huurcontract

verojonas
Topic Starter

huurcontract

#1 , 21 mei 2014 06:06

Beste,Wij hadden een huurcontract van 1 jaar inmiddels wonen we hier al 2 jaar en 9 maand. Sinds 3 maanden geleden kregen we een brief van een Meneer namelijk de broer van ons huidige huisbaas dat hij door nalatenschap de nieuwe eigenaar is geworden en verzocht om ons de huur vanaf toen op zijn reken te storten. wij hebben dat dan ook gedaan. ik heb ook direct telefonisch contact met hem opgenomen om alle adminisrtatie in zake huurcontract en overdracht huurwaarborg nieuwe eigenaar. Tot op heden (we zijn ondertussen 3 maand verder) hebben we nog niets gehoord van de nieuwe eigenaar. Nu was mijn vraag of ons huidig huurcontract nog geldig is mits dit ondertekent is door de vroegere eigenaar. En of ik me in deze situatie moet houden aan de opzegvoorwaarden of ik direct kan vertrekken zonder opzegperiode. Alsook de huurwaarborg staat vast bij een bank maar is getekend door ons en de vorige eigenaar dus in principe kan deze toch nie worden vrijgegeven ofwel?Ik hoop dat je me hier advies kunt overgeven.Hartelijk dank.Fam. De Wolf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 mei 2014 07:50

je hebt nu een huurcontract van 9 jaar.
Indien het huurcontract geregistreerd is kan je opzeggen met een opzeg van 3 maand, indien het eindigt na 3 jaar, zonder schadevergoeding.
Als het niet geregistreerd is kan je vertrekken wanneer je wil, met een opzeg door u zelf te kiezen min 1 dag.
Dit allemaal zonder schadevergoeding. De huurwaarborg gaat over naar de erfgenamen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 21 mei 2014 09:25

Om terug te keren naar wat u nu in feite vroeg:

- Art 1742 BW
Art. 1742. [...] Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 28-02-1991>
Uw huurcontract was van rechtswege reeds een negenjarig huurcontract geworden. De dood van de eigenaar verandert hier niets aan. De nieuwe eigenaar dient de overeenkomst gewoon te respecteren.

- de waarborg: indien deze op een geblokkeerde rekening bij de bank staat dient er niets te gebeuren. Bij het vrijgeven ervan zal de nieuwe eigenaar enkel een kopie van de eigendomsakte en eventueel een bewijs van overlijden mee naar de bank dienen te nemen.

Helpt dit u verder?

Reclame

verojonas
Topic Starter

#4 , 21 mei 2014 09:44

dank je wel voor de snelle reactie. Maar ik wou toch nog even melden dat de vorige eigenaar niet is overleden. dit is namelijk de zus van onze nieuwe eigenaar. maar de woning was van de ouders en nu die zijn overleden zijn heeft de zoon de woning geerfd. Ons huurcontract is toen getekend door ons en de zus die toen eigenaar was maar nu niet meer.
En hoe kan je nagaan of het huurcontract is geregistreerd???

Vandebos

#5 , 21 mei 2014 10:39

Hier kan ik even niet volgen...

Wie was de eigenaar toen u het contract tekende? Heeft de toenmalige eigenaar het contract getekend? Was er sprake van een vruchtgebruik?
Wie is nu om welke reden eigenaar geworden?

Hoe u kan nagaan of het huurcontract werd geregistreerd kan u terugvinden in de sectie "nuttige documenten".

verojonas
Topic Starter

#6 , 21 mei 2014 12:49

Het betreft een zus en een broer. Wij hebben eerst gehuurd van de zus als ook zij heeft het huurcontract ondertekent. Bleek dat de woning van hun ouders was. Vorig jaar is de moeder overleden en is onze woning via erfenis toegewezen aan de broer . Dus bij aanvang van het contract was de zus onze huisbazin en nu is het de broer die onze huisbaas is. wij zijn huurders in de prive.

verojonas
Topic Starter

#7 , 21 mei 2014 13:36

Ik wou ook nog even melden dat ik juist ben gaan nakijken of het huurcontract is geregistreerd en ik heb niets terug gevonden. Klopt het dat we dan het contract zonder opzegperiode en zonder waarborgverlies kunnen opzeggen?

roharro

#8 , 21 mei 2014 13:39

Ja.
Maar bent u zeker? Waar bent u dat gaan nakijken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

verojonas
Topic Starter

#9 , 21 mei 2014 13:44

my minfin bij documenten: onroerendgoed en huurcontracten

roharro

#10 , 21 mei 2014 13:48

my minfin bij documenten: onroerendgoed en huurcontracten
Die bron is voor 99 percent onbetrouwbaar!

Geen enkel van mijn geregistreerde huurcontracten is daar terug te vinden!!!!
Als ik telefonisch volgens naam en adres opvraag weten ze ook van niets...
Enkel als ik het nummer geef waaronder geregistreerd werd vinden ze het terug.

Opletten dus!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

verojonas
Topic Starter

#11 , 21 mei 2014 14:33

het registratienummer heb ik nie he

verojonas
Topic Starter

#12 , 21 mei 2014 14:35

wij vinden wel het huurcontract van onze vorige woning terug in die lijst op die site.

sloeberken

#13 , 21 mei 2014 14:51

Als u vertrekt na meer dan 3 jaar hoef je nooit schadevergoeding te betalen ook al is het huurcontract geregistreerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#14 , 21 mei 2014 15:57

Dan dient u veiligheidshalve eens langs te gaan bij het lokale registratiekantoor.

De wijze waarop u dit kan terugvinden is in dezelfde documentatie te lezen.

verojonas
Topic Starter

#15 , 21 mei 2014 16:28

Bedankt voor de informatie.

we gaan ons morgen begeven naar het registratie kantoor om alles na te gaan en op te vragen

vriendelijke groeten
fam de wolf van brussel

Terug naar “Huren”