Hallo, ik zit met een ietwat vervelende situatie en hoop dat iemand mij advies kan geven.
Sinds een jaar doe ik samen met 4 andere mensen aan co-housing.
De situatie is als volgt.
- Ik huur samen met 4 andere mensen een woning.
- Het contract is opgesteld voor de periode van 1 jaar (korte duur).
- Ik en een huisgenoot zijn de de enigste 2 personen die door het contract vermeld worden. Contractueel zijn er dus maar 2 mensen gedomicilieerd, maar alle 5 betalen we een deel van de waarborg.
- De waarborg staat niet op een geblokkeerde rekening, sinds het begin van het contract.
Een jaar geleden stond ik nog niet zo stevig in mijn schoenen op vlak van huurwetgeving dus heb ik alle fratsen van de huisbaas ondergaan, iets waar ik nu spijt van heb.
Binnenkort eindigt het contract en ik ben met de huisbaas overeen gekomen dat er opnieuw een contract van 1 jaar zal worden opgesteld.
- Ik wil ervoor zorgen dat de waarborg na aanvang van het nieuwe contract toch op een geblokkeerde rekening komt.
- Ik vrees dat als ik melding maak van deze eis vooraleer het nieuwe contract getekend is dat de huisbaas zal weigeren om een jaarcontract op te stellen, en hij het gewoon zal laten overgaan in 3/6/9. dit wil ik vermijden aangezien het voordelig is om op jaarbasis te kunnen huren, en ik niet wil dat hij ook maar 1 cent van mij zal kunnen profiteren.
Kan ik dit doen? En zo ja, hoe?