verlengen van 1-jarig huurcontract: toevoeging van clausule

vivkemobiel
Topic Starter

verlengen van 1-jarig huurcontract: toevoeging van clausule

#1 , 01 dec 2014 13:46

Ik verhuur een appartement aan alleenstaande dame voor 1 jaar (kortlopend huurcontract). Ze heeft me al laten weten dat ze graag een verlenging van 1 jaar zou krijgen.
Kan ik dit verlengen met een clausule (ter persoonlijke titel) aan toe te voegen?
Zoja, kan dit een geschreven clausule zijn welke we beiden ondertekenen? Of hoe pak ik het aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 01 dec 2014 15:12

Normaal kan dit niet, is een verlenging van hetzelfde contract en voorwaarden. Welke clausule wil je bijvoegen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vivkemobiel
Topic Starter

#3 , 01 dec 2014 15:26

Ik zou graag de clausule
Huurcontract ten persoonlijke titel
toevoegen

Als dame overlijdt, stopt het huurcontract direct = dus die persoonlijke titel.

Moet ik haar dan nieuw huurcontract geven met die clausule erin?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2014 15:33

Normaal moeten de erfgenamen het contract voortzetten.
Of woont er iemand anders bij de dame die contract niet heeft getekend?

vivkemobiel
Topic Starter

#5 , 01 dec 2014 15:36

ze woont alleen maar heeft geen enkel contact meer met haar zoon sinds jaren en jaren.
Begin maar eens op zoek te gaan naar de erfgenaam, hier de zoon.

Blijkbaar bestaat er een clausule dat je in het huurcontract kunt zetten "ten persoonlijke titel" zodat het huurcontract stopt als huurder komt te overlijden.

Franciscus

#6 , 01 dec 2014 16:15

En wat gaat u met inhoud van het appartement doen gezien er wettelijk erfgenamen zijn??
Uit dat appartement halen ...denk het niet want dan pleegt u eenvoudig gezegd diefstal met valse sleutel.
Zoeken naar de erfgenaam als dame overleden is en er is geen erfgenaam==> vrederechter en politie
Is er een erfgenaam of vermoedelijke erfgenaam ==> gemeente.
Daar kan u ook op anticiperen door met de dame naar gemeente te gaan zodat zij nu het adres van zoon kan opvragen.

Indien zoon in buitenland dan is er wel een probleem... vrederechter niet bevoegd en adres dikwijls niet te achterhalen.

vivkemobiel
Topic Starter

#7 , 01 dec 2014 16:20

Bedankt Franciscus; volledig met je eens. Ik zal proberen samen met huurster aan adres van zoon te geraken. Het laatste baart me zorgen.

Franciscus

#8 , 01 dec 2014 16:28

Ik heb geen juridische oplossing als vrederechter niet bevoegd is en er geen erfgenaam kan gevonden worden...

sloeberken

#9 , 01 dec 2014 17:25

De kans is veel groter dat mevrouw word opgenomen in een rusthuis dan ze overlijd in u appartement.

Wat was de aanvangsdatum van het huurcontract.
Bij die clausule is het niet duidelijk wat er gebeurd met de inboedel.

vivkemobiel
Topic Starter

#10 , 01 dec 2014 18:46

Ik heb nog eventjes tijd maar in februari moet ik de opzeg geven voor het jaarcontract. Ik wil dus op voorhand eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
En dat mevrouw vlugger in rusthuis terechtkomt dan overlijden in het appartement, zou ik niet durven zeggen :(

Ervaring: alleenstaande man in studio, komt te overlijden begin juni. Geen erfgenamen want kinderen hebben erfenis geweigerd. Studio nog altijd afgesloten en nog geen vrijgave. Reken maar uit: nu 7de maand.

sloeberken

#11 , 01 dec 2014 18:52

Ik heb nog eventjes tijd maar in februari moet ik de opzeg geven voor het jaarcontract. Ik wil dus op voorhand eens kijken wat de mogelijkheden zijn.
En dat mevrouw vlugger in rusthuis terechtkomt dan overlijden in het appartement, zou ik niet durven zeggen :(

Ervaring: alleenstaande man in studio, komt te overlijden begin juni. Geen erfgenamen want kinderen hebben erfenis geweigerd. Studio nog altijd afgesloten en nog geen vrijgave. Reken maar uit: nu 7de maand.
Dat is het risico als je aan alleenstaande verhuurd ongeacht de ouderdom. Dus woont mevrouw er amper 6 maand.

Bij deze clausule word jij dan eigenaar van de inboedel, en wat als de erfgenaam niet akkoord gaat!!!

j.demoor

#12 , 03 dec 2014 11:04

“Art.1742 Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien de erfgenamen de nalatenschap van de overleden huurder verwerpen zie dan art.1148,2°,1151,2°,1154 Gerechtelijk Wetboek en art.813 B.W. inzake aanstelling en optreden van een curator.Erfgenamen of curator treden dan op in de plaats van de overleden huurder.

“Art.3...§ 8. In afwijking van § 1 kan de huurder een schriftelijke huurovereenkomst sluiten voor het leven. Die huurovereenkomst eindigt van rechtswege bij het overlijden van de huurder. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 4, tenzij partijen anders overeenkomen*. § 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

* jullie kunnen aldus overeenkomen daarin toch een vervroegde opzegmogelijkheid te voorzien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”