Gemeenschappelijke kosten

Putje
Topic Starter

Gemeenschappelijke kosten

#1 , 22 feb 2008 11:26

Wij wonen al 2 jaar op een appartement waar wij per maand ongeveer 60 euro vaste kosten hebben (syndic genaamd) Dit omvat onder andere de schoonmaak van de gang, onderhoud lift, water voor de schoonmaak, electriciteit in de hal, verzekering voor het gebouw, enz...

Nu is het zo dat wij een woningpolis hebben, die ook het gebouw verzekerd. Wij zijn dus met andere woorden goed verzekerd. De bank had dat ons zo geadviseerd. Kan de verhuurder ons verplichten ook nog eens ons deel te betalen in de verzekering die de syndic neemt?

Verder is het zo dat de schoonmaak helemaal niet naar behoren gebeurt (de spinnen in de hal wonen er al langer dan wijzelf) terwijl wij die persoon heel goed betalen. Wij hebben dit al aangekaart met onze verhuurder en hij weet dat de hal smerig is, maar als antwoord krijgen we gewoon: " het is moeilijk iemand te vinden voor zo'n werk. Als je zelf iemand kent mag je die zeker voorstellen..."
Kunnen wij weigeren deze schoonmaak verder te betalen zolang dit niet deftig gebeurt?

Wij vernemen bovendien van medehuurders dat zij slechts 30 euro per maand moeten betalen voor gemeenschappelijke kosten. Zou dit kunnen doordat de verhuurder de rest van het bedrag voor zijn rekening neemt? Of kan hiervoor een andere verklaring zijn die in ons voordeel zou kunnen spelen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2008 11:38

Het verschil in te betalen som kan liggen in het feit dat het appartement waarin u woont groter is (lees: meer aandelen in de mede-eigendom bezit) dan dat van uw buur.

Weigeren om te betalen is niet toegelaten. Als oplossing zou ik tijdens de jaarlijkse vergadering van mede-eigenaars proberen een nieuwe reinigingsfirma te laten benoemen. U kan uw verhuurder/eigenaar daartoe aansporen.

Eens langsgaan bij de syndicus (adres hangt uit aan de inkom van uw gebouw) en hem wijzen op de gebrekkig uitgevoerde poetsbeurten kan zeker op korte termijn ook nuttig zijn.

Putje
Topic Starter

#3 , 22 feb 2008 11:39

Ik wil hierbij nog even aan toevoegen dat wij voor de hal van 20 appartementen volgende kosten betalen voor het zogenaamde "schoonmaken"

lonen: 2478.86 euro
sociaal sekretariaat: 2192.16 euro
schoonmaakproducten: 87.89 euro
Dat is dus in totaal 4758.91 euro voor 20 appartementen.

Deze persoon komt 1x per week schoonmaken. Is het mijn idee dat deze persoon zwaar overbetaald wordt?
Ik lees in verschillende andere forumonderwerpen dat huurders 25 euro betalen per maand, 30 euro, 45 euro, maar 60 euro??? Nog niet gezien...

Reclame

Terug naar “Huren”