Elektrische boiler - onderhoud als huurder

simon77
Topic Starter

Elektrische boiler - onderhoud als huurder

#1 , 11 jul 2014 09:15

Beste,

Na de opzeg van mijn huur kreeg ik per brief, en nadien per e-mail, te horen van het immo kantoor dat ik 3 maand oude onderhoudsattesten moest kunnen voorleggen van het onderhoud van de boiler.

Dit heb ik bij deze gedaan. Na het werk zei de vakman "dat is vreemd, normaal gezien moet je dit niet doen als huurder voor elektrische boilers, dat is enkel zo voor gasboilers e.d.". Het is namelijk zo dat alles (inclusief verwarming) op elektriciteit is in het appartement.

Mijn vraag: kan de huurder verplicht worden om onderhoud te doen van een elektrische boiler? Ik weet dat boilers onderhouden moeten worden door de huurder, maar is een elektrische boiler inderdaad een uitzondering zoals de vakman zei?

Stel dat het onderhoud toch niet verplicht was, kan ik deze kost (die toch niet miniem is) terugvorderen van de eigenaar?

Graag jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 jul 2014 10:46

Enkel indien dit in het huurcontract staat. Maar is zeker ongewoon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#3 , 11 jul 2014 11:08

Enkel indien dit in het huurcontract staat. Maar is zeker ongewoon.
Is wel afhankelijk van de streek, je hebt streken waar het water zeer veel kalk bevat. Waterverwarmers moeten nu eenmaal ontkalkt worden, om een goede werking te waarborgen.

Reclame

sloeberken

#4 , 11 jul 2014 11:37

Het ontkalken van de elektrische boiler is voor de huurder, maar het groot onderhoud is voor verhuurder.

simon77
Topic Starter

#5 , 11 jul 2014 11:47

Wat wordt aanzien als groot onderhoud?
In mijn geval werd de boiler ontkalkt - maar moesten ook een paar elementen door slijtage worden vervangen (kraantje, noodstop, etc).

sloeberken

#6 , 11 jul 2014 12:32

Enkel ontkalken, andere zaken die vervangen zijn door slijtage is voor verhuurder.

Vandebos

#7 , 11 jul 2014 13:37

In al mijn contracten is tevens opgenomen dat er jaarlijks een onderhoud van de elektrische boiler dient te gebeuren en dat het bewijs dient geleverd te worden in de vorm van een verslag én factuur. Heb het al te vaak meegemaakt dat door geen onderhoud de veiligheidsklep niet meer naar behoren werkt en ofwel het vat barst ofwel de veiligheidsklep continue lekt. (en dan is men wel plots daar om een nieuwe boiler tegen eergisteren te eisen of de te hoge water en stroom factuur te protesteren..)

Dus ja, onderhoud op jaarbasis verplicht door huurder. Bij grote kosten hoeft ie maar te bellen als de loodgieter in kwestie aanwezig is en dan nemen we die wel op ons.

Vandebos

#8 , 11 jul 2014 13:42

Wat wordt aanzien als groot onderhoud?
In mijn geval werd de boiler ontkalkt - maar moesten ook een paar elementen door slijtage worden vervangen (kraantje, noodstop, etc).
Ontkalking voor jou, te vervangen elementen voor verhuurder, werkduur is moeilijker maar je kan altijd 50/50 voorstellen.

KJ86

#9 , 11 jul 2014 14:17

De magnesiumstaaf vervangen hoort ook bij onderhoud van de huurder, als je een koperen boiler of een elektronische anode hebt is dat uiteraard niet van toepassing.

simon77
Topic Starter

#10 , 11 jul 2014 14:45

Dus ik vrees dat het onderhoud op kosten van de huurder zal vallen.
Een bedrijf stelt 100-150 Euro voor voor de werken. Normaal?

Vandebos

#11 , 11 jul 2014 14:57

Dat lijkt me een zeer schappelijke prijs.

KJ86

#12 , 11 jul 2014 16:38

Dus ik vrees dat het onderhoud op kosten van de huurder zal vallen.
Een bedrijf stelt 100-150 Euro voor voor de werken. Normaal?
Zo'n onderhoud neemt redelijk wat tijd in beslag en de fabrikanten raden aan om het jaarlijks uit te voeren. Als je het niet zelf kunt, weegt de prijs van onderhoud niet op tegen de aankoopprijs van een een boiler, die kost maar € 200 inclusief btw voor een vat van 100 liter.

Je hebt nu gezien hoe het moet, bij het volgende appartement kan je het onderhoud zelf uitvoeren, want de verhuurder kan u niet verplichten om het door een stielman te laten uitvoeren (tenzij het contractueel zo overeengekomen is).

Terug naar “Huren”