huuropzeg ten bate van sociaal verhuurkantoor

djanodive
Topic Starter

huuropzeg ten bate van sociaal verhuurkantoor

#1 , 04 apr 2008 16:20

Ik heb zopas mijn tijdige opzeg gehad met als reden 'renovatie'.

Nu is het wel zo dat ik weet dat de verhuurder de woning zal in erfpacht geven aan een vzw, die de woning dan zal verder verhuren.

Nu is de vraag uiteraard: kan ik het feit dat de verhuurder zelf geen renovatiewerken uitvoert, maar wel de nieuwe huurder, aangrijpen om bij een rechtbank gelijk te halen en dat ik kan blijven wonen (al is het voor een jaartje).

En dan heb ik nog een tweede vraag: bij de opzeg zijn geen bewijsstukken gevoegd zoals die beschreven staan in de huurwet. Nu heb ik ook al op het internet gesnuffeld en men heeft het dikwijls over het feit dat de verhuurder de tijd heeft om die documenten aan de huurder te tonen of over te maken tot net vóór de aanvang van de werken. Natuurlijk is het dan te laat voor mij en ben ik uit het huis gezet. En voor de schadevergoeding moet ik het ook al niet doen, want de huurprijs is niet zoveel. Mij gaat het om het verhuizen.

Ook vond ik op het net, bij Livios, een visie die zei dat de opzeg geldig zou zijn, maar dat de huurder deze documenten kan opvragen en dat de opzegduur dan gewoon vanaf dan start. Dit wil zeggen dat ik binnen enkele maand deze documenten kan opvragen en dat vanaf dan de opzeg van 6 maand start zonder dat hij nietig is. Op die manier zou ik nog enkele maand langer kunnen blijven wonen.

Dit alles uiteraard indien mjin eerste vraag mij in het ongelijk stelt. Maar ik wapen mij met argumenten.
Laatst gewijzigd door djanodive op 16 apr 2008 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 apr 2008 11:16

“Art.3...§ 3. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de *verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien *hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :...De verhuurder moet aan de huurder kennis geven van, ofwel de hem verleende bouwvergunning, of een omstandig bestek, of een beschrijving van de werkzaamheden samen met een gedetailleerde kostenraming, of een aannemingsovereenkomst...Op verzoek van de huurder is de verhuurder verplicht hem kosteloos de documenten mede te delen waaruit blijkt dat de werken overeenkomstig de bij deze paragraaf gestelde voorwaarden zijn uitgevoerd.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘indien hij voornemens is’ betreft de verhuurder en niet een toekomstig hoofdhuurder(=sociaal verhuurkantoor).

‘2.Uitvoeren van werken...a) Het (=de opzegging) moet vergezeld worden van een afschrift:.hetzij van de bouwvergunning...hetzij...’(Brochure ‘De Huurwet’ op http://www.just.fgov.be/index_nl.htm)

U kan op deze grond de nietigheid van de opzegging inroepen.Onderzoek tevens of de driejarige periode,de opzeggingstermijn en de vereiste kennisgevingen in acht genomen zijn.

Zie zonodig ook : HUBEAU,B.,De opzegging wegens verbouwingswerken en de buitengewone verlenging in de Woninghuurwet(noot onder Vred.La Louvière 3 maart 1993),Tijdschrift Vredegerechten 1993,192-194.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

djanodive
Topic Starter

#3 , 09 apr 2008 14:28

Bedankt voor uw antwoord, maar nog een klein vraagje, aangezien ik niet zo veel van rechtspraak en verwante termen ken:

"Zie zonodig ook : HUBEAU,B.,De opzegging wegens verbouwingswerken en de buitengewone verlenging in de Woninghuurwet(noot onder Vred.La Louvière 3 maart 1993),Tijdschrift Vredegerechten 1993,192-194."

Wat moet ik me daar bij voorstellen. Is Hubeau B een persoon die een tijdschrift uitgegeven heeft met rechtspraak in en is één van die uitspraken opgenomen in die uitgaven: Vred.La Louvière 3 maart 1993?

Is het dan interessant voor mij om die uitspraak mee te nemen naar een eventuele rechtzaak om dit als preceedent te gebruiken als ik het zo mag noemen.

Reclame

djanodive
Topic Starter

#4 , 09 apr 2008 15:41

Ik heb ondertussen een beetje gesurfd en rondgebeld.

In Kortrijk blijken ze bij de Unief dit tijdschrift te hebben: Tijdschrift van de Vrederechters. Vroeger heette dit het Tijdschrift van de "vrede- en politierechters", maar sinds kort is dit opgesplitst.

Dus ik ga morgen de tijdschriften gaan inkjiken van 1993. Ik hoop toch dat het de juiste zijn.

djanodive
Topic Starter

#5 , 12 apr 2008 23:15

Ik heb de desbetreffende documenten gevonden en ik heb nog veel andere info gevonden, maar hoe meer je opzoekt, hoe meer duidelijk wordt dat je gewoon moet chance hebben met de vrederechter van dienst.

De ene rechter zegt het zus, de ander zo.

Enkel in geval van redelijke zwart-wit toestanden kan je vooraf zeker zijn, en dan nog.

Indien er nog mensen zijn die mij kunnen helpen aan info of ervaring met dergelijk specifiek probleem...laat maar horen.

Ikzelf ga nu voorlopig hierover niet méér informatie geven, want internet is voor iedereen toegankelijk, maar van zodra ik meer weet en het is afgelopen laat ik julie allen iets weten.

Groetjes,

Terug naar “Huren”