Contractbreuk jaarlijks huurcontract

marianne.dt
Topic Starter

Contractbreuk jaarlijks huurcontract

#1 , 09 nov 2014 16:08

Ik wou even nagaan hoe jullie de situatie interpreteren.

Op 15 januari 2013 heb ik een jaarlijks huurcontract ondertekend waarin het volgende vermeld staat:

"De administratieve en andere kosten, voortvloeiend uit een contractbreuk bedragen forfaitair één volledige maand huur inclusief alle kosten"

Normaal gezien moest ik minstens 3 maand op voorhand het contract laten beëindigen via aangetekend schrijven. Ik heb nu echter een kans gekregen om naar een prachtig appartement te verhuizen, waardoor ik te laat ben om mijn huidige opzeg te doen.

Ik dacht : Eind november geef ik de sleutels af van mijn huidige huurwoning en betaal ik 1 maand boete.
Mijn verhuurder zegt : je zal 2 of 3 maand boete moeten betalen. Hij zou met testaankoop gebeld hebben die dit bevestigen.

Maar als het contract duidelijke stelt dat het om een jaarlijks contract gaat, en in geval van contractbreuk de huurder 1 maand huur moet betalen, kan hij toch geen extra geld eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2014 16:39

Een huurovereenkomst van één jaar is normaal niet opzegbaar, tenzij het uitdrukkelijk is vermeld in de overeenkomst.

sloeberken

#3 , 09 nov 2014 17:06

Een huurovereenkomst van één jaar is normaal niet opzegbaar, tenzij het uitdrukkelijk is vermeld in de overeenkomst.
"De administratieve en andere kosten, voortvloeiend uit een contractbreuk bedragen forfaitair één volledige maand huur inclusief alle kosten"
Staat vermeld in het contract
Is ondertussen bijna 2 jaar.

Is het huurcontract geregistreerd. U contract is ondertussen een van 9 jaar geworden.

Als het niet geregistreerd is kan verhuurder geen schadevergoeding of boete eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 nov 2014 19:14

Dit eens lezen vanaf pag 60 staan de schema's
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

marianne.dt
Topic Starter

#5 , 09 nov 2014 20:17

Och nee sorry, ik heb mij vergist van datum.
Ik ben dit contract dit jaar aangegaan, dus het is 15 januari 2014.
Dus er is nog geen jaar gepasseerd.

Het contract is wel geregistreerd.

roharro

#6 , 09 nov 2014 20:24

Eenjarig contract:

Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract. Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.

In de volgende twee situaties wordt de bestaande huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden voortgezet:
Drie maanden voor de vervaldag heeft geen van de partijen het contract opgezegd.
• De huurder is na de overeengekomen duur zonder verzet van de verhuurder in de woning blijven wonen.

Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar. Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.

Gevolg: drie maanden opzeg + drie maanden vergoeding
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marianne.dt
Topic Starter

#7 , 09 nov 2014 20:57

Dus omdat het automatisch verlengd werd op 15 oktober, zit ik opeens vast op een 9 jaren contract?
Ook al wordt dit nergens vermeld in het contract en heb ik getekend met het idee dat ik elk jaar opnieuw met een jaarlijks contract werk?

En ik kan hier niets aan doen, ook al staat in het contract andere clausules waarvoor ik getekend heb?

Hier is het contract, indien het zou helpen om mijn verwarring te begrijpen ... http://we.tl/1ZxP6jHt1X" onclick="window.open(this.href);return false;

"Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar"
Alleszins, het feit dat dit niet verplicht in een contract moet staan vind ik persoonlijk al verkeerd.
Niet dat ik er nu nog iets aan kan doen, but life can be such a bitch sometimes.

sloeberken

#8 , 09 nov 2014 23:05

Het huurcontract bevat veel onwettige artikels, is al eens verlengt 2 x 6 maand. Huurcontract korte duur kan maar eenmaal verlengd worden.
Ook wat het verbrekingsartikel betreft totaal onwettig, enkel de vrederechter kan een huurcontract ontbinden. Die boete van 200 euro is eenzijdig en dus onwettig.
Jij verbreekt het contract en in slechtste geval zal je huur moeten betalen tot 15 januari 2015 of 2 maand huur.
U huurcontract zou op 16 januari 2015 een van 9 jaar worden. Die clausule van 1 maand huur als je contract verbreekt zou misschien in u voordeel kunnen spreken.

marianne.dt
Topic Starter

#9 , 09 nov 2014 23:15

Okee, bedankt voor deze info! :)
Ik ga al deze feiten opzoeken op het internet en aan mijn verhuurder voorleggen, hopelijk doet hij dan niet al te moeilijk bij mijn vertrek.

Franciscus

#10 , 09 nov 2014 23:34

LEES de brochure eens goed voor u contact opneemt met de verhuurder.
Als het contract al verlengd is zoals @sloeberken schrijft is het duidelijk en hebt u een contract 3-6-9 - omdat de wet net misbruiken wil voorkomen en een 3-6-9 contract betere beveiliging geeft aan de huurder.
Dus ook de opzegmogelijkheden van een contract lange duur eens lezen hoe u moet opzeggen en wat de schadevergoeding is bij een opzeg na eerste jaar.

roharro

#11 , 09 nov 2014 23:36

Berekening sloeberken klopt niet.
Zie officiële website:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;

marianne.dt
Topic Starter

#12 , 10 nov 2014 08:55

Maar het contract werd na 6maand verlengd tot een jaar, en volgens deze link (http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;) mag een contract maar eenmalig verlengd worden en moet ik daar schriftelijk bewijs van hebben. Dus het contract kan dan toch niet meer verlengd worden naar een 3-6-9?

sloeberken

#13 , 10 nov 2014 11:06

Dit staat letterlijk in het contract onder Art 8 Verlenging:
Het huurcontract word automatisch na een periode van 2 maal zes maanden, verlengd voor 12 maanden en onder dezelfde voorwaarden.

Dit is terug iets waar een huurder onmogelijk kan van opmaken wanneer hij zijn contract correct kan opzeggen.
Huurcontracten korte duur moeten een duidelijke looptijd hebben om wettelijk te zijn.

Dan spreken we nog niet wat er allemaal staat in Art 10. Verhuurder kan onmiddellijk en zonder vooropzeg en zonder dat de huurder enige schadevergoeding kan eisen deze overeenkomt verbreken.
Denk dat hier een vrederechter niet zal mee lachen.
Dit huurcontract is waardeloos.

duma

#14 , 10 nov 2014 11:13

Kan maar eenmalig verlengd worden voor dezelfde duurtijd, wordt daarna automatisch een 3-6-9
3-6-9 is geen verlenging en is geen 'contract voor negen jaar', maar een contract van lange duur, wat u ten alle tijden kan opzeggen (wat niet het geval is bij een van korte duur).

Dus ofwel is het verlengd geweest en zit u nu in een 'korte huur' van 6 maanden (vanaf 15 juli) dat eindigt op 15 januari. Dat kan u niet opzeggen. U had dan wel op 15 oktober (3 maanden voor einde contract) moeten laten weten dan, dat u niet verder wil huren en het huurovereenkomst zal eindigen op 15 januari. U was dan niets verschuldigd.

Ofwel is het contract niet verlengd geweest en zit u nu in een 'lange huur' '3-6-9' en kan u eender wanneer opzeggen, mits een eventuele schadevergoeding. Die opzeg moet u doen voor het einde van de maand waarna u uw opzeg wil laten beginnen. Dus nu zou dat ten vroegste december zijn. En die opzeg bedraagt 3 maanden. December- januari - februari. Aangezien u eind februari in uw tweede jaar huur zit (men begint te tellen vanaf het begin, dus ook de eerste zes maanden toen het contract een korte huur was, tellen mee), komen er dan 2 maanden schadevergoeding bij.

roharro

#15 , 10 nov 2014 11:16

Ik beaam "duma" volledig.
Zoals hij het beschrijft: het is het één of het ander; tussenweg niet mogelijk.

Terug naar “Huren”