vroegtijdige opzeg huurcontract KT

Legs
Topic Starter

vroegtijdige opzeg huurcontract KT

#1 , 26 mei 2014 12:49

Hallo iedereen,

Basisgegevens:

Type huurcontract: korte duur (3 jaar)
Begindatum: 01/09/2012
Resultaat onderlinge overeenkomst: Opzegvergoeding van 3 maanden huur
Huurder: Op één naam, die van mijn vriendin
Domicilie: Neen

Door verschillende omstandigheden willen wij ruimer gaan wonen en ons huidige appartement vervroegd verlaten. De verhuurster liet ons onder geen enkele voorwaarde uit ons appartement vertrekken maar na lang palaveren zijn we uiteindelijk toch zo ver gekomen dat we het pand kunnen verlaten mits het betalen van een opzegvergoeding van 3 maanden huur. Indien u de media gevolgd heeft weet u waarschijnlijk dat een koppel tachtigers veroordeeld is omdat ze onder andere kinderen die op straat spelen terroriseerden? Onze verhuurster is 86 jaar (helaas nog vrij kwiek), woont zelf op de gelijkvloers, komt nooit buiten tenzij om haar gal te spuwen en heeft een karakter dat 100% gelijk is aan dat van het veroordeelde koppel en maakt het ons nu al een jaar een hel om daar te wonen. Mijn vriendin en ik zijn ruim denkend, respectvol, verdraagzaam en zorgzaam voor het appartement en onze omgeving. We hebben allebei een universitaire studie gedaan en hebben zin voor verantwoordelijkheid.

Ik heb zelf een grondige fiscaalrechtelijke basiskennis en ik weet dat ik in principe gelukkig mag zijn dat de overeenkomst van korte duur wederzijds is opgezegd. Wij werken echter beiden nog niet lang, dus 3 maanden huur komt neer op ongeveer één maandloon. Voor jonge starters is dit een aanzienlijk bedrag dus probeer ik nog steeds de best mogelijke uitkomst te vinden, en stootte op dit artikel in ons huurcontract:

art. 19: woonstkeuze - burgerlijke stand
Zowel voor de duur van deze overeenkomst als voor de gevolgen van de overeenkomst nadien, kiest de huurder woonst in het gehuurde goed, tenzij hij bij vertrek aan de verhuurder een nieuwe woonst betekent, die verplicht in België dient te zijn. Ingeval de burgerlijke stand van de huurder verandert, is hij verplicht zonder verwijl de verhuurder in kennis te stellen en hem een kopie van het desgevallend huwelijkscontract of het contract van wettelijke samenleving te bezorgen

Wat betekent deze passage concreet? Wij hebben al een nieuwe woonst en zijn van plan om een contract van wettelijke samenwoning te ondertekenen. Het is mij onduidelijk wat die "tenzij" betekent: als wij ondertussen een nieuwe woonst kunnen betekenen en een contract van samenwoning kunnen voorleggen, geeft dit ons een soort van "vrijgeleide" om zonder opzegvergoeding te verhuizen? De kans lijkt me klein, maar u begrijpt dat ik elke mogelijkheid probeer aan te spreken.

Ik kan in elk geval meedelen dat iedere vorm van dialoog verder uitgesloten is. Zelfs het vrijgeven van onze waarborg zal vermoedelijk een procedureslag worden, maar goed dat zijn zorgen voor over 2 maanden.
Indien jullie meer informatie wensen of nog andere tips kunnen meegeven, reageer gerust.
Ik dank jullie alvast voor de interesse om dit te lezen.

A.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JorisB

#2 , 26 mei 2014 14:05

art. 19: woonstkeuze - burgerlijke stand
Zowel voor de duur van deze overeenkomst als voor de gevolgen van de overeenkomst nadien, kiest de huurder woonst in het gehuurde goed, tenzij hij bij vertrek aan de verhuurder een nieuwe woonst betekent, die verplicht in België dient te zijn.
Deze passage betekent gewoon dat de verhuurder zijn aangetekende brieven naar uw huidige adres (de huurwoning) mag blijven sturen, tot zolang u hem uw nieuw adres (binnen België) niet hebt laten weten.
Ingeval de burgerlijke stand van de huurder verandert, is hij verplicht zonder verwijl de verhuurder in kennis te stellen en hem een kopie van het desgevallend huwelijkscontract of het contract van wettelijke samenleving te bezorgen
Voor de verhuurder is het belangrijk dat u solvabel bent (en blijft) om de huur te betalen. Daarnaast probeert hij ook in te schatten in welke mate hij eventuele huurschade op u kan verhalen. Een huwelijk(scontract) kan deze solvabiliteit volledig veranderen. Met dit artikel in uw huurcontract hebt u zich verbonden om hem deze veranderingen onmiddellijk te laten weten zodra ze zich voordoen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2014 14:51

Jullie zijn er blijkbaar NIET gedomicilieerd?
Terwijl het een contract hoofdverblijfplaat is toch?

Reclame

Legs
Topic Starter

#4 , 26 mei 2014 15:01

Jullie zijn er blijkbaar NIET gedomicilieerd?
Terwijl het een contract hoofdverblijfplaat is toch?
Klopt. Ik ben pas afgestudeerd in februari 2014, en was tot op dat ogenblik nog ten laste van mijn ouders.
Het appartement is wel onze hoofdverblijfplaats, maar we zijn beiden nog steeds bij onze ouders gedomicileerd. Het achterliggende idee was ook dat we max. 3 jaar in dat appartement zouden blijven, en daarna pas bij een "vaste" verblijfplaats onze domicilie zouden aanpassen.

duma

#5 , 26 mei 2014 15:21

Ingeval de burgerlijke stand van de huurder verandert, is hij verplicht zonder verwijl de verhuurder in kennis te stellen en hem een kopie van het desgevallend huwelijkscontract of het contract van wettelijke samenleving te bezorgen
Voor de verhuurder is het belangrijk dat u solvabel bent (en blijft) om de huur te betalen. Daarnaast probeert hij ook in te schatten in welke mate hij eventuele huurschade op u kan verhalen. Een huwelijk(scontract) kan deze solvabiliteit volledig veranderen. Met dit artikel in uw huurcontract hebt u zich verbonden om hem deze veranderingen onmiddellijk te laten weten zodra ze zich voordoen.

Is dit enigszins wettelijk?!
De huurders hebben getekend met twee. En wat er ook gebeurt in hun privéleven, welke burgerlijke stand ze dan ook hebben, heeft geen invloed op hun solvabiliteit. Degenende die het contract tekenen zijn verantwoordelijk, of ze nu samen zijn, uiteen gaan, trouwen met een ander of wat dan ook. Het argument van solvabiliteit lijkt me hier dan ook op niets te slagen.

Verder is de inhoud van een huwelijks of wettelijk samenowningscontract iets dat absoluut tot de privésfeer behoort. Een verhuurder die mij om mijn huwelijkscontract zou vragen?? Enkel mijn man, ik en de notaris weten wat hierin staat en dat zo blijven tot ik of mijn man doodvallen.

Een verhuurder 'mag' eigenlijk zelfs niet om een loonbrief vragen, maar velen doen dit en weigeren degenen die er geen geven. DAT is een solvabiliteitscheck. Maar eens het contract getekend is, heeft de verhuurder geen uitstaans met de inkomsten van zijn huurder. Het enige dat telt is dat de huur elke maand op de rekening staat (op de jusite dag). Stel je voor, dat je bij opslag of ontslag ook je verhuurder zou moeten verwittigen.

Vandebos?

Vandebos

#6 , 26 mei 2014 15:42

Ja dat is belangrijkt gelet op wie er dient gedagvaarrdt te worden bij een eventueel geding. Zoals hier heeft enkel de vriendin getekend. Zodra beiden echter een wettelijk samenlevingscontract of burgerlijk huwelijk aangaan dient de verhuurder beiden in een geding aan te spreken om verhaal tegen beiden te hebben en eventueel te kunnen uitzetten.

duma

#7 , 26 mei 2014 15:47

Ok, daar heb ik absoluut geen probleem mee, maar een kopie ervan: dat is ook de inhoud en dat is niét belangrijk bij een geding.

Legs
Topic Starter

#8 , 26 mei 2014 16:04

Ik heb nog een bijkomende vraag: wat is de impact op mijn contract als blijkt dat de 86-jarige eigenares het pand al heeft overgedragen aan haar zoon? Mijn contract blijft gewoon bestaan, zelfs als zij zou overlijden, dat weet ik. Maar met haar zoon verloopt het onderhandelen vlotter, hij is voor rede vatbaar. Voor mij is dit vooral van belang bij de opmaak van de plaatsbeschrijving bij het verlaten van het pand.
Concreet: gesteld dat de volledige eigendom is overgedragen aan haar zoon, kan hij dan nu worden beschouwd als verhuurder en kan ik de communicatie aan hem richten?
En waar kan ik terecht om uit te zoeken of hij de volledige eigendom bezit en bvb niet enkel de naakte eigendom terwijl de 86-jarige verhuurster vruchtgebruik heeft?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2014 16:15

U staat er blijkbaar al niet ingeschreven!

Kan moeilijk jullie hoofdverblijfplaats zijn volgens de wet gezien jullie er niet gedomicilieerd zijn.
Is dus al domiciliefraude gezien u binnen de 8 dagen IN de gemeente of 15 dagen BUITEN de gemeente uw adreswijziging moet doorgeven.

U voldoet dus al niet aan de wettelijke voorwaarde van een contract hoofdverblijfplaats.

Anders is het een tweede verblijfplaats en kan de gemeente de gemeentelijke 2de verblijventaks opleggen.
Als het als studentenverblijfplaats ingeschreven staat is het dan weer in orde maar dan zitten we nu terug bij mogelijkheid één. Geen inschrijving.

Verder de zoon kan volmacht hebben of lasthebber maar diegene die contract ondertekend heeft is de moeder.
Mocht er een AS gestuurd worden van jullie zou ik beiden aanschrijven.

Terug naar “Huren”