Problematische verhuurder (kot)

PolStudent
Topic Starter

Problematische verhuurder (kot)

#1 , 16 nov 2014 13:46

Goeiemiddag,

Ik ben student aan de VUB. Door moeilijke omstandigheden thuis ben ik ,sinds ik met hoger onderwijs gestart ben, een zelfstandige student. Hiermee bedoel ik dat ik zelf opdraai zowel voor mijn academische als mijn dagdaagelijkse kosten. Ik woon ook niet meer thuis, dankzij een leefloon van het OCMW zit ik op kot sinds het begin van mijn studies.

Begin mei 2013 ben ik in een nieuw kot gaan wonen. Een medestudent heeft me toen voorgesteld om met hem en nog een andere student het tweede huis van zijn ouders te huren. De afspraak was dat we voor 380euro per maand elk onze eigen kamer zouden hebben en de living, keuken, badkamer en tuin waren gemeenschappelijk. Voor de zekerheid en omdat dit de gewoonte is, vroeg ik om een contract. Maar deze kreeg ik niet, ik kreeg tijdelijk een papiertje uit een notablok met "Bij deze bevestig ik, mevrouw X dat ik mijn woning huur aan meneer X voor de prijs van 380euro per maand vanaf 1 mei 2013". De eerste maanden was alles in orde en ik was gelukkig, ik had een echt "thuisgevoel" die ik miste sinds ik weg was van bij mijn ouders.

Een paar maanden later belde de eigenaar me en de andere huurders om een afspraak te maken, en ze wou niet meteen vertellen waarover het ging. Op de afspraak kregen we te horen dat de eigenaars gingen scheiden. De echtgenoot moest van de vrederechter hun woning verlaten, en de echtgenote vroeg of het mogelijk was of hij TIJDELIJK in het huis kwam intrekken tot hij een eigen woonst zou vinden. Aangezien de echtgenoot (Meneer M.) gepensioneerd is, niet de beste gezondheid heeft, een alcoholprobleem heeft enja de vader van mijn kotgenoot en vriend is kon ik moelijk nee zeggen. Om ons toch te beschermen hebben mijn kotgenoot en ikzelf een deftig contract opgesteld op basis van een sjabloon op het internet, waarin het ook duidelijk was dat deze situatie tijdelijk moest blijven ; het huurcontract bepaalde dat de betaalde huur voor heel het huis was. Hij werd door ons ondertekend en voorgelegd aan de verhuurders dat beloofden om te tekenen. We zagen dat contract nooit meer terug. De echtgenoot trok dan in en toen zijn de problemen begonnen.

In het begin was hij discreet, hij had zijn eigen kamer en we hoorden hem niet teveel. Stilletjesaan begon hij zich meer en meer op zijn gemak te voelen. Hij palmde de living in en zette daar zijn bed en sliep daar. Ik en mijn kotgenoot hadden dus ineens geen toegeang meer tot de living. Ook kwam Meneer M. zijn nieuwe vriendin in het huis wonen, en deze voelde zich dan meteen op haar gemak. Meneer M. begon dan zijn regels op te leggen en hij had kritiek op elke handeling die we deden en die hem niet aanstond. Zijn wil is wet omdat dit zijn huis is, zo klonk het. Soms kregen we "onder onze voeten" tijdens zijn regelmatige zatte buien. We hadden ook als regel niet te roken binnen maar Meneer M rookt overal in het huis, de living, de keuken, de gangen etc. Meneer M. bracht ook zijn hond mee die helemaal niet geschikt is om heel de dag binnen te blijven. Deze hond maakt dus heel veel lawaai en is constant wild. Mijn kotgenoten en ikzelf worden eigenlijk subtiel weggepest. Er zijn zeer zelden confrontaties, maar het lijkt op een psychologische oorlog van Meneer M. tegen ons om ons weg te krijgen. Mijn kotgenoot gaf op en verliet de woning. Ikzelf kon moeilijk zo in het jaar mijn woning verlaten en verhuizen. Ik heb niet echt ergens anders om terecht te komen en de extra kosten van een verhuis kon ik missen.

De echtgenote, Mevrouw M heb ik dan gecontacteerd om te zeggen dat de afspraak was dat hij hier tijdelijk ging zijn maar ze antwoorde dan dat ik best moest opgeven en verhuizen. Ze deed wel een geste, de huur naar benede trekken. Wanneer ik juridisch advies vroeg aan vrienden die afgestudeerd zijn in de rechten vertelde ze me dat ik best mijn huur niet betaald sinds ze zich niet aan hun verbintenissen houden zou ik dit ook niet moeten doen.

Na een laatste stunt (het slot vervangen zonder waarschuwing) verhuis ik eindelijk, en Mevrouw M eist me een paar huurmaanden te betalen die ik toen niet had betaald. Maar mijn nieuw verhuis brengt nieuwe kosten en ik zou die momenteel niet kunnen betalen. Wat zijn mijn opties? Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2014 16:42

Hebt u tegenpartij IN GEBREKE gesteld?

Meeboo

#3 , 17 nov 2014 08:34

Die afgestudeerde vrienden hebben hun les toch niet goed geleerd door te stellen dat je zomaar je huur niet moet betalen.

Reclame

Terug naar “Huren”