Kind belt 's nachts 101 op.

FreelancerIT
Topic Starter

Kind belt 's nachts 101 op.

#1 , 22 sep 2014 14:42

Halverwege dit jaar werd de beste vriendin van mijn vrouw door haar vriend op straat gezet. Ze kon nergens terecht, waardoor mijn vrouw me op een bepaald moment vroeg of ze niet even een tijdje bij ons kon komen wonen.

Ik ben hier mee akkoord gegaan, maar heb wel een aantal voorwaarden gesteld. Zo mag ze zich onder geen beding op ons adres domiciliëren, is er geen sprake van dat ze hier "nieuwe" vriendjes ontvangt, enz. ...Mijn vrouw cijfert zich soms iets te ver weg, hoewel ze zelf nog steeds onder een zware depressie gebukt gaat, met alle gevolgen van dien.

Een andere voorwaarde was dat ze zich zo snel mogelijk in orde maakte bij het OCMW en/of de RVA zodat ze terug een inkomen had. Ook moet ze asap werk zoeken. Ik ben geen moeilijke persoon op dat vlak, ik weet dat ze heel wat heeft meegemaakt, ... dat dit wat langer duurt heb ik in sé geen problemen mee. In die optiek gebruikt ze ons thuisadres wel als contactadres.

We hebben een vrij ruim appartement met 2 slaapkamers. De ruimste van de 2 gebruiken wij uiteraard als onze slaapkamer, de kleinste doet dienst als mijn werkkamer/kantoor. Onze logé slaapt op een "veldbed" (eigenlijk meer een opvouwbaar eenpersoonsbed compleet met matras) in de eetkamer. Onze eetkamer is hier meer dan groot genoeg voor. De regeling bevalt haar uitstekend, iets te uitstekend naar mijn smaak zelfs... maar dat is een ander verhaal.

Ze heeft ook een zoon, een pracht van een jongen van 7 jaar. Ik heb niet echt iets slechts over hem te vertellen, buiten dan dat hij iets te graag speelt en nogal onverantwoord te werk gaat. Natuurlijk, we hebben het hier over een kind...

Dit kind verblijft het grootste gedeelte van de tijd bij zijn vader, om de 2 weken heeft zij hem een weekend. Tijdens zo'n weekend slaapt haar zoon op haar veldbed in de 2de slaapkamer, mijn bureau. Op zich is er daar ruimte genoeg voor. De kamer is relatief childproof, alleen heeft hij er wat teveel verleidingen staan: pc's die draaien, toetsenborden, knopjes van schakelaars, redelijk wat dingen die licht geven als ze op standby staan, ...

Vaak genoeg komen we tijdens zo'n weekend tot de conclusie dat 1 of meerdere van mijn externe schijven mysterieus afstaan, ook heeft hij al eens de ijskast die er staat afgezet, of mijn server afgezet, ...

De ruimte doet dienst als kantoor, als ik al eens bel of fax is het meestal van daar uit. Om die redenen staat er daar een draagbaar vast toestel en een fax. Het 1ste weekend had ik mijn telefoontoestel veiligheidshalve meegenomen, maar... daar door de WCO er met het toestel niet gebeld kon worden, liet ik hem er daarna doorgaans gewoon staan. Nu blijkt Belgacom ergens in juli mijn lijn terug te hebben opengezet.

Ik ging er vanuit dat dit toestel wel zou afgesloten blijven tot de openstaande schuld volledig betaald was, wat nog tot volgende maand duurt. Om die reden had ik al een tijdje niet meer getest of ik al dan niet met het toestel kon bellen en het toestel er laten staat, denkende dat hij er toch niets mee kon aanvangen. (ook de 100 en 101 konden niet gebeld worden incidently, ik dacht dat die nummers altijd bereikbaar moesten blijven?)

Het resultaat laat zich al raden. In augustus werd er bijvoorbeeld voor 47 minuten naar de infolijnen 1212 en 1313 gebeld, en afgelopen weekend stonden zaterdag om 6 uur 's morgens er plots 2 agenten aan onze deur.

Meneer had om half 6 met de vaste lijn naar de 101 gebeld en ingehaakt. Er was tot 3x toe geprobeerd om terug te bellen, maar er nam niemand op, waarna er een combi naar ons adres werd gestuurd.

Wij vielen in 1ste instantie uit de lucht, tot we hoorden dat er met de vaste lijn was gebeld... Tot overmaat van ramp deed de jongen alsof hij van niets wist, "ik heb het niet gedaan". Zelfs toen 1 van de agenten zijn strengste stem gebruikte hield hij nog zijn onschuld vol. Nu ja, moeilijk om vol te houden onder deze omstandigheden, ik nam mijn vast toestel, drukte op de historiek knop en ja hoor: het laatste gedraaide nr. was 101...

Gelukkig leken de agenten er wel mee te kunnen lachen.

Natuurlijk zitten wij nu wel met de schrik. Ze woont tijdelijk bij ons in, sliep omdat haar zoon bij ons was op de zetel, een gegeven dat de 2 agenten iets te geïnteresseerd aan het bekijken waren (volgens mijn echtgenote dan). De zoon belt naar de 101 op een lijn die op mijn naam, slaapt in een kamer die hiervoor niet is bedoeld op een veldbed, ...
  • Riskeren wij nu geen boete te krijgen?
  • En wat dan? De telefoonlijn staat op mijn naam, maar de agenten hebben duidelijk vast gesteld dat haar zoon gebeld had...
  • Mijn echtgenote vond dat de agenten iets de nadrukkelijk bij ons aan het binnenkijken waren. Zeker naar onze gast toe... Kunnen we daar mogelijks problemen mee krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2014 14:49

Gezien de politie waarschijnlijk vastgesteld zal hebben dat de vriendin van uw vrouw daar sliep en daar effectief woonde, kunnen de politieagenten haar domicilie daar laten zetten.

Dat betekent dan ook dat alle goederen in uw woning vanaf heden, behoudens tegenbewijs, eigendom zijn van alle mensen die daar wonen en dus door iedereen aangeslagen kunnen worden mocht ze schulden hebben/schulden maken. Bijvoorbeeld om alimentatiegeld te betalen.

Turaki

#3 , 22 sep 2014 14:53

-Strafrechtelijke vervolging is mogelijk, hoewel dit eerder uitzonderlijk is.
-U kan dan verklaren dat het de jongen was die belde, waarna zowel de jongen als de moeder zullen gehoord worden.
-U pleegt domiciliefraude, dus nu kan het zijn dat de vrouw (tegen uw wil) ingeschreven wordt op uw adres. Hoewel het mij sterk lijkt dat de agenten meer zullen hebben gedaan dan gemeld dat er niets aan de hand was, 's nachts en in het weekend houden die zich liever met belangrijkere dossiers bezig.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 22 sep 2014 14:53

Dat vreesde ik al een beetje.
Kunnen wij daar iets tegen doen?

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 22 sep 2014 14:55

-U pleegt domiciliefraude, dus nu kan het zijn dat de vrouw (tegen uw wil) ingeschreven wordt op uw adres. Hoewel het mij sterk lijkt dat de agenten meer zullen hebben gedaan dan gemeld dat er niets aan de hand was, 's nachts en in het weekend houden die zich liever met belangrijkere dossiers bezig.
Euh... we bieden een vriendin tijdelijk onderdak aan... Wonen doet ze daar niet.

Kunnen ze daar dan domiciliefraude van maken? Want dan zou telkens iemand bij ons een paar dagen komt logeren daar ook voor in aanmerkingen komen...

Turaki

#6 , 22 sep 2014 15:04

Euh... we bieden een vriendin tijdelijk onderdak aan... Wonen doet ze daar niet.
Waar woont ze dan wel? Je kan niet nergens wonen...

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 22 sep 2014 15:07

ze heeft een domicilie aangevraagd biji het OCMW, daar is geweten dat ze bij ons mag logeren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 sep 2014 15:26

Vraag dat laatste eens na bij OCMW dan bent u zeker ... maar toch opletten vrag dat OCMW u ook verwittigd op het ogenblik dat zij haar overeenkomsten met OCMW niet naleeft.
Best is zelf naar ocmw tegaan want telefonisch gaan ze u niet helpen. Vraag aan de vriendin wie haar contactpersoon is bij ocmw indien ze die niet zegt ... is er ..... aan de knikker.

Politie kan de vrouw en de zoon effectief bij u laten domiciliëren dus neem eveneens contact op met uw kwartierinspecteur en geef de info die u hebt gekregen van ocmw aan hem door.

Doe hetzelfde bij de gemeente - vraag desnoods een brief van OCMW dat ze dit bevestigen.
Uw adres wordt dan genoteerd als OCMW verblijfadres (noodopvang)...niet 100% correct maar u begrijpt wat ik bedoel.

Opletten met 101 bellen éénmaal zal politie dat door de vingers zien een tweede maal echter niet ... en dan zal het veeeel geld kosten en mogelijk een nieuwe appartementsdeur.

Terug naar “Huren”