einde contract maar weigering van sleutels af te geven

vivkemobiel
Topic Starter

einde contract maar weigering van sleutels af te geven

#1 , 14 mei 2014 12:52

Ik ben eigenaar van een appartement en het contract tussen mezelf en huurder eindigt op 15/05/2014. Alles is reglementair verlopen qua opzegging (aangetekend).
De huurder heeft bij zijn bank een waarborg van 2 maanden gestort bij het begin van ons contract. Vrijdag ga ik naar het appartement en komen we normaal samen voor de overname van water en electriciteit.
Huurder had een ander appartement gevonden vanaf 15/05/2014. Vrijdag wordt alles gecontroleerd op schade zodat ik maandag het formulier kan tekenen voor teruggave waarborg.
Huurder eist nu dat hij vrijdag direct de waarborg al in zijn handen heeft. Na contact met zijn bank duurt het enkele dagen vooraleer de waarborg op zijn rekening staat.

Het probleem is dat hij de huur bij de nieuwe verhuurder niet kan betalen zodat hij de sleutels niet krijgt. Hij wil dus mijn sleutels van het appartement niet afgeven en ook het appartement niet verlaten.
Ik denk niet dat we verplicht zijn om de waarborg vóór het einde van het contract (zonder controle) terug te laten storten.

Wat raden jullie me aan?

Mvg
Viv

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2014 13:48

Als de huurder bij einde contract de sleutel niet teruggeeft dan gaat een periode bezetting ten bede in.
Zolang u de sleutels niet hebt kan u niet verhuren en dus blijft er bezettingsvergoeding verschuldigd.
U kan eventueel eens nagaan tot wanneer de bank vrijdag open is en dus nog vrijdag aftekenen - zeker als het een goede huurder was en er zekerheid is dat er geen schade is.
Want bij schade is het net die waarborg die daarvoor dient.
Toch proberen uw huurder op deze feiten te wijzen want indien geen afgifte sleutels is er 's maandags ook geen aftekenen huurwaarborg maar wel een aangetekend schrijven met een ingebrekestelling dat huurder zonder titel (het contract) het appartement nog bezet en dat u genoodzaakt zult zijn een vergoeding te vragen voor elke dag dat betrokkene langer in appartement blijft en dus pas bij teruggave sleutel er de definitieve eindplaatsbeschrijving zal gemaakt worden en ook de helft van deze kosten zullen aangerekend worden.
Dus kosten plaatsbeschrijving vrijdag - geen sleutel dan kosten AS- bezettingsvergoeding -kosten plaatsbeschrijving bij effectief verlaten en kosten vredegerecht.
Zaak kan gewoonlijk binnen een week of drie voor de vrederechter komen dus één maand extra is hij al zeker kwijt. Hoe langer het duurt hoe meer het hem zal kosten

vivkemobiel
Topic Starter

#3 , 14 mei 2014 14:40

@Franciscus: bedankt voor het vlugge antwoord.
Het was allesbehalve een goede huurder, elke maand financiële problemen. Daarom wil ik ook geen formulier waarborg tekenen vooraleer het contract verlopen is en ik het appartement niet gezien heb.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2014 17:13

Dat is uw recht ... uitgaande plaatsbeschrijving door beide partijen gezamenlijk EN vergelijken met ingaande.
Wie heeft de ingaande opgesteld?

Terug naar “Huren”