van alles en nog wat...

Myriam
Topic Starter

van alles en nog wat...

#1 , 25 mar 2008 20:24

Ik huur sinds juli 2005 een appt, en heb mijn opzeg gedaan tegen 01/04/08; Nu ik woon al sinds februari 08 niet meer in het appt, en heb het makelaarskantoor dan ook gezegd dat het in princiepe vrij is op 01 maart 08. Nu is het appt verhuurd tegen 15 maart, maar ik heb mijn huur nog betaald voor de maand maart. De eigenaar beloofde mij de helft van mijn huur terug te storten, over de waarborg die ik gegeven heb (3maand) valt nog te praten zei hij(moet normaliter een verbrekingsvergoeding van 2maand betalen) Nu komt de kat op de koord. de electrische rolluik in de slaapkamer is sinds juli 07 defect, ik heb dit telefonisch mede gedeeld, hij zou deze laten repareren na het bouwverlof, deze is tot op heden nog steeds niet gerepareerd, hij wil nu deze kost doorrekenen aan mij, alsook het opschuren en opnieuw oliën van de parket(was al in slechte staat toen ik het appt betrok) Ik heb hem gevraagd of hij zinnes is kosten te maken tot mijn waarborg volledig verdwenen is?? Kan hij dit zomaar, en is dit wettelijk?
Weetje: Hij laat steeds mensen karweitjes int zwart opknappen, om de kost te drukken. dus een factuur zal ik niet te zien krijgen. ook is de mazoutketel niet gekeurd, vorige winter weigerde een mazoutleverancier mazout te leveren, nadat ik met de eigenaar contact had genomen hieromtrent stuurde hij een 'bevriende' mazoutleverancier, die wel wou leveren. Ik heb nooit geklaagd of gezaagd,steeds netjes alles betaald, goed onderhouden, maar voel me nu echt wel bij de neus genomen. Is er iets wat ik kan ondernemen zodat ik toch een deel van mijn waarborg kan terug krijgen?

Myriam

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Myriam
Topic Starter

#2 , 26 mar 2008 13:14

Niemand die tips kan geven?

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mar 2008 13:26

Om die vragen correct te kunnen beantwoorden zouden we het volledige huurcontract moeten kunnen inzien.

Bovendien is het ook van belang te weten of er een plaatsbeschrijving werd opgemaakt wanneer je je intrek nam in het gehuurde goed. Staat daar iets in over de staat van het parket bijvoorbeeld ?

Reclame

j.demoor

#4 , 27 mar 2008 10:58

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Ik huur sinds juli 2005 een appt, en heb mijn opzeg gedaan tegen 01/04/08’ houdt in dat die huur eindigt tijdens het derde jaar,zodat de verschuldigde vergoeding niet twee doch slechts een maand huur bedraagt.

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of GERINGE herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend BEDING,de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.”(B.W.).

Onderzoek vooraf zorgvuldig in de tekst van uw huurovereenkomst of er een andersluidend beding in voorkomt.

Het herstel van de elektrische rolluik is op het eerste gezicht geen GERINGE herstelling tot onderhoud en kan bovendien veroorzaakt zijn door sleet.

Ook het opschuren en opnieuw oliën van de parket(was al in slechte staat toen ik het appt betrok) kwalificeren als GERINGE herstelling tot onderhoud is vatbaar voor betwisting.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

Indien uw verhuurder uw huurwaarborg niet vrijgeeft dan kan u hem laten oproepen bij de vrederechter .De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Komt geen minnelijke schikking tot stand daag uw verhuurder dan voor dezelfde vrederechter overeenkomstig art.1344bis-septies Gerechtelijk Wetboek.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

JohnD

#5 , 27 mar 2008 13:10

Ook het opschuren en opnieuw oliën van de parket(was al in slechte staat toen ik het appt betrok) kwalificeren als GERINGE herstelling tot onderhoud is vatbaar voor betwisting.
Bij mij vroeg de verhuurder bij aanvang van de huur of ik dit ging doen. Mijn antwoord was hierop "misschien". Gezien de redelijk hoge kosten hieraan verbonden heb ik dit niet gedaan en zal de verhuurder het parket in dezelfde staat als bij aanvang terugkrijgen en zoals beschreven in de plaatsbeschrijving. Hij kan U volgens mij tot niets anders verplichten tenzij de plaatsbeschrijving de perfecte staat van het parket vermeld. Blijft dan nog de vraag of er rekening mag gehouden worden met geringe slijtage. Jurisprudentie over dit soort parkettoetanden :roll: zou hier raad kunnen brengen.

Terug naar “Huren”