vuil appartement gehuurd

dingdong
Topic Starter

vuil appartement gehuurd

#1 , 05 jul 2014 23:37

Beste,

Graag had ik advies gehad ivm een net gehuurd appartement.
Op het contract staat dat we huren vanaf de helft van de maand, de 15de
Maar doordat de oude huurder eerder weg kon, konden wij er een weekje vroeger in. Er werd ons voorgesteld om dan een weekje extra te betalen.
Dus 3/4 van een maand ipv de helft van de maandelijkse huurprijs. Dit zou voor ons geen enkel probleem geweest zijn, maar... we hebben het appartement ongepoetst ontvangen, lees : er is zeker een jaar niet gepoetst geweest, we hebben ondertussen 12u met javel zitten schrobben om het terug wat deftig te krijgen en eigenlijk zou er nog geschilderd moeten worden. Bovendien staat er nog een oude koelkast en andere rommel die niet meegenomen zijn, terwijl het appartement leeg en proper had moeten zijn bij ontvangst van de sleutels, dat werd ons toch beloofd. Ik heb de eigenaar gebeld maar die trekt zich van niks aan. PB werd gemaakt tussen de verhuurder en oude huurder de dag voor ik de sleutels kreeg, ikzelf was niet uitgenodigd dus ook niet aanwezig.
Eigenlijk zie ik het helemaal niet zitten om een week extra te betalen om dan nog eens de rommel en viezigheid van een ander te moeten gaan opkuisen, maar ik wil ook de eigenaar niet tegen mij in het harnas jagen vanaf het begin want hij heeft me beloofd nog een paar kleine herstellingen te doen(keukenkastje is stuk etc )... maarja, als dat ook weer loze beloftes zijn... Wie kan helpen met het bedenken van een goeie oplossing??
Dank je!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2014 08:18

Het ging waarschijnlijk om de UITGAANDE PB waarbij jij dus inderdaad gen uitstaand hebt.
Je bent gewoon te VROEG beginnen kuisen. Je had EERST de INGAANDE PB moeten laten opmaken.
Nu zal het waarschijnlijk te laat zijn om daarin de vuiligheid te laten opnemen.

sloeberken

#3 , 06 jul 2014 09:48

Waarschijnlijk zal die vuile troep opgenomen zijn in de uitgaande plaatsbeschrijving, en is de verhuurder hiervoor vergoed. Even goed praten met verhuurder en rekenen op zijn goedwil zal het enige zijn wat je kan doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

dingdong
Topic Starter

#4 , 07 jul 2014 00:55

Bedankt voor jullie antwoorden.
De verhuurder is met vakantie, ik heb hem gebeld om te melden dat het er nog altijd even vuil bij lag, hij zegt dat er gepoetst is geweest en dat hij er toch niks aan kan doen...
Ik kan toch echt geen maand die vuile troep laten liggen om pas daarna te kunnen verhuizen?
Ik heb wel foto's van alles genomen. Ondertussen ondervonden dat het kookvuur maak half werkt, het duurt nl. ontzettend lang om een litertje water aan de kook te krijgen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit in orde komt??
Kan ik wachten met betalen tot het in orde is?

mava105

#5 , 07 jul 2014 07:45

Huur niet betalen zien vrederechters niet graag. Begin al eens een AS te sturen naar verhuurder. Jij hebt dus nog geen Ingaande PB gezien?

sloeberken

#6 , 07 jul 2014 09:55

Laat misschien zelf een expert de plaatsbeschrijving opmaken, en een AS zoals mava105 zegt. Zeker huur betalen, je hebt een contract getekend.

dingdong
Topic Starter

#7 , 11 jul 2014 00:15

ok, dank je voor jullie antwoorden.
Ingaande plaatsbeschrijving is er niet echt, er staat alleen, appartement met keuken en badkamer
ik heb wel een paar opmerkingen op het contract laten zetten, dingen die ik al bij het eerste bezoek gezien heb.
De verhuurder zou na zijn vakantie op bezoek komen, tja, lekker makkelijk denk ik dan, een plaatsbeschrijving maken als de hele vuile boel opgeruimd is... :roll:

Kan ik de verhuurder een document laten tekenen met foto's en beschrijving van alle gebreken, zodat mij achteraf niet gezegd kan worden dat ik die heb veroorzaakt? Of hoe doe ik dit? AS? Hoeveel tijd heb ik daarvoor na ingang van het contract?
Hoe zorg ik ervoor dat de gordijnen die ik gemaakt heb mijn eigendom blijven? Zodat mij niet gezegd kan worden dat de gordijnen moeten blijven?

men contract gaat eigenlijk maar in vanaf de 15de... kan ik dan betalen vanaf de 15de? dus een halve maand huur?
er was mondeling overeengekomen een weekje extra te betalen omdat ik er vroeger in kon, maarja, er was ook mondeling overeengekomen dat de troep opgeruimd ging zijn, kan ik dan die week laten vallen? aangezien het toch niet op contract staat? bij wijze van vergoeding voor al het poets werk? dit lijkt me toch een redelijk compromis?

AS om de gebreken te melden?
Een expert aanstellen om een ingaande plaatsbeschrijving te laten maken lijkt me nogal een dure grap,bovendien is ondertussen alles gepoetst.

mava105

#8 , 11 jul 2014 08:07

Ingaande plaatsbeschrijving is er niet echt, er staat alleen, appartement met keuken en badkamer
Hoe zorg ik ervoor dat de gordijnen die ik gemaakt heb mijn eigendom blijven? Zodat mij niet gezegd kan worden dat de gordijnen moeten blijven?

.
Kan je moeilijk een PB noemen, eerder een samenstelling van het appartement.
Laat in de uiteindelijke PB opnemen dat de gordijnen van u zijn, en klaar is kees.
Als je zelf de PB wil opmaken, bekijk dan eerst een aantal voorbeelden. Een PB is niet zomaar een eenvoudige opsomming van wat er is en staat, maar een OMSTANDIGE beschrijving van al wat er aanwezig is zowel aan voeren, muren als zolderingen, kleuren, toestellen, ramen enz... Op Internet zijn wel voldoende voorbeelden te vinden.

sloeberken

#9 , 11 jul 2014 10:43

Gordijnen zijn 99% altijd eigendom van de huurder, of het zou anders moeten beschreven staan in de PB. U hoeft u nergens zorgen om te maken. Misschien heb je zelf het bewijs van aankoop.

freelance

#10 , 19 jul 2014 12:53

men contract gaat eigenlijk maar in vanaf de 15de... kan ik dan betalen vanaf de 15de? dus een halve maand huur?
er was mondeling overeengekomen een weekje extra te betalen omdat ik er vroeger in kon, maarja, er was ook mondeling overeengekomen dat de troep opgeruimd ging zijn, kan ik dan die week laten vallen? aangezien het toch niet op contract staat? bij wijze van vergoeding voor al het poets werk? dit lijkt me toch een redelijk compromis?
Al beginnen met weekje extra NIET te betalen . Je bent er niet aan gebonden , aangezien MONDELING afgesproken , en verhuurder zal meteen weten dat er niet met u te sollen valt .
Verder maar bekijken in hoeverre verhuurder uitgerust terugkomt uit zorgeloze vakantie , en zaken zoals plaatsbeschrijving ernstig neemt . Neem zelf al zoveel mogelijk foto's van ieder detail .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”