2 huurders - 1 wil weg, ik wil blijven-

a7x
Topic Starter

2 huurders - 1 wil weg, ik wil blijven-

#1 , 18 nov 2014 15:04

Contract: 3-6-9 (contract 3 jaar)
Ondertekend door beide huurders. Geen relatie.

Ingang: 1 maart 2013

Wij wonen samen, 2 kameraden.
We hebben 2013 een huurcontract samen ondertekend. Het plan was om te blijven tot einde contract.

Hij zou graag willen vertrekken. Hij wil de opzeg doen op 1 maart.
Het contract zegt dat het 3de jaar zal gelijk staan 1 maand huur als 'vergoeding'.
Die wil hij alleen betalen.

Mijn medehuurder zou willen vertrekken. Straffer nog hij zegt dat hij weggaat.
Maar ik zou graag willen blijven, het was trouwens het plan daar 3 jaar te wonen.
Hij heeft wel gezegd dat hij weg gaat, maar ik weet niet zeker of dat effectief is...
Laten we ervan uit dat hij weg zal gaan.
Hij zegt dat hij enkel mijn handtekening nodig heeft. Ik weiger en hij zegt: je zal zien hoe ik het zal oplossen.
Wat best wel dreigend overkomt.

Zover ok. Ik zou graag willen weten wat mijn rechten en plichten zijn?
-mag er 1 zomaar de opzeg doen?
-wat als hij gewoon vertrekt?
-kan ik ergens verhaal halen? Ik zou graag willen blijven.
Hij kan gaan intrekken bij zijn vriendin. Voor hem is dat makkelijker. Hij moet niet zoeken vr een nieuwe woning. En financiëel heeft hij daar zeker het voordeel. Ik sta er niet zo goed voor. Mijn financiën zijn ook afgesteld naar het 3 jaar-contract.

Zou iemand mij wat raad geven?

Bedankt in ieder geval.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 nov 2014 15:55

Dan zal hij via het vredegerecht dienen te werken.

Vragen:

- kijk eens of er ergens in het huurcontract staat dat jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn?
- Is de verhuurder eventueel bereid aan jou alleen verder te verhuren?
- Ben je in staat de huur alleen op te brengen?
- Wat is de exacte clausule mbt. tot opzeg opgenomen in het contract.

a7x
Topic Starter

#3 , 18 nov 2014 16:02

Er is geen verschil tussen de huurders, dus ik vermoed dat we beide hoofdelijk aansprakelijk zijn. Wat is het verschil?
Ik kan het helaas financiëel niet alleen opbrengen. Het gaat om een behoorlijk groot huis.

Voor de opzeg staat niets bijzonder. De 'vergoeding' door het verbreken van contract.
En dat het schriftelijk moet gebeuren. Maar ik zal straks nog eens kijken wat er juist staat. Het is een standaardcontract van testaankoop.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 nov 2014 16:13

Indien in het contract een hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule is opgenomen kiest de verhuurder zelf bij wie hij na een geding de schadeloosstellingen vordert. Indien er in het contract geen dergelijke clausule is opgenomen kan hij iedere partij slechts voor maximaal 50% aanspreken.

Ken je niemand die de huur wil overnemen?

a7x
Topic Starter

#5 , 18 nov 2014 17:40

Neen, en ik denk dat het dan ook niet mijn taak om dat te doen?

Ik heb net het contract ingekeken. Ik neem over van het contract wat nuttige informatie zou kunnen zijn.

-Het is de huurder niet toegelaten, zonder schriftelijke toelating van de huurder, geheel of gedeeltelijk zijn huurdersrechten af te staan, noch het goed geheel of gedeeltelijk in onderverhuring te geven.
-Beide huuders verklaren zich solidair voor het betalen van de huur en van de huurschade

en de rest is vrij standaard. Dus geen hoofdzakelijke huurder.
Indien er in het contract geen dergelijke clausule is opgenomen kan hij iedere partij slechts voor maximaal 50% aanspreken.
Dus dit wil zeggen dat hij wel zomaar zal kunnen vertrekken?

Ik vraag hoe dit allemaal zal verlopen. De planning voor een dik jaar is helemaal in de war. Ik heb epilepsie dus ik mag niet met de auto rijden. Dus de nabijheid van een station is een 'must'. Dus het wordt niet makkelijk om een nieuw woonst te vinden.
In ieder geval staat er nergens op papier dat hij wil weggaan.

Heb je een voorstel wat ik best doen? Of laat ik het zn gang gaan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2014 17:53

Solidair wil zeggen dat ze BEIDEN aansprakelijk zijn voor alle kosten en lasten tot einde contract.
In dit contract zijn er DRIE partijen de twee huurders en de verhuurder. ALS die niet akkoord gaat of u gaat niet akkoord zal de derde naar de rechtbank moeten.
Betaald hij niet meer dan zal de verhuurder de VOLLEDIGE som bij u kunnen eisen huur en kosten en u kan de andere huurder dan voor rechtbank dagen voor betalen van zijn helft van de huur en de kosten.
De rechtbank kan ook het contract ontbinden mits schadevergoeding ... mogelijk te betalen door de partij die de verbreking veroorzaakt heeft.

a7x
Topic Starter

#7 , 18 nov 2014 18:06

Ok,dank u wel.

Er zijn 3 partijen, dus het zou kunnen dat de verhuurder akkoord gaat, heb ik geen poot om op te staan?
Dus hij is eigenlijk verplicht tot contract na te komen?

Mij lijkt enigste optie vr hem is een andere huurder zoeken...
En anders kan hij bij zn vriendin gaan wonen, ze betaalt de huur, en zal hij toch moeten betalen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2014 18:29

Maar daar moet u niet mee akkoord gaan.
Dan moet uw wel het contract en de waarborg volledig overnemen.
Indien u dat niet kan ==> rechtbank en vermoedelijk ontbinding dwz dat u ook op zoek moet gaan naar een andere woning ..... zolang dient er nog wel betaald te worden en daarin kan u eisen dat de andere huurder zijn deel ook betaald .. eventueel uw extra kosten en ook vragen dat u bij niet betalen rechtstreeks vonnis dus betaling kan eisen via vb loonbeslag.

Ik geef maar aan.

Terug naar “Huren”