Na veel miserie met onze huisbaas en onze buurt, verhuizen wij dit weekend naar een nieuw appartement. Bij het registratiekantoor van Gent hebben we bevestigd gekregen dat ons huurcontract niet geregistreerd is; verder hebben wij ook nooit huurwaarborg betaald (de papieren van de bank voor het openen van een geblokkeerde rekening zijn door de huurder nooit ondertekend) en nooit een plaatsbeschrijving gekregen ter ondertekening.
Vorige week hebben we dus een aangetekend schrijven verstuurd naar de eigenaar, met de melding dat we de huur opzeggen op 15 december en dan ook graag de sleutels zouden overhandigen. Dit weekend volgde een boze telefoon van de eigenaar, waarin hij ons emotioneel trachtte te chanteren om het huis opnieuw wit te schilderen. Vandaag ontvingen we ook een brief (géén aangetekend schrijven weliswaar) waarin hij zijn eis herhaald in volgende bewoordingen:
Ik wil u er op wijzen dat wij onderling hebben afgesproken dat het pand in de oorspronkelijke staat moet achtergelaten worden, conform de contractvoorwaarden en de foto's in mijn bezit. Bij het herschilderen van de plaatsen dient altijd dezelfde oorspronkelijke witte kleur te worden gebruikt. Indien er veranderingen zonder een schriftelijke toestemming werden gedaan, moet de huurder op zijn kosten het verhuurde goed in zijn vorige staat herstellen. Zoniet, dan zal ik het laten uitvoeren op de kosten van de huurder, wat ik zal laten bevestigen bij vonnis. Ik zal dit schrijven overmaken aan mijn raadsman, die de zaak verder zal opvolgen.
In het contract dat wij vorig jaar tekenden, staat inderdaad vermeld dat de muren bij verlaten van de woonst opnieuw in het wit geschilderd moeten worden. Er is echter nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt (of wij hebben er in elk geval nooit een mogen lezen en ondertekenen) en het contract is bovendien ook niet geregistreerd. Bij de Huurdersbond zeiden ze ons dat dit contract dus geen enkele rechtswaarde heeft, klopt dit? En kunnen we het huis dus verlaten zonder het te herschilderen?
Alvast bedankt.