gedwongen vertrek : wat zijn mijn rechten ?

beldo
Topic Starter

#16 , 12 apr 2008 17:29

@ Beldo: huur betalen...en met de eigenares slapen, gaat dat samen...?
is een goede opmerking : heb ik al van meerdere gehoord overigens.
moet je je (zeer ex inmiddels) vriendin huur betalen ? had misschien
al een signaal moeten zijn he ? maar liefde kan stikke blind zijn hoor.
ik had dat geaccepteerd en als NL-er kom ik dan mijn woord na.
in het land waar "U" woont (ik ben er weg na 15 jaar)

kijkt toch wel 99,999 % van de andere sekse eerst naar de portemonnee van "haar slachtoffer" .
Het ging een tijdje samen kun je achteraf konstateren.

Ach en uit alles wat we hier op dat oneindig klein stukje van het heelal
( in verhouding is onze aarde een submicron speld in de hooiberg die het heelal is) moeten we dan maar proberen om lering te trekken
he ? in zulk soort situaties leer je ook mensen die je helpen op hun loyaliteit inschatten
(ik vind loyaliteit belangrijker)
en zie je toch ook dat "het recht" vaak zeer beperkt is.

Anyway prettig weekend !

( topic mag gesloten worden als er geen
juridisch genie opstaat die me alsnog de goede weg wijst)

Thanks !
TL

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#17 , 12 apr 2008 23:04

Om toch te proberen antwoorden op jouw vraag:

Ik vermoed dat je eigenlijk gewoon een contract van 9 jaar hebt? Of is het een contract van 3 jaar dat verlengd kan worden? Dit is wel een verschil.

Is het een contract van 3 jaar, prijs u dan gelukkig wat betreft de huur, want in principe kan geen van beide partijen er van onderuit. Dus je hebt veel geld uitgespaard (maar zij ook).

Is het een contract van inderdaad negen jaar (want een contract van vb. 6 jaar bestaat niet, want dan wordt het geacht te zijn aangegaan voor 9 jaar). Is het een contract van 9 jaar, dan kan je als huurder weg het eerste jaar met een schadevergoeding van 3 maand huur en moet de verhuurder, indien hij de huurder wil buitenzetten, wachten op elke 3-jarige periode, ofwel dat hij of naaste bloedverwanten de woning willen betrekken.

Ben je akkoord gegaan met die opzeg? Want als je de sleutels nog hebt en je domicilie is nog niet verplaatst, dan zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen dat je er nog woont, maar dan moet je wel alle niet betaalde huur nog betalen.

Dus als ik mijn bescheiden mening mag geven: ofwel laat je het zo, ofwel roep je haar voor de vrederechter tot een minnelijke schikking en bespreek je de situatie daar (of je kan beroep doen op een gratis bemiddelaar als jij en je ex akkoord zijn). Ik denk dat de rechter eerder zal geneigd zijn om te zeggen dat je er nog steeds woont, maar dat je de huur moet verder betalen en dat haar opzeg nietig is omdat er nog geen 3 jaar verstreken is en ze er niet zelf in ging gaan. Dus ik denk op zich niet dat je een schadevergoeding kan eisen in die zin dat je 9 maand huur krijgt. Dit zal de rechter niet toestaan, ofwel heb ik het mis. En je hebt niet gereageerd op haar aangetekende opzeg. Maar als je eventueel zegt dat je er toch niet meer wil blijven wonen, dan zou ik het zo laten want je moet dan zowiezo zelf een opzeg betalen van 3 maand en je zal er dus niets mee in je zakken steken. Zoals gezeg: word haar opzeg nietig verklaard, dan woon je er nog steeds (officieel), moet je nog die achterstallige huur betalen en moet je nog eens 3 maand huuropzeg betalen. En vergeet niet dat de rechter kan zeggen dat je nagelaten hebt huur te betalen en je daarvoor benadeeld word. Alles hangt uiteraard af wat je getekend hebt met haar om de huurovereenkomst te beeindigen. Heb je enkel de opzegbrief of heb je samen een overeenkomst tot wederzijdse beïndiging getekend. Lees die anders eens goed.

Aan jou de keuze...

Anders kijk je best eens in de folder van "de Huurwet" op de website 'just.fgov.be/publicaties. Lees dit eens door.

Laat je ons weten hoe het gegaan is?

Reclame

Terug naar “Huren”