Huurder betaald systematisch steeds 1 maand te laat

ww1
Topic Starter

Huurder betaald systematisch steeds 1 maand te laat

#1 , 02 dec 2014 11:01

Beste,

Onze huurder betaald systematisch steeds te laat,20 dagen of zelfs de maand nadien. Een gerechterlijke procedure is iets dat voor mij het laatste oord is en intrest berekening op de som kost meer aan aangetekende zendingen.

Kan ik de huurder verplichten om de kosten van de aangetekende zendingen te betalen ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 02 dec 2014 11:04

Indien in uw contract iets dergelijks voorzien is of indien u het eist bij de vrederechter.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 dec 2014 16:23

Die maand vertraging zou ik er maar bijnemen.
Zolang de geldstroom niet stilvalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

sloeberken

#4 , 02 dec 2014 16:51

Je kan nooit zelf intrest of boete vragen als dit niet in het huurcontract staat, en moet dan nog wederzijds zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#5 , 02 dec 2014 18:16

Het is ontzettend vervelend omdat één maand te laat, snel kan uitlopen naar 2 maanden.
Ik denk wel dat je dit kan oplossen met een goed gesprek, de huurder is immers solvabel genoeg om de huur elke maand te betalen.
Je zou er van verschieten hoeveel huurders vinden dat ze geen huur mogen betalen van hun spaargeld en dat de verhuurder maar moet wachten tot dat hun loon of uitkering binnenkomt.

Eerst proberen om het zelf duidelijk te maken dat het zo niet werkt en dat iedereen ( van de armste tot de rijkste) zijn verplichtingen moet nakomen om op tijd te betalen.
Als dat niet lukt, kan je nog altijd contact opnemen met CAW. Die kunnen dan een sociaal werker sturen om duidelijk te maken dat er op tijd moet betaald worden.

http://www.caw.be/woonbegeleiding

sloeberken

#6 , 02 dec 2014 18:33

Als dat niet lukt, kan je nog altijd contact opnemen met CAW. Die kunnen dan een sociaal werker sturen om duidelijk te maken dat er op tijd moet betaald worden.
Dit kan enkel met toestemming van betrokkenen zelf, je kan als verhuurder ook u boekje niet te buiten gaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 dec 2014 19:04

Hoelang is dat al bezig??
Persoonlijk zou ik eerst een gesprek hebben met huurder. Mogelijk afspraak maken dat hij de vb 10 de mag betalen.
Indien niet verbeterd /akkoord dit op papier zetten via AS en gewone brief. Op die wijze maakt u al een (begin) van schriftelijk bewijs aan.
Ook kan en mag u doorverwijzen naar vb een CAW / OCMW mochten er problemen zijn.

sloeberken

#8 , 02 dec 2014 19:37

privacie
Enkel als de betalingen stoppen of echt achterstand is, het is totaal niet duidelijk dat huurder onvermogend is, en kan als een rode lap werken. Wel opletten in verband met de privacy wetgeving.

KJ86

#9 , 02 dec 2014 23:19

Voor alle duidelijkheid, de verhuurder heeft geen toestemming nodig van de huurder om een achterstand te melden bij het CAW. Die instantie moedigt het zelf aan om te melden voor dat je een rechtsvordering inleidt.

Een sociaal werker neemt dan contact op met de huurder om zijn probleem te bespreken.
Een goed gesprek kan in dit geval voldoende zijn om het probleem op te lossen. Als de huurder weigert om in gesprek te gaan met het CAW dan stopt het daar. Niets gewonnen maar ook niets verloren. Het CAW is er om de huurder te helpen. Het is gewoon een feit dat door de huurder te helpen, de verhuurder vaak ook geholpen is.

Als de huurder altijd al betaald heeft, zie ik niet in waarom hij niet op tijd zou kunnen betalen. Voor op de juiste datum te kunnen betalen, moet hij immers maar één maand huur voorschieten. Dat bedrag hebben de meesten onder ons al op hun spaarrekening staan op het moment dat ze aan het krijsen zijn boven de doopvont.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 dec 2014 23:40

De realiteit is hier waar ik woon toch wel iets anders. Ik denk dat er heel wat mensen hier in de buurt echt geen spaargeld hebben.

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 03 dec 2014 08:41

Ik raad u aan - maar dat kan pas bij een volgende verhuurder - om in het contract een huurprijs op te nemen die hoger ligt dan de huurprijs die u wenst te ontvangen. Dan neemt u in het contract op dat de huurder een korting ontvangt, wanneer hij voor een bepaalde datum betaalt. Op die manier moedigt u de huurder aan tijdig te betalen, maar ontvangt u toch een soort van schadevergoeding wanneer h dat niet doet.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken

#12 , 03 dec 2014 10:42

Een sociaal werker neemt dan contact op met de huurder om zijn probleem te bespreken.
Een goed gesprek kan in dit geval voldoende zijn om het probleem op te lossen. Als de huurder weigert om in gesprek te gaan met het CAW dan stopt het daar. Niets gewonnen maar ook niets verloren. Het CAW is er om de huurder te helpen. Het is gewoon een feit dat door de huurder te helpen, de verhuurder vaak ook geholpen is.
Zonder toestemming van de huurder zal er nooit een gesprek plaatsvinden, het kan in sommige gevallen meer nadeel opleveren dan voordelen.

Terug naar “Huren”