Appartement gehuurd -- geen vergunning voor verbouwingen

Andy_Prieus
Topic Starter

Appartement gehuurd -- geen vergunning voor verbouwingen

#1 , 08 jul 2014 13:15

Beste,

Ik ben enkel maanden terug naar een appartement verhuisd. Nu heb ik deze week van mijn huisbaas te horen gekregen dat ik eruit moet.
Reden dat hij mij aangaf: het pand was vroeger een wasserette. Ze hebben dit volledig verbouwd tot een appartement.
Maar nu blijkt dat ze alles gedaan hebben zonder ook maar enige bouw-vergunningen aan te vragen.
Nu werd dit niet goedgekeurd als verbouwing en dus ook niet als woonst...

Welke rechten heb ik als ik er op deze manier wordt uitgezet ?
Hoeveel tijd heb ik voor een nieuwe woonst te vinden?
Kan ik enige vergoeding eisen?

Alvast bedankt voor mij de nodige uitleg te geven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 jul 2014 13:24

Over welk huurcontract gaat het, wat is de aanvangsdatum. Ben je er ingeschreven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 08 jul 2014 13:43

U zal de verhuurder aangetekend in gebreke dienen te stellen wegens de onwettige verhuur van een pand voor hoofdelijke bewoning terwijl deze er niet toegelaten is. Niet om alle bruggen met de verhuurder op te blazen zoals ik sommigen reeds hoor fulmineren, doch om uw belangen te veilig te stellen. In hetzelfde schrijven dient u de verhuurder mee te delen dat u begint met uit te kijken naar een nieuwe woning doch dat u de kosten die hiermee gemoeid gaan verplicht zal zijn op hem te verhalen.

Kijk eens of er in het huurcontract een clausule in de zin van:
In geval van opzegging van de onderhavige overeenkomst door de schuld van één van de partijen, moet deze laatste een verbrekingsvergoeding betalen aan de andere, die overeenstemt met drie maanden huur.
is opgenomen? In dat geval kan u deze clausule inroepen.

Reclame

KJ86

#4 , 08 jul 2014 14:03

Hier mag je gerust alle bruggen opblazen, de kans is toch onbestaande dat je kan blijven wonen. Als ik u was zou ik mij laten bijstaan door een advocaat, afhankelijk van het type huurcontract kan je recht hebben op vergoedingen over € 10000. Vb bij een huurcontract van korte duur voor een termijn van 3 jaar, om dit te ontbinden zal de verhuurder elke maand huur moeten uitbetalen die overblijft van de termijn in het contract.

sloeberken

#5 , 08 jul 2014 15:05

Hier mag je gerust alle bruggen opblazen, de kans is toch onbestaande dat je kan blijven wonen. Als ik u was zou ik mij laten bijstaan door een advocaat, afhankelijk van het type huurcontract kan je recht hebben op vergoedingen over € 10000. Vb bij een huurcontract van korte duur voor een termijn van 3 jaar, om dit te ontbinden zal de verhuurder elke maand huur moeten uitbetalen die overblijft van de termijn in het contract.
Daar ben ik niet akkoord mee, eerst nagaan welk huurcontract, heeft dienst bevolking de huurder ingeschreven in bevolkingsregister en dergelijke. Denk toch dat u de schadevergoeding fel overdrijft en zo TS niet het juiste inzicht geeft. In deze situatie misschien best advocaat nemen.

KJ86

#6 , 08 jul 2014 15:21

Daar ben ik niet akkoord mee, eerst nagaan welk huurcontract, heeft dienst bevolking de huurder ingeschreven in bevolkingsregister en dergelijke. Denk toch dat u de schadevergoeding fel overdrijft en zo TS niet het juiste inzicht geeft. In deze situatie misschien best advocaat nemen.
Ik heb al een huurcontract moeten ontbinden van korte termijn, ik weet wat het kost. Deze verhuurder heeft bedrog gepleegd, daar zijn spijtig genoeg geen verzachtende omstandigheden voor. Zelf al staat de clausule die vandenbos aanhaalt in het contract, door het bedrog kan de verhuurder zich daar niet op beroepen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2014 16:30

Dienst bevolking is wettelijk verplicht iemand in te schrijven zelfs als is daar enkel 'een kartonnen doos', of zijn er maar twee slaapkamers gezin met twee jeugdige kinderen en wonen er nu ineens twee volwassen mannen bij.

sloeberken

#8 , 08 jul 2014 17:46

Dienst bevolking is wettelijk verplicht iemand in te schrijven zelfs als is daar enkel 'een kartonnen doos',
Dat zou ik niet durven beweren, er moet minstens een woning zijn en een huisnummer. Op een camping of een buitenverblijf zal men u ook niet inschrijven.

Vandebos

#9 , 08 jul 2014 18:43

Dienst bevolking is wettelijk verplicht iemand in te schrijven zelfs als is daar enkel 'een kartonnen doos',
Dat zou ik niet durven beweren, er moet minstens een woning zijn en een huisnummer. Op een camping of een buitenverblijf zal men u ook niet inschrijven.
Klopt nochtans, soms is er een geding met dwangsom nodig om de gemeente in kwestie te verplichten... maar wet is wet...

Terug naar “Huren”