- Huur 4 jaar geleden studio met 1-jarig contract. Betaal waarborg cash.
- Pand wordt binnen het jaar verkocht. Ik registreer het contract voor de verkoop.
- Ik teken een nieuw 1-jarig contract met de nieuwe eigenaars (edit: na afloop van het oorspronkelijk contract).
- Ik ben onlangs verhuisd. Er wordt mondeling toegezegd dat ik de volledige waarborg terugkrijg, na het opsturen van een brievenbussleutel die ik om praktische redenen nog enkele weken langer heb bijgehouden.
- Geen
- "Ha ja, ik kan nu niet omdat <reden die mij weerhoud, bvb. niet thuis>, maar ik schrijf dat <later tijdstip> over".
Vragen:
- Ik wil mijn vraag nu nog eenmaal herhalen, via een aangetekend schrijven. Zal het mailverkeer afdrukken en bijsluiten. Met vermelding van mogelijkheid verzoekschrift Art. 1344 bis Ger. W. Is dat op dit ogenblik gepast en verstandig?
- Bij verkoop, doordat ik het 1-jarig contract registreerde, kreeg de nieuwe eigenaar alle rechten en plichten van de oude. Ik heb dus altijd aangenomen dat de nieuwe eigenaars ook de huurwaarborg 'erfden'. Zelfs bij tekenen van het tweede contract, dat expliciet dezelfde waarborg vermelde als het eerste, is er nooit een vraag geweest over betaling van de waarborg. Dit impliceert dat de nieuwe huisbaas de waarborg als ontvangen beschouwd. Is dit juist/hoe te formuleren?
- De vrederechter van het kanton waarin het pand ligt is bevoegd. Juist?
- Is er iets nodig buiten een getuigschrift van woonst van de verhuurder en bvb. dit (link) (maar dan aangepast omdat de waarborg niet op een rekening staat) voor het verzoekschrift.