enkele specifieke vraagjes ivm huuropzeg

cara
Topic Starter

enkele specifieke vraagjes ivm huuropzeg

#1 , 16 aug 2006 12:31

Ik huur sedert 1 oktober 95 een woonhuis met een niet geregistreerd 3-6-9 contract. Er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt (gaat om een oud huis dat al tientallen jaren wordt verhuurd zonder enige renovatie).

Graag had ik het huurcontract opgezegd. Hieromtrent enkele vraagjes :
Voor zover ik weet zou de opzeg ingaan op 1 september als ik nog deze maand de verhuurder aangetekend verwittig.
- Hoeveel maand bedraagt dan de opzegperiode ? Aangezien ik nog met een oud contract zit dat op 9 jaar stilzwijgend is verlengd vind ik niet direct terug welke regels er van toepassing zijn.
- Moet/mag ik zelf een huurder zoeken ?
- Heeft de verhuurder recht op een schadevergoeding of is dit op mijn contract niet van toepassing ?

- Gezien de oude staat heeft de verhuurder zelden een indexatie doorgevoerd, ook al omdat ik zelf vele herstellingen heb gedaan op eigen kosten. Vorig jaar echter kreeg ik een brief met indexatie-aanpassing waarbij de huurprijs met zo'n 20% steeg. Na onderhandelen ging de verhuurder er mee akkoord dat ik slechts 25 euro per maand meer betaalde, in ruil voor verfwerken aan de buitenkant,.. Kan de verhuurder nu bij de opzeg de indexatie nog eisen met terugwerkende kracht ?

Verder heb ik ook sterk mijn twijfels of ik de waarborg zal terugzien. Gezien deuren, raamwerk, .. tot op de draad versleten zijn (al lang voor mijn huurperiode) vermoed ik dat hij dat wel zal inroepen om de borg geheel of gedeeltelijk te houden ?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 aug 2006 18:54

Ter info : er is een interessante brochure ' DE HUURWET' van FOD Justitie is te verkrijgen bij

Eurales@just.fgov.be

cara
Topic Starter

#3 , 17 aug 2006 11:46

Beste

deze folder heb ik in pdf op pc staan maar vind geen sluitend antwoord in de zeer uitgebreide bochure.

Heb een afspraak bij de huurdersbond gemaakt (eind volgende week) maar aangezien ik zo snel mogelijk moet beslissen ivm ander huurhuis had ik graag al enige feedback gehad.

mvg

Reclame

cara
Topic Starter

#4 , 21 aug 2006 22:23

niemand ? :oops:

djanodive

#5 , 04 apr 2008 14:39

Ik zie dat de vraag vrij oud is, dus zal het jou niet meer verder helpen, maar wel toekomstige bezoekers.

Doordat je huurcontract na die 9 jaar stilzwijgend verlengd is, kan je telkens voor 3 jaar een stilzwijgende verlenging krijgen. Jij zit nu in die eerste verlenging.

Zeg je in het 1ejaar van die 3 jaar op, dan betaal je 3 maand schadevergoeding, in het 2ejaar 2maand en in het derde en laatste jaar 1 maand schadevergoeding.

Wil je geen schadevergoeding betalen, dan kan je enkel er vanaf komen door een opzeg te geven 6 maand voor het einde van die 3 jaar. Maw, je verlengt het contract niet meer voor nog eens 3 jaar.

Wat betreft de indexatie die je toegestaan hebt, mag de verhuurder slechts 3 maand terugkeren, en is hij uiteraard gebonden aan de index. Dus zelf even narekenen. Die verfwerken zouden misschien dan niet gehoeven hebben.

(bovenstaande info haalde ik uit de huurfolder die te vinden is op www.just.fgov.be...ga dan naar publicaties en je zal hem vinden, oftewel ze de website daar aanpassen) - verbeter me als ik fout zit...

en als laatste ivm de inhouding van de huurwaarborg omdat bepaalde dingen tot op de draad versleten zijn: laat mij het ook aub weten, ik zit in hetzelfde straatje...

Ik wil wel voor toekomstige bezoekers mijn visie zeggen. Als het zover komt, doe ik een poging om jullie op de hoogte te houden:

Ik heb dus destijds ook een contract getekend na 2000 en daarin staat dat er een plaatsbeschrijving bijgevoegd is bij het contract, maar dit is dus niet zo. Het is ook een oude woning waar alles aan het verslijten is. Mijn tip is dan ook: maak foto's van de staat waarin de woning zicht bevond toen je erin ging en ook foto's van de dingen die jij verbeterd en hersteld hebt. Op die manier kan je misschien aantonen voor de rechter (als het zover moet komen) dat de woning bij aanvang al in slechte staat was. Voor dergelijke foto'sd maak ik geen gebruik van digitale foto's (die kan je verliezen en kunnen bewerkt worden) maar van gewone negatieven of dia's (omkkerfilm). Men kan dan al niet zeggen dat je ze bewerkt hebt en je kan ze niet verliezen door ene virus op de computer. Uiteraard moet je er wel goed voor zorgen, dat ze niet vochtig liggen, niet in de zon enz...

Ik zeg er wel bij...ik zit in hetzelfde schuitje, maar ik weet ook nog het eindresultaat niet. En hopelijk komt het niet zo ver dat het voor de vrederechter moet komen.

groeten

Terug naar “Huren”