Ik ga in puntjes werken, voor de gemakkelijkheid, sommige punten zijn ter verduidelijking, andere hebben een vraag.
Wij (mijn partner en ik) huren sinds 1 september 2009 een appartement in Gent. Het appartement bestaat uit een keuken, een ruimte living, twee slaapkamers, een badkamer met ligbad, een apart toilet, twee berghokjes, een terrasje en een garage. Dit huurcontract (3-6-9) werd ondertekend in augustus 2009 en is geregistreerd.
De huisbaas is woonachtig te Schoten.
1) Ondertekening
Het appartement is groot, goed gelegen, maar is slecht geïsoleerd, heeft enkel glas en een beperkte keuken zonder toestellen.
De huurprijs was 500 euro, maar bij ondertekening van het contract heeft hij de huurprijs opgetrokken tot 530 euro (en 20 euro voor de garage) omdat hij dubbel glas zou plaatsen. Deze belofte deed hij mondeling.
Vijf jaar later is er nog steeds geen dubbel glas.
2) Keuken
De keuken bestond uit één spoelbak, één kast daaronder, één hangende kast en één kastje met drie stroeve schuifjes.
Omdat dit absoluut niet voldoende was voor ons, hebben we een investering gedaan van 200 euro en staat er nu een volwaardige keuken (vijf staande kasten met deuren, twee staande kasten met schuiven en zes hangende kasten, alsook een nieuwe spoelbak, een werkblad dat de volledige staande kasten overkoepelt en plinten voor de afwerking).
Er is geen mogelijkheid tot dampkap.
Vraag 1: kunnen wij deze investering (deels) van de huisbaas terugvorderen?
Vraag 2: indien niet, kunnen wij deze keuken terug meenemen?
3) Betegeling
Quasi het hele appartement (twee slaapkamers, living, hal, bergruimte, gang) is betegeld met Colovinyl tegels.
Een beetje research leert me dat Colovinyl uit 2 tot 5 procent asbest bestaat. Deze tegels werden voornamelijk gebruikt in keukens en badkamers. Volgens wat ik gelezen heb, moesten dergelijke tegens in 1987 verwijdert worden.
In ons appartementje ligt het dus overal, behalve in de plaatsen waar het vochtig is/kan zijn.
Het gebouw is van de jaren '60, de tegels ook.
De tegels komen los omdat de lijm (speciale lijm voor Colovinyl-tegels waar ook 1 tot 3 procent asbest in zit) volledig opgedroogd is. De huisbaas verwijt ons (o.a. bij een eerste bezoek aan het vredegerecht begin dit jaar) dat wij met te veel water kuisen. Bij eerdere bezoeken (inspecties?) zei hij ons dat we met white spirit moesten kuisen.
Vraag 1: Hoe kunnen wij zeker zijn dat de huisbaas geen bedrag van de huurwaarborg afhoudt voor de eventuele herstelling hiervan?
Vraag 2: Is er een wettekst die bepaalt dat dergelijke asbesthoudende tegels verwijderd moesten worden, zodat wij dit kunnen aanhalen?
4) Gebarsten ruit
In 2012 stelden we een barstje vast in de ruit van de kleine slaapkamer (gelegen aan de achterzijde van het gebouw). In een telefoontje met de huisbaas zei hij dat hij iemand (zijn schoonzus) zou sturen om eens te komen kijken, maar dat het de moeite niet was om dit te laten herstellen door de verzekering omdat er toch dubbel glas ging komen.
De schoonzus in kwestie is nooit komen kijken (ondanks dat ze slechts om de hoek woont).
Het barstje is ondertussen uitgegroeid tot een barst die de volledige hoogte van de raam beslaat en heeft ook enkele vertakkingen.
Vraag 1: Hoe kunnen wij bewijzen dat de barst er niet door onze schuld kwam (we vermoeden, verzakking van het gebouw, o.a. de beerput komt omhoog ofwel van warmteverschil)?
Vraag 2: Hoe kunnen wij er zeker van zijn dat de huisbaas geen bedrag van de huurwaarborg zal afhouden voor de eventuele herstelling?
5) Enkel glas in ijzeren frames
De ramen zijn enkel glas en zitten in ijzeren frames. Gedurende de vijf jaar dat we het appartement al huren heeft hij op meerdere momenten, enkel mondeling, beloofd dubbel glas te installeren.
Aan deze ramen ontstaat, op de ijzeren frames, schimmelvorming.
Foto's hiervan hebben we voorgelegd bij de vrederechter. De vrederechter vroeg de huisbaas hoe dit kwam. Zijn antwoord was dat wij, als huurders, niet voldoende verluchten. We verluchten bijna continu en de raamframes kuisen we ook bijna continu.
6) Parlofoon & bel
Sinds de intrede in het appartement werkte de bel, maar stond die veel te luid. De parlofoon werkte helemaal niet. Tal van brieven haalden niets uit tot we, begin dit jaar, dreigden met het indexsupplement niet te betalen tot de gevraagde herstellingswerken uitgevoerd waren. Nog geen twee dagen later kregen we telefoon van de technieker die dit in orde zou brengen. De afspraak werd gemaakt, maar liep weer uit de hand. Een maand later hadden we nog steeds geen parlofoon en zijn we naar de vrederechter getrokken. De dag voor de afspraak bij de vrederechter kwam de technieker weer langs en werd de parlofoon hersteld.
7) Extra kosten
Naast de huur zijn er nog extra kosten voor gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik (gang en koer naar garages) en het ledigen van de septische put. Hoewel hij de kosten niet elk jaar doorvoert, voert hij nooit bewijsstukken bij. We krijgen enkel een brief met "de gemeenschappelijke kosten bedragen xxx euro, gelieve te betalen voor xxx".
8) Plon & elektriciteit
De keuken telt vier stopcontacten, de living telt er twee. De twee slaapkamers en de badkamer tellen er elk één. De wasmachine doen draaien, in combinatie met een ander elektrisch toestel, slaat de zekering af. Om dit probleem te verhelpen moeten we met een verlengkabel van 10 meter werken die doorheen de keuken en de living loopt naar het stopcontact in de badkamer.
9) Garage
De garage heeft geen elektriciteits- en watervoorziening, maar staat wel vochtig. Het blok van zes appartementen telt zes garageboxen die op een gemeenschappelijke koer liggen. Deze koer is te bereiken via een brede gang (waar vanzelfsprekend een auto door kan). Het plafond van deze gang is onvolledig, heeft gaten, lekt, schimmelt, ... De poort van de gang is gedeukt en kan niet vast. Soms lijkt het alsof ze eruit kan vallen.
10) Eerste bezoek bij de vrederechter
De vrederechter vroeg de huisbaas wanneer hij dubbel glas ging installeren. De huisbaas antwoordde met "we gaan dat zeker doen, maar daar kan ik geen termijn op plakken". De vrederechter vroeg toen om wat meer duidelijkheid, omdat dit iets was dat ons verder zou helpen en weer reageerde hij "daar kan ik geen termijn op plakken, dat kan dit jaar zijn, dat kan volgend jaar zijn, een stielman is moeilijk te vinden". Wij hebben zelf al enkele stielmannen voorgedragen, maar de huisbaas wil enkel met stielmannen werken die hij kent, die uit zijn buurt komen (zo is de elektricien van Sint Niklaas en klaagt de huisbaas dat hij van zover moet komen ...).
Alle problemen in het appartement zijn onze schuld en wij doen aan wishful thinking als we iets hersteld willen zien.
Na dat eerste bezoek aan de vrederechter, in de winter van dit jaar, werd ons duidelijk dat hij nooit iets zou doen voor het appartement, daarom hebben we besloten om te verhuizen.
11) Nieuwe huurders
Onze opzeg loopt tot eind augustus 2014. We trekken er echter uit op 30 juni ('t is dus nogal dringend

Omdat we willen dat alles vlot verloopt (en we niet willen betalen voor maanden die we niet gebruiken), zijn we zelf op zoek gegaan naar nieuwe huurders. Van de 50+ reacties zijn er 20+ komen kijken, waarvan er 10 nog steeds interesse hebben en het graag willen huren. In samenspraak met de huisbaas hebben wij zijn gegevens doorgegeven aan de geïnteresseerden.
Nu blijkt dat van de 7 geïnteresseerden, 2 er pas in kunnen in of na augustus (terwijl wij het appartement promootten met "intrek vanaf 1 juli). De huisbaas wil nu koste wat kost één van die twee laten tekenen. Wij blijven echter aandringen en tonen hem aan dat er ook vijf geïnteresseerden zijn die er vanaf 1 juli in kunnen. Voor deze vijf geeft hij de meest uiteenlopende excuses. Zo wil hij geen koppel met kind, want dat kan de andere huurders storen (hoewel een ander koppel dat net woont, er met een baby is ingetrokken). Zo wil hij ook geen twee vrienden (angst voor homo's?) en verwijst hij naar een ander koppel als "die buitenlandse zeker?". Mensen die geen of onvoldoende Nederlands spreken, zijn niet interessant voor hem. Zijn conclusie was "een gewoon kindloos koppeltje". Met deze informatie hebben we verder gezocht en gevonden, een kindloos koppeltje dat er vanaf 1 juli in wil. Tegen hen heeft hij verklaart dat de huurprijs 600 euro bedraagt en de garage 50 euro is.
Vraag 1: Hoeveel kandidaat-huurders moeten wij nog zoeken? Of hebben we genoeg gedaan?
Vraag 2: Kan hij de prijs van de garage zomaar plots meer dan verdubbelen voor één garage, terwijl de andere nog aan 20 euro staan?
Vraag 3: Indien hij toch één van de geïnteresseerden van augustus tekent, zijn wij dan verplicht juli nog te betalen? Heeft dit invloed op de huurwaarborg?
12) Schadevergoeding & 1344 bis
Bij de gratis advocaten in Gent kreeg ik het advies om het verzoekschrift 1344 bis in te dienen bij het vredegerecht en een schadevergoeding te eisen.
Vraag 1: heeft een nieuw bezoek aan de vrederechter wel zin? De vorige keer was het overduidelijk dat we niet tot een akkoord gingen komen.
Vraag 2: Op basis van wat kan ik een schadevergoeding eisen? Kan ik de schimmelvorming van de ramen en de asbesttegels aanbrengen? De eerste keer bij de vrederechter beledigde hij me continu. Elke zin van hem ging gepaard met een belediging naar mij gericht. Andere huurders heeft hij leugens over mij verteld. Kan ik dit aanhalen als laster?
Vraag 3: Kunnen we de huurwaarborg volledig ten onzer voordele terugeisen?
Vraag 4: Kunnen we de terugbetaling van het indexsupplement vragen vanwege de niet herstelde raam, de parlofoon, ...?
Vraag 5: Voor het verzoekschrift 1344 bis moet ik een attest van woonst van de verhuurder toevoegen. Die woont in Schoten en ik kan niet zomaar even naar Schoten trekken. Kan ik zo'n attest ook via mail of telefoon aanvragen?
Hartelijk dank voor jullie tijd en reactie!
- Raph