Eenzijdige opzegging huurcontract verhuurder

MichaelScott
Topic Starter

Eenzijdige opzegging huurcontract verhuurder

#1 , 27 jun 2014 14:37

Beste,

Ik heb sinds 01-02-2012 een huurcontract met een verhuurder dat volgens het contract zou eindigen eind augustus 2012. Deze is allicht stilzwijgend verlegend tot een 3-6-9 huurcontract neem ik aan?
We komen helaas niet meer goed overeen met als gevolg dat ik sinds een paar maanden besloten heb om een ander appartement te zoeken. Nu eind mei 2014 was ik een appartement gaan bezichtigen dat me aansprak en ik heb mijn huisbaas dan mondeling verteld dat ik wellicht binnenkort zou verhuizen maar dat het nog niet definitief was omdat er nog een andere kandidaat een optie op had en ik op de 2de plaats stond. Deze kandidaat bleek uiteindelijk toch de optie hebt gelicht. Geen probleem dacht ik, gewoon blijven verder zoeken. Tot ik deze week een aangetekende brief ontving met de vermelding dat de opzegtermijn van 3 maanden is beginnen lopen per 01-06-2014. Mijn huisbaas interpreteerde verkeerdelijk mijn mondelinge mededeling als het opzeggen van het huurcontract (caveat lector : ze is van niet-Belgische origine en spreekt zeer gebroken Nederlands, wat uiteraard mij niets uitmaakt maar het speelde hier wel duidelijk zijn rol).
Nu heb ik dus nog ca. 2 maanden tijd om een ander appartement te vinden.
Kan dit?
Ik kan eventueel het huurcontract inscannen indien dat helpt?

Alvast bedankt.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 27 jun 2014 14:52

Neen, want u hebt geen opzeg gedaan.

In se is een mondelinge opzeg, ook een opzeg, maar valt die moeilijk te bewijzen. Maar aangezien u haar gewoon op de hoogte hebt gebracht van eventuele toekomstige plannen en geenzins uw opzeg heeft gedaan, huurt u gewoon verder tot u wél een opzeg geeft.

U moet uiteraard wel (best aangetekend ook) reageren op de aangetekende brief, want niet reageren kan aanzien worden als akkoord met hetgeen erin staat. Betwisten dat u uw opzeg heeft gegeven en dat uw huurcontract dus nog steeds verderloopt, dat als zij hier een andere mening over heeft, u graag het bewijs van opzeg had gezien.

MichaelScott
Topic Starter

#3 , 27 jun 2014 18:38

Dank u voor de reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat de bewijslast bij de verhuurder zou liggen.
Nu ben ik daarnet gecontacteerd geweest door een immokantoor waarbij ik me kandidaat had gesteld voor een appartement. Ik ben geselecteerd en mag per 1 juli 2014 intrekken.
Dan lijkt het me verstandiger akkoord te gaan met de opzeg, die nu bijna een maand bezig is? Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk weg want ze maakt me het leven bijzonder zuur met constant aan te kloppen aan mijn deur over kruimeltjes die ze heeft gezien in de trappen, de voordeur die op nachtslot moet gedurende de dag,.. en ga zo maar door.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2014 18:57

Is er een reglement van inwendige orde waarin dat allemaal instaat?
Voor de gemene delen bet u niet verantwoordelijk.

Natuurlijk kan u hier op reageren ...u lastig vallen wil zeggen niet het ongestoord genot van uw woning tot stalking en lastig vallen.
Maar u kan natuurlijk nu ook zeggen dat de eigenares u heeft opgezegd ... en dus op 31 augustus einde contract.
Dat u dan ook uw waarborg terug wil.
Eens brochure lezen voor u schriftelijk zou reageren:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

MichaelScott
Topic Starter

#5 , 27 jun 2014 20:04

Is er een reglement van inwendige orde waarin dat allemaal instaat?
Nee, enkel dat ik een goede huisvader moet zijn voor het pand in kwestie. Ik heb ook al meerdere malen mijn post geopend gevonden in mijn brievenbus die ik uit vertrouwen (enkel de huisbazin en ik wonen er) had opengelaten.
Quasi alle conversaties die ik (geforceerd) met haar voer eindigen met een dramatisch geroep naar mij gericht omdat bv. 1 keer vergat overdag (bij het vertrekken naar buiten) het nachtslot op te zetten. Ik had vorig jaar ook examens die ik combineer met mijn werk en had hiervoor verlof genomen. Het appartement zag er niet zo heel goed uit in die periode omdat ik me volledig probeerde te concentreren op mijn examens. Plotseling klopt ze op de deur en vraagt ze dat ze even "naar de ramen mag kijken" als dekmantel. Ze begint te roepen over de (tijdelijke) rommel en roept haar man er bij.. Wat een drama. Roepen dat ze deed. Alsof doen dat ze ging flauwvallen. Waarom? Ze intimideerde me uiteindelijk door te zeggen dat ik binnen de maand buiten moest.. Ik zat al in een depressie in die periode en dat maakte me compleet kapot. Bijna al mijn examens niet kunnen deelnemen omdat ik zo onder de indruk was van het tafereel. Ik durf nu nog altijd niet haar in de gangen tegen te komen. Ik mijd haar dan ook als de pest.
Natuurlijk kan u hier op reageren ...u lastig vallen wil zeggen niet het ongestoord genot van uw woning tot stalking en lastig vallen.
Maar u kan natuurlijk nu ook zeggen dat de eigenares u heeft opgezegd ... en dus op 31 augustus einde contract.
Dat u dan ook uw waarborg terug wil.
Eens brochure lezen voor u schriftelijk zou reageren:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Antwoord ik dan best op de aangetekende brief met de acceptatie van de opzeg, eindigend op 31 augustus, met daarin de expliciete vraag de huurwaarborg over te schrijven op mijn bankrekening? Wanneer is de huisbaas ten laatste verplicht de huurwaarborg terug te storten? Er is trouwens geen plaatsbeschrijving geweest.
Dank voor de brochure trouwens. Ik zal het eens nalezen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2014 20:06

Zorg er dan minstens voor dat uw nieuwe huurovereenkomst is ondertekend door de verhuurder.

Terug naar “Huren”