Mijn schoonvader is in de 70 en alleenstaand, 600€ is wel plots héél veel voor hem.
Het gaat wel om een grondige renovatie, keuken, badkamer, ... (maar schoonvader heeft daar zeker niet om gevraagd)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 14 apr 2014 23:25

Mag na grondige renovatie max 20% opslaan.
Dak behoort niet tot renovatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2014 23:29

Ook herstellingen en vervangen van rotte ramen vallen niet onder renovatie.
Dubbel glas plaatsen, comfort verhogende maatregelen wel.

Dus een oude verroeste lekkende douche vervangen door een nieuwe is niet volledig te beschouwen als renovatie.
CV aanleggen wel

Reclame

KJ86

#4 , 15 apr 2014 10:51

Ik denk dat de verhuurder niet van slechte wil is. Hij heeft tenslotte rekening gehouden met uw schoonvader en hem verhuisd voor de renovatiewerken uit te voeren. Ik snap wel dat uw schoonvader geen vragende partij is maar zijn comfort verhoogd toch met het gerenoveerd appartement. Als ik u was zou ik controleren of dat € 600 een marktconforme prijs is, als het zo is vind ik het maar eerlijk dat uw schoonvader dat betaald. De verhuurder heeft wel de verkeerde procedure gevolgd, hij heeft in principe het akkoord nodig van uw schoonvader voor de huur te verhogen, als hij dit niet heeft voor , moet hij dit afdwingen door een procedure bij de vrederechter te starten. Heeft hij het akkoord voor de verhoging naar € 500 op papier of is dit enkel mondeling en is er beschreven wat er uitgevoerd zou worden voor de huurverhoging te verantwoorden.

Renovatiewerken aan het dak (vb. isolatie plaatsen, velux plaatsen, onderdak plaatsen,enz...) kunnen wel tot een huurverhoging leiden. De enige werken die niet in aanmerking komen zijn de werken die nodig zijn om te voldoen aan de minimale kwaliteitseisen.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 15 apr 2014 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

chantika

#5 , 15 apr 2014 11:24

Waar kan ik dit ergens in een wet terugvinden? max 20% en dat het dak isoleren of vernieuwen niet tot de renovatie behoren.

Turaki

#6 , 15 apr 2014 11:24

Herziening kan maar tegen het einde van een 3-jarige periode, en dient aangevraagd te worden tussen de 9e en 6e maand voor het einde van de driejarige periode. In dit geval zal de verhuurder dit moeten aanvragen bij de huurder, die al dan niet akkoord kan gaan. Ook kan dit maar voor contracten van na 28 februari 1991, bij contracten van vroegere datum kan de huurprijs niet herzien worden.

Als er geen akkoord komt (in dit geval mogelijks door dat huurder niet akkoord wil gaan), moet verhuurder dit verzoek voorleggen aan vrederechter, tussen de 6e en 3e maand voor het einde van de driejarige periode, en bewijzen dat oftewel de huurwaarde met minstens 10% gestegen is door de uitgevoerde werken, oftewel dat de huurwaarde met minstens 20% is gestegen door andere oorzaken.
In dit geval zou de verhuurder dus moeten bewijzen dat er een verschil is van meer dan 10% tussen de huurprijs, en de huurwaarde.
Als de rechter de verhoging toestaat, hoeft hij niet de volledige meerwaarde door te rekenen. Zelfs als de verhuurder een verhoging van 70% kan bewijzen, lijkt het mij sterk dat dit ook door de rechter zal toegekend worden, rekening houdend met de situatie.

En zoals al aangehaald, gewone herstellingswerken vallen hier niet onder. Het is niet omdat de keuken vervangen wordt, dat hierdoor de prijs mag verhoogd worden. De huurwaarde stijgt niet hierdoor, tenzij we spreken van een keuken van betere kwaliteit. Maar een versleten keuken vervangen is geen kwaliteitsverbetering, dit is enkel gewoon groot onderhoud.

Laat dus aan de verhuurder weten dat u niet akkoord kan gaan met de verhoging, aangezien deze niet voldoet aan de wettelijke eisen (indien van toepassing), omdat deze onredelijk hoog is, en omdat deze niet in verhouding staat met het gestegen comfort.

sloeberken

#7 , 15 apr 2014 11:25

Over welk huurcontract gaat dit, korte duur of 369. Wat is de aanvangsdatum van het huurcontract. Verhuurder volgt de richtlijnen niet voor een huurverhoging.
Een huurverhoging kan maar toegepast worden op eind van een 3 jarige periode.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... huurprijs/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#8 , 15 apr 2014 11:27

Waar kan ik dit ergens in een wet terugvinden? max 20% en dat het dak isoleren of vernieuwen niet tot de renovatie behoren.
Staat niet in de wet. Is min 10% bij renovatie, en min 20% bij andere redenen (kan ook verlaging zijn in dat geval, aangevraagd door de huurder).
En dak mag tot renovatie horen, maar er moet wel een stijging van de huurwaarde tegenover staan. Noodzakelijke dakrenovatie leidt niet tot een verhoging van de huurwaarde, nieuwe dakisolatie wel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2014 14:49

Heb ooit zo'n zaak voorgehad bij familie. Wel jaren geleden. Verhuurder verving de totale rotte ramen door nieuwe.
(Er was zelfs een brief van hem dat hij de slechte ramen ging vervangen).
Na de vervanging van de ramen verdubbelde hij de huur. Familie was niet akkoord - verhuurder stuurde dus DW en zaak naar vrederechter.
Voor de wijziging waren de nodige foto's genomen van alle ramen - Ook foto's van de ramen na vervanging ( niet alle ramen werden trouwens vervangen).
We hadden toen via een tabel van het WTCB berekend wat de comfortverhoging zou zijn door het dubbele glas. Was iets van Bfr 28,5 als ik me goed herinner ... afgerond naar Bfr 30.
Deze voorgelegde bewijzen waren meer dan voldoende om de eis van verhuurder van tafel te vegen. Nieuwe huur als dusdanig bevestigt.
Kort daarna kreeg familie haar opzeg - niet akkoord terug naar vrederechter verhuurder weer in ongelijk gesteld.
Gezien familie toen net een huis had gekocht werd dat ook vermeld en uitspraak was familie mocht blijven wonen tot verbouwingen aan eigen huis rond waren.
Dus als men met een goed gestructureerd dossier naar rechtbank moet en argumenten hebt zal u niet veel schrik moeten hebben.

KJ86

#10 , 15 apr 2014 17:55

Laat dus aan de verhuurder weten dat u niet akkoord kan gaan met de verhoging, aangezien deze niet voldoet aan de wettelijke eisen (indien van toepassing), omdat deze onredelijk hoog is, en omdat deze niet in verhouding staat met het gestegen comfort.
Van achter onze computer kunnen we het gestegen comfort en de huurprijs niet bepalen. De huurder kan best de prijs vergelijken met vergelijkbare appartementen in zijn omgeving voor een marktconforme prijs te bepalen. Hij is als huurder immers akkoord gegaan met de renovatie en met een verhoogde huurprijs ten belopen van € 500. De huurder is enkel niet akkoord met de extra € 100 die bij de huurprijs zou komen als het dak gerenoveerd wordt.
En zoals al aangehaald, gewone herstellingswerken vallen hier niet onder. Het is niet omdat de keuken vervangen wordt, dat hierdoor de prijs mag verhoogd worden. De huurwaarde stijgt niet hierdoor, tenzij we spreken van een keuken van betere kwaliteit. Maar een versleten keuken vervangen is geen kwaliteitsverbetering, dit is enkel gewoon groot onderhoud.
Alle renovatiewerken tenzij voor aan de minimum kwaliteitseisen te voldoen komen in aanmerking voor een huurverhoging aan te vragen, dus ook een tot op den draad versleten keuken vervangen komt in aanmerking. Het moet de huurwaarde wel met minimum 10 % verhogen. Het heeft niks te maken met wie aansprakelijk is voor welke schade of slijtage. De wetgever heeft gewoon de mogelijkheid ingebouwd om verhuurders die moeite doen om hun woningen te renoveren te belonen met een marktconforme prijs. Het is toch logisch dat een versleten appartement niet zo veel kost als een gerenoveerd appartement (niet in aankoopprijs en ook niet in huurprijs). Het is wel zo dat de nieuwe huurprijs in verhouding moet staan met de uitgevoerde werken, om van € 350 naar € 600 te gaan verwacht ik wel een totaalrenovatie.
Het gaat wel om een grondige renovatie, keuken, badkamer, ... (maar schoonvader heeft daar zeker niet om gevraagd)
De huurder moet ook wel rekening houden dat de verhuurder evengoed had kunnen wachten met zijn verbouwing tot aan een 3-jarige periode om dan op te zeggen voor grondige renovatie (de prijs van de renovatie zal waarschijnlijk wel 3 jaar huur overstijgen). De verhuurder heeft toch wel moeite gedaan om de ouwe boom niet te verplanten. Het is toch mooi dat de schoonvader in zijn vertrouwde omgeving kan blijven in een gerenoveerd appartement. Dat dit niet voor de zelfde huurprijs kan is ook logisch. Je kan daarom best eerst controleren wat de marktconforme prijs is en een compromis sluiten met de verhuurder over de prijs van het appartement met nieuw dak.

Turaki

#11 , 15 apr 2014 18:46

De huurder kan best de prijs vergelijken met vergelijkbare appartementen in zijn omgeving voor een marktconforme prijs te bepalen.
Neen, er moet gekeken worden naar de stijging van de huurwaarde. Dit zijn 2 verschillende zaken.
Hij is als huurder immers akkoord gegaan met de renovatie en met een verhoogde huurprijs ten belopen van € 500. De huurder is enkel niet akkoord met de extra € 100 die bij de huurprijs zou komen als het dak gerenoveerd wordt.
Dat weten we niet. Uit de uitleg van TS had ik begrepen dat de verhuurder alleen nog maar zijn intentie heeft te kennen gegeven.
Alle renovatiewerken tenzij voor aan de minimum kwaliteitseisen te voldoen komen in aanmerking voor een huurverhoging aan te vragen, dus ook een tot op den draad versleten keuken vervangen komt in aanmerking.
Niet als er oorspronkelijk een keuken stond van dezelfde kwaliteit als de nieuwe, die ondertussen versleten is.
De wetgever heeft gewoon de mogelijkheid ingebouwd om verhuurders die moeite doen om hun woningen te renoveren te belonen met een marktconforme prijs. Het is toch logisch dat een versleten appartement niet zo veel kost als een gerenoveerd appartement (niet in aankoopprijs en ook niet in huurprijs).
Neen, de wetgever heeft de indexering voorzien om de prijs marktconform te houden. En om de prijs van een versleten appartement lager te houden heeft de wetgever voorzien dat de huurder zelf een herziening naar beneden kan vragen.
Het is wel zo dat de nieuwe huurprijs in verhouding moet staan met de uitgevoerde werken, om van € 350 naar € 600 te gaan verwacht ik wel een totaalrenovatie.
Daar zijn we het tenminste wel over eens.

sloeberken

#12 , 15 apr 2014 18:49

Om van 350 euro naar 600 euro te kunnen opslaan zal verhuurder toch enorme bewijzen moeten voorleggen, is niet de huurder die beslist heeft om amper 350 euro te vragen.

om van € 350 naar € 600 te gaan verwacht ik wel een totaalrenovatie, als je zo een renovatie doet zal er heel wat sleet geweest zijn, en een app vergroten zal het ook wel niet zijn. Dakisolatie moet dan nog verdeeld worden over de andere appartementen. Denk dat verhuurder een slechte timing en rekening heeft gemaakt.

chantika

#13 , 15 apr 2014 19:26

€350 per maand voor een appartement dat doet mij denken aan prijzen van 10 jaar geleden. Zou het kunnen dat die huurder daar al 10 jaar woont. Dat er in die 10 jaar geen kosten werden gedaan. Dat de index al die tijd niet is aangepast?

sloeberken

#14 , 15 apr 2014 19:36

€350 per maand voor een appartement dat doet mij denken aan prijzen van 10 jaar geleden. Zou het kunnen dat die huurder daar al 10 jaar woont. Dat er in die 10 jaar geen kosten werden gedaan. Dat de index al die tijd niet is aangepast?
Dat is dan de verhuurder zijn eigen schuld, indexatie moet hij wel zelf vragen. Hij had ook het huurcontract kunnen opzeggen voor de renovatie.

Terug naar “Huren”