Ik huur sedert 1 oktober 95 een woonhuis met een niet geregistreerd 3-6-9 contract. Er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt (gaat om een oud huis dat al tientallen jaren wordt verhuurd zonder enige renovatie).
Graag had ik het huurcontract opgezegd. Hieromtrent enkele vraagjes :
Voor zover ik weet zou de opzeg ingaan op 1 september als ik nog deze maand de verhuurder aangetekend verwittig.
- Hoeveel maand bedraagt dan de opzegperiode ? Aangezien ik nog met een oud contract zit dat op 9 jaar stilzwijgend is verlengd vind ik niet direct terug welke regels er van toepassing zijn.
- Moet/mag ik zelf een huurder zoeken ?
- Heeft de verhuurder recht op een schadevergoeding of is dit op mijn contract niet van toepassing ?
- Gezien de oude staat heeft de verhuurder zelden een indexatie doorgevoerd, ook al omdat ik zelf vele herstellingen heb gedaan op eigen kosten. Vorig jaar echter kreeg ik een brief met indexatie-aanpassing waarbij de huurprijs met zo'n 20% steeg. Na onderhandelen ging de verhuurder er mee akkoord dat ik slechts 25 euro per maand meer betaalde, in ruil voor verfwerken aan de buitenkant,.. Kan de verhuurder nu bij de opzeg de indexatie nog eisen met terugwerkende kracht ?
Verder heb ik ook sterk mijn twijfels of ik de waarborg zal terugzien. Gezien deuren, raamwerk, .. tot op de draad versleten zijn (al lang voor mijn huurperiode) vermoed ik dat hij dat wel zal inroepen om de borg geheel of gedeeltelijk te houden ?
mvg