#1 , 16 sep 2014 16:44
- huurcontract appartement 3-6-9
- ingegaan op 01/12/2011
Even een zo beknopt mogelijke schets van de situatie
Ik huur sinds 01/12/2011 een appartement met een terras aan de straatkant van het gebouw, aansluitend aan de keuken. Het terras heeft geen afwatering, waardoor er telkens het regent water blijft staan op het terras. Ik heb dit reeds verschillende keren gemeld aan de huisbazin, maar deze weigert er iets aan te doen.
Bij ondertekening van de plaatsbeschrijving stond ik er op dat hier in vermeld werd dat er water op het terras blijft staan, en dat er op de muur in de keuken een vochtplek was. Deze plek bevindt zich naast de terrasdeur, onder het raam dat op het terras uitkijkt. De huisbazin heeft dit ook ondertekend.
Tot voor kort werd de donkere plek die wees op vocht niet groter, dus ik heb er ook nooit echt wakker van gelegen (dom, achteraf gezien).
Nu had het in augustus een dag heel hevig geregend, waardoor er enkele cm water op het terras stond. 2 dagen nadien werd een zeer groot deel van de muur vochtig, en nog eens 2 dagen later stond er schimmel op. Hierop heb ik de huisbazin een mail gestuurd, waarop ik geen antwoord kreeg. Vervolgens heb ik dit via aangetekend schrijven en gewone post gemeld.
Enkele dagen nadien kreeg ik via mail en een briefje dat gewoon in de bus gestoken werd een antwoord.
De huisbazin beweert dat het probleem nooit erg kan zijn. Reden: ze is bij onze buurman(!) gaan kijken, en die zijn terras ziet er hetzelfde uit en hij heeft dat probleem niet. De schimmel bevindt zich aan de binnenkant, dus ze kan nooit gezien hebben hoe die muur er uit ziet.
Ze beweert ook dat eventuele schimmel van ons afkomstig zou zijn, omdat een keuken verlucht moet worden. Alle deuren staan van 7u 's morgen tot 8u 's avonds open, en schimmel door vochtige lucht ontstaat aan het plafond. Bij ons zit de schimmel aan de vloer.
Nu heb ik haar weer een aangetekend schrijven gestuurd, waarin ik haar uitleg dat onze deuren altijd open staan, en dat schimmel door slechte verluchting aan het plafond ontstaat. Ik heb haar ook gemeld dat zij de situatie niet kan inschatten als ze niet wil komen kijken.
Nu vraag ik mij af: kan ik nog iets anders doen zonder onmiddellijk een maandenlange procedure te starten?
Gezien het feit dat ze niet eens de moeite wil nemen om te komen kijken, en alles direct in onze schoenen schuift vrees ik het ergste. Ik zou graag zo snel mogelijk verhuizen, maar ben bang dat ze gaat proberen dit van de waarborg te houden.