Sociale woning

AlcaTrazZ
Topic Starter

Sociale woning

#1 , 08 jul 2014 17:12

Beste,
persoon X woont al een heel aantal jaren (>20j) in een huurhuis (sociale woning).
Hoeveel opzegtermijn moet je geven als je hier dan uit wilt?
Is dit eveneens 3 maanden of gelden hier andere regels?
Mvg en bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2014 17:30

Algemene voorwaarden van de sociale huurmaatschappij.

artemis

#3 , 08 jul 2014 17:37

Best het contract eens nalezen maar in principe gelden dezelfde regels als op de privemarkt voor hoofdbewoning.
Langer dan 3 maanden zal het alleszins niet zijn.
Als persoon X op kortere termijn dan 3 maanden uit die woning weg wil kan die best eens contact opnemen met de betrokken sociale woningmaatschappij. De kans is immers heel reëel dat hij sneller weg kan gezien de lange wachtlijsten die zij hebben.
Zo hebben wij als familie van mijn overleden tante haar huurcontract met een maand kunnen opzeggen bij Woonhaven. Elke huurder die daar opzegt is....... zeer welkom ;-)

Reclame

AlcaTrazZ
Topic Starter

#4 , 08 jul 2014 17:39

Ok, dat is wat ik wou weten eigenlijk. Ik had schrik dat het langer dan 3 maanden zou zijn.. Dit is dus hoogstwaarsschijnlijk niet het geval?
Bedankt

artemis

#5 , 08 jul 2014 17:48

Kan nooit langer dan 3 maanden zijn. Waarom zou het?

j.demoor

#6 , 10 jul 2014 12:12

‘De verhouding tussen een erkende sociale huisvestingsmaatschappij en de sociale huurder wordt tegelijkertijd beheerst door het gemeen recht en de reglementering betreffende de sociale huur.Wanneer de sociale huurreglementering niet dwingend bepaalde aspecten van de verhuurder-huurderrelatie heeft geregeld,is het gemeen recht van toepassing op de publiekrechtelijke rechtspersoon in zoverre zij verenigbaar zijn met de noodwendigheden van de openbare dienst gemoduleerd naar haar doelstelling,in concreto de sociale huisvesting‘(Vred.Leuven 16 april 1996,Huurrecht 1996,80,noot VAN DER ELST,C.).

Bij mijn weten is het gemeen huurrecht inzake opzegtermijn van toepassing op de sociale woninghuur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”