verhuurder negeert mijn klachten

d-andelion
Topic Starter

verhuurder negeert mijn klachten

#1 , 09 jun 2014 10:33

Sinds februari zit ik in onderhuur in een studentenkamer. Deze is tijdelijk ongeschikt verklaard, dit werd mij pas verteld toen ik het huurcontract kwam tekenen. Pas wanneer mijn huurcontract eindigt, worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Na een paar weken in het studentenhuis gewoond te hebben, kwam ik tot de conclusie dat ik het daar niet lang kon volhouden. Er kwamen allerlei zaken aan het licht die ik niet had kunnen voorzien toen ik het kot kwam bezichtigen.
De douche bijvoorbeeld is met een drukknop en de temperatuur is zelf niet reguleerbaar (ze hebben mij de badkamer maar heel snel laten zien, maar oke ik had zelf wel kunnen vragen of ik in de douchehokjes mocht kijken), en het water is snel op. Ook stinkt het er permanent behoorlijk en is het enorm gehorig. Ook waait mijn raam regelmatig open en in de winter merkte ik goed dat mijn kamer echt heel slecht geïsoleerd is. Zo zijn er nog meer zaken waardoor ik het echt niet prettig vind om er te wonen.
In februari had ik hierover gebeld naar de hoofdverhuurder, hij zei dat ik het moest oplossen met mijn verhuurder, omdat ik in onderhuur zit. Die heb ik een mailtje gestuurd, maar hij is daar niet eens inhoudelijk op ingegaan en zei alleen dat ik overdreef. Ik heb in dat mailtje ook gezegd dat ik graag een oplossing wilde, bijvoorbeeld de huurovereenkomst eerder beëindigen of minder huur betalen, aangezien het pand ongeschikt is verklaard. Ook daar is hij niet op ingegaan.
Een paar weken geleden heb ik weer contact gezocht met mijn verhuurder, en heb ik hem gezegd dat ik nooit meer in mijn kot ben omdat ik het er verschrikkelijk vind, en dat ik als oplossing graag zou willen dat ik de maand juni geen huur meer hoef te betalen, en dat ik niet hoef te betalen voor gas, water en elektriciteit, omdat ik in totaal misschien anderhalve maand heb gewoond in het huis. Hier was hij het niet mee eens.

Wat zijn mijn rechten, en wat kan ik afdwingen bij mijn verhuurder? Hij gaat namelijk nooit inhoudelijk in op wat ik zeg, dus ik voel mij genoodzaakt om dit op een andere manier op te lossen, maar ik wil dan wel graag weten wat mijn kansen zijn dat ik het van hem ga 'winnen'.

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit: mijn contract loopt tot 30 juni, maar ik kan nu nergens anders gaan huren omdat ik nog huur moet betalen voor dit kot.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 09 jun 2014 20:33

In februari had ik hierover gebeld .....een mailtje gestuurd... in dat mailtje ook gezegd ...heb ik weer contact gezocht met mijn verhuurder, en heb ik hem gezegd ...Hij gaat namelijk nooit inhoudelijk in op wat ik zeg
Begin alvast met een aangetekende zending. Bellen, mailen, sms-en, contact zoeken, zeggen,..... zijn vrijblijvend.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

d-andelion
Topic Starter

#3 , 09 jun 2014 21:37

In februari had ik hierover gebeld .....een mailtje gestuurd... in dat mailtje ook gezegd ...heb ik weer contact gezocht met mijn verhuurder, en heb ik hem gezegd ...Hij gaat namelijk nooit inhoudelijk in op wat ik zeg
Begin alvast met een aangetekende zending. Bellen, mailen, sms-en, contact zoeken, zeggen,..... zijn vrijblijvend.
Wat zou ik hier bijvoorbeeld in kunnen afdwingen? Huur opzeggen kan niet meer, maar ik zou graag wel een deel van mijn huur terugzien. Zou ik hier recht op hebben? Volgens verschillende officiële sites staat er van wel, maar ik weet niet of dat achteraf nog kan.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 jun 2014 21:41

Aangezien het huurcontract nu afloopt is het te laat om ex post nog een AS te sturen.
Dat had u bij de aanvang van het contract moeten doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

d-andelion
Topic Starter

#5 , 10 jun 2014 10:00

Aangezien het huurcontract nu afloopt is het te laat om ex post nog een AS te sturen.
Dat had u bij de aanvang van het contract moeten doen.
https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... n_notendop" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens deze link kan ik een deel terug eisen omdat mijn woning ongeschikt is verklaard. Kan dat achteraf niet meer?
Ik heb hem al eerder laten weten dat ik een oplossing wilde, ook al was dit niet via een AS, en daar heeft hij steeds geen gehoor aan gegeven.

Ik zou graag weten wat ik nog wél kan doen om geld terug te krijgen. Ik ben er namelijk best boos over hoe hij mij heeft behandeld, daarnaast heb ik ook echt heel veel huur betaald voor iets waar ik amper heb gezeten.

sloeberken

#6 , 10 jun 2014 10:16

Is d woning ongeschikt verklaar door de burgemeester, met hoeveel strafpunten. Je hebt geen enkel bewijs van u klachten, als verhuurder niet reageert op u klachten binnen een aanvaardbare termijn, moet je dit steeds doen met AS. Nu kan verhuurder zich beroepen dat hij nergens van op de hoogte was. Zou zeker opletten om naar de vrederechter te trekken, je hebt totaal geen bewijsstukken.
Best is wat stout spreken tegen verhuurder, en vragen om het contract met onmiddelijke ingang te ontbinden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 10 jun 2014 10:21

Als je een schadevergoeding wenst, zal je moeten procederen, aangezien dit soort zaken complex in elkaar zitten kan je u best laten bijstaan door een advocaat.
Deze is tijdelijk ongeschikt verklaard, dit werd mij pas verteld toen ik het huurcontract kwam tekenen.
Is de procedure voor ongeschiktheid nog aan het lopen of is de woning effectief ongeschikt verklaard? Als de woning nog niet ongeschikt is en de eigenaar zit nog in de herstelperiode heeft het weinig zin om te procederen.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 10 jun 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

bambipower

#8 , 10 jun 2014 10:22

heb je bewijs dat de woning ongeschikt is verklaard?

d-andelion
Topic Starter

#9 , 11 jun 2014 23:51

De woning is afgelopen jaar ongeschikt verklaard door de stad Gent, er hangt een papier over aan de muur. De herstelwerkzaamheden zijn in juli, wanneer ik er niet meer woon.

Gelden e-mails niet als bewijs dat ik mijn verhuurder meerdere keren heb aangesproken op de omstandigheden?

sloeberken

#10 , 12 jun 2014 07:30

Emails zijn geldige bewijsstukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”