Huurcontract bepaalde duur niet verlengd

MichaelScott
Topic Starter

Huurcontract bepaalde duur niet verlengd

#1 , 22 mei 2014 16:24

Hallo,

Ik huur sinds februari 2012 een appartement. Dit is onder de vorm van een contract van bepaalde duur. Volgens het huurcontract eindigt het contract op augustus 2012. Ik huur dit appartement tot heden nog steeds op basis van datzelfde contract.
Nu ben ik al even op zoek naar een appartement dichter bij werk en heb deze recentelijk eindelijk gevonden.
Moet ik nog een opzegtermijn doorlopen of een opzeggingsvergoeding betalen of stopte het contract de facto op 31-08-2012?
Dat ene contract is trouwens nooit verlengd geweest. Althans nooit schriftelijk.

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 mei 2014 17:01

U huurovereenkomst is hoogstwaarschijnlijk stilzwijgend een negenjarige overeenkomst geworden.

Indien de opzeg eindigt na 31/08/2014 bent u geen opzeg verschuldigd.

Indien u vroeger wenst te vertrekken dient u te verifiëren of het contract al dan niet werd geregistreerd. Indien wel --> een maand schadevergoeding, indien niet ---> geen schadevergoeding.

MichaelScott
Topic Starter

#3 , 22 mei 2014 18:36

Het huurcontract staat geregistreerd.

Dus als ik nu wens te vertrekken dan zou mijn huisbaas maar een maand schadevergoeding kunnen eisen? Het huurcontract vermeldt namelijk 3 maanden opzeg.

Reclame

sloeberken

#4 , 22 mei 2014 22:36

Je moet zeker 3 maand opzeggen en daarbovenop voorziet de huurwet een schadevergoeding voor verhuurder van 1 maand huur. Opzeg en schadevergoeding zijn 2 afzonderlijke zaken. Wil je onmiddellijk vertrekken zal u dit normaal 4 maand huur kosten.
Of je moet een minnelijke schikking kunnen treffen met verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

MichaelScott
Topic Starter

#5 , 23 mei 2014 11:42

Hm, ok. Bedankt voor de info Vandenbos en sloeberken.

Terug naar “Huren”