Eerste keer huren

deborah1991
Topic Starter

Eerste keer huren

#1 , 12 aug 2014 21:15

Ik heb sinds kort een afspraak met mijn vriend dat hij ( woont nog in Dendermonde) als werkloze naar Limburg komt om hier werk te zoeken en samen te gaan wonen. Hij ziet dat zitten, maar ik zit met behoorlijk wat vragen:
- ikzelf heb maar een vast inkomen van 900 per maand, en ben 23 jaar. Is het waar dat ik kan genieten van een huursubsidie?
- Zou het verstandig zijn om feitelijk samen te gaan wonen als mijn partner geen werk heeft? Hij krijgt wel een voltijdse uitkering.
- Wat veranderd er als wij zouden gaan samen wonen ivm met de belastingen, is dit ENORM que verschil dan wanneer ik alleen zou wonen?
- Klopt het dat zolang je "huisdier" geen schade berokkent of overlast bezorgt, je het mag houden of kan dit alsnog invloed hebben op een beëindiging van een huurcontract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vv-ke

#2 , 13 aug 2014 09:11

Oei ik stel me de vraag hoe je de andere kosten gaat betalen? Gas/electriciteit/.... 900 euro is niet veel ondanks dat je zou kunnen aanspraak maken op een huursubsidie.
Als je feitelijk gaat samenwonen heeft dit geen invloed op de belastingen, elkeen krijgt zijn belastingsbrief. Voor de staat ben je nog alleenstaande (corrigeer me als ik verkeerd ben)
Het is te zien over welk huisdier je het hebt, maar ik denk dat het beter is direct open kaart te spelen. Mochten mijn huurders vragen of ze een klein katje willen houden denk ik dat ik dat zou toestaan, echter komen ze met de vraag of of ze ne grote hond mogen houden zou ik dit toch weigeren. Maar voor de beste verstandhouding met je huisbaas lijkt me beste of om eerlijk te zijn of om effectief geen huisdieren in huis te halen. Pas op huisdieren kosten ook geld hé!

sloeberken

#3 , 13 aug 2014 09:27

Als je samen woont met u partner heeft dat een invloed op zijn uitkering. Voor huursubside mag het gezamenlijk inkomen niet hoger zijn dan 1400 euro per maand, en de huur mag niet hoger zijn dan 570 euro. De woning die je betrekt moet 99% beantwoorden aan de vlaamse wooncode. Wat bedoel je met vast inkomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

deborah1991
Topic Starter

#4 , 14 aug 2014 19:19

Ik was sowieso van plan om open kaart te spelen ja, en qua beesten bedoelde ik eigenlijk meer een kat inderdaad, of een hamster/vogeltje... Geen honden.

Met vast inkomen bedoel ik dat ik vast werk, en dus iedere maand 900 euro optrek van het werk uit.

chantika

#5 , 15 aug 2014 11:48

Voor huisdieren wat staat in de overeenkomst? Staat er niets in dan geen probleem.
Staat er huisdieren verboden.

21/03/1804 BW
Burgerlijk Wetboek van 21 maart 1804

Artikel 1134

Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Wil je dan toch een huisdier zeg je tegen de rechter dat dit niet geldig is omdat.

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Als je wil huren onder een goede verstandhouding hou je enkel huisdieren waar dit niet verboden is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 aug 2014 13:22

Dieren houden enkel bij overlast zal vrederechter vermoedelijk optreden.

Terug naar “Huren”