voorschot

dumontd
Topic Starter

voorschot

#1 , 10 mar 2008 15:19

mijn schoonmoeder is op zoek naar een appartement te huur. zij had eentje gevonden en heeft hiervoor een voorschot (optie) opgenomen. Nu een week later zei ze dat ze het toch niet zou nemen.

Nu weigeren ze haar voorschot terug te geven. Er is nog geen contract huurovereenkomst.

waar kan ik hier informatie mbt wetgeving vinden

mail: dumontdominiek@gmail.com

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 mar 2008 12:20

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract.Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b) dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c) dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Zonodig zal de rechter het ‘voorschot’ dienen te interpreteren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

pluimpje

#3 , 14 mar 2008 05:06

Denk aan hoeveel potentiele huurders die het appartement wel wilde huren de verhuurder mislopen is doordat zij via voorschot aangaf het appartement te willen huren.
Denk aan de mogelijke tijd die dat desbetreffende pand leeg kan komen te staan als gevolg van haar handelswijze.

Persoonlijk vind ik het maar niet meer dan normaal dat de verhuurder dit voorschot aanwend der derving van mislopen huur en kosten om het pand opnieuw te huur te stellen.

Welke is de reden dat zij het appartement niet meer wilt.

pluimpje
niet juridisch geschoold

Reclame

Terug naar “Huren”