Stookolie

Daniel1975
Topic Starter

Stookolie

#1 , 20 mei 2014 16:25

Beste,
Ik heb recent een alleenstaande eengezinswoning gekocht die ik wil verhuren. De woning wordt verwarmd met stookolie, er is geen stadsgas in de straat. Hoe moeten de stookoliekosten vergoed worden? Het is een tank van 5000 liter, en momenteel is er slechts 500 L in. Ik had hedacht om in het contract op te nemen dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor het laten vullen van de tank en dat er bij vertrek minimaal 500 L in de tank moet zitten. Maar is dat gebruikelijk? Wat als de huurder 2000 L indoet en er blijft nog 1000L over bij vertrek? Geluk voor de volgende huurder, pech voor de vertrekkende huurder?
Of vraag ik als verhuurder 166 euro/maand verwarmingsprovisie, in de veronderstelling dat een doorsnee gezin 2500 L per jaar gebruikt (2500 L x 0,80 euro/L = 2000 euro)?
Aangezien de mazoutton bovengronds staat kan ik makkelijk aflezen hoeveel stookolie er in de ton zit. Dus ik kan nu ook makkelijk 2500 L indoen en op het einde van het eerste jaar zien hoeveel er verbruikt is.
Wat is gebruikelijk hieromtrent? Provisie? een "lege" mazoutton voorzien en de huurders zelf mazout laten indoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2014 16:37

Best u NIET MOEIEN met de aankoop van stookolie. Veroorzaakt alleen maar problemen. Noteer dat er nu nog 500 l inzit, en dat huurder er bij zijn vertrek terug 500 l moet in achterlaten. Al hetgeen er meer inzit moet hij maar regelen met de nieuwe huurder die na hem komt, of uitpompen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2014 17:58

Misschien nog beter laat hem nu 500 ltr betalen - en daarna zelf met volgende huurder regelen.

Reclame

Turaki

#4 , 20 mei 2014 20:25

In contract opnemen dat hij nu hetgeen er nog in zit moet betalen, en dat u bij vertrek de rest overneemt (wat dan weer door de volgende huurder wordt overgenomen, als u hetzelfde contract gebruikt).

U kan hem anders niet verplichten dit over te nemen, en dan rest u de keuze tussen tank leegtrekken, of cadeautje aan uw huurder. Bij vertrek zit u dan weer met hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd: huurder kan u niet verplichten dit over te nemen, dus zal hij moeten leegtrekken of aan u overlaten.
Daarom best al meteen in het contract regelen.

Terug naar “Huren”