Kan de eigenaar me strafrechtelijk vervolgen ???

florcelosa
Topic Starter

Kan de eigenaar me strafrechtelijk vervolgen ???

#1 , 30 jul 2014 11:46

:cry:
Ik zit met de volgende vraag: Ik zou vanaf 1 augustus een handelspand huren om er een winkel van te maken.
Het was allemaal via email verkeer besproken, en ook de aanpassingen die ik vroeg zouden in het contract verwerkt worden.
Echter toen ik het contract ontving stonden er heel wat formules in die niet correct waren: bv er stond letterlijk: het pand mag enkel gebruikt worden als massagesalon ???? !! Nu ik ging een winkel openen dus dit leek me wat gek.
Door al de twijfel en onduidelijkheden wou ik het contract eerst voorleggen aan mijn boekhouder voor goedkeuring.
Daarop reageerde de eigeneer zeer grof en zei dat het hem allemaal te lang duurde.
Vervolgens door zijn reactie kreeg ik een onzeker gevoel en trok ik me terug en weigerde het ondertekenen van het contract .
Waarop al snel een dreigende mail volgde van de eigenaars met de boodschap dat ik me verplicht had om het pand te huren door het mailverkeer dat we reeds hadden gehad zou ik me verplicht hebben om het pand te huren.( nergens een handtekening geplaatst) !!! Hij zou me voor de rechter slepen!!!!!! Gezien hij zei: een contract tekenen is enkel maar een afhandeling van de reeds gemaakte mondelinge afspraken ???? Is dat zo??? Dus ik verplicht mij reeds met emailverkeer ZONDER ENIGE HANDTEKENING ????
Kan hij mij strafrechtelijk vervolgen en zit er een kans ik dat ik moet opdraaien voor kosten ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 jul 2014 11:52

Mondelinge afspraken kunnen niet bewezen worden. Afspraken op mail zijn wel rechtsgeldig, ook al zijn ze niet ondertekend.

Een contract heeft echter ook belangrijke waarde, dit is niet zomaar een formaliteit. Als er in het contract ineens dingen staan die niet stroken met het mailverkeer (in casu: winkel/massagesalon), kan het natuurlijk in uw voordeel uitdraaien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2014 12:25

Strafrechtelijk is er ver over. Burgerlijke vervolging kan natuurlijk wel.
Uiteraard wordt er onderhandeld over een contract maar indien geen akkoord is tussen partijen dan is er geen.
Om tegenstelbaar te zijn dient een contract wel geregistreerd te worden.

In een afgesloten handelshuurcontract werd er door de huurder een ganse reeks van wijzigingen aangebracht in de lopende discussie - toen werd het nog per fax gedaan.
Pas toen beide partijen akkoord waren over clausules EN prijs werd het contract getekend. En dat was toen NADAT zowel de boekhouder als een jurist hierover hun fiat hadden gegeven.
Beide partijen hadden al wel een mondeling 'akkoord' van hier kunnen we het wel in vinden maar we gaan toch nog zowel boekhouder als jurist raadplegen om te weten of er geen fouten in staan.
Voor geen van de partijen was dat enig probleem en dan pas werd er getekend.

Hangt er dus vanaf wat u hebt geschreven in uw mail ...ik ga akkoord met uw contract of ik heb het contract ontvangen - ik wil daar een winkel in openen. Ik wil ook de beschikking over de twee staanplaatsen achter de winkel die (volgens gemeente) voor de winkel dienen. Wij willen een bankwaarborg enz enz ..

Reclame

Gebruiker21

#4 , 30 jul 2014 15:23

bv er stond letterlijk: het pand mag enkel gebruikt worden als massagesalon ???? !! Nu ik ging een winkel openen dus dit leek me wat gek.
...dat ik me verplicht had om het pand te huren door het mailverkeer dat we reeds hadden gehad zou ik me verplicht hebben om het pand te huren.
En die clausule over het massagesalon heeft de verhuurder u ook via mail meegedeeld en u bent akkoord gegaan? Neen? Dan heeft de verhuurder geen been om op te staan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 30 jul 2014 17:10

Met zo'n eigenaar zo ik al uitzien naar een ander pand.

Gebruiker21

#6 , 31 jul 2014 09:34

Met zo'n eigenaar zo ik al uitzien naar een ander pand.
Daar heb je ook een punt. Belooft inderdaad weinig goeds voor de toekomst :(.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”