schimmel door condensatie

giserke

Re: schimmel door condensatie

#16 , 02 jan 2015 01:57

Tegen condensatie kun je maar 1 ding doen: verluchten. Af en toe de ramen open.
Condensatie op muren komt door vocht uit de lucht die tegen een koude muur botst.
Schimmel komt zelden door condensatie, omdat condensatie daarvoor niet lang genoeg op de muur blijft staan.
Schimmel is hoofdzakelijk het gevolg van natte muren door insijpeling.
Muren staan nat door koudebruggen, opstijgend vocht, slechte dakgoten, via het raam, in de badkamer via slechte voegen en kieren aan het bad enz...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#17 , 02 jan 2015 09:19

Maar je hebt wel mensen zelf hun problemen veroorzaken. Visbakken, was te drogen hangen in huis, strijken in huis, geen verluchting ook niet in de badkamer en slaapkamer.

Ook vervangen van een gasverwarming type B door het veilige Type C : toestel dat zijn verbrandingslucht rechtstreeks van buitenaf neemt en zijn verbrandingsproducten ook
rechtstreeks naar buiten afvoert kan problemen geven.

De schouw van het oude toestel zorgde voor de nodige ventilatie in de badkamer. Het nieuwe toestel niet meer.

tira00

#18 , 02 jan 2015 13:29

Honden in huis, ook veel vochtbrengers...
De kachels vroeger zogen de vochtige lucht naar buiten.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 jan 2015 15:30

, strijken in huis,
Waar wordt uw strijk dan gedaan? In de tuin?

chantika

#20 , 02 jan 2015 16:58

Drogen van de was kan je beter in de tuin. Indien geen tuin of droomruimte buiten beter een droogkast gebruiken. Voor de strijk kan je best terecht in een strijkatelier.

mava105

#21 , 02 jan 2015 20:01

Voor de strijk kan je best terecht in een strijkatelier.
Of gewoon thuis met een gewoon strijkijzer. (dus geen stoomstrijkijzer)

giserke

#22 , 03 jan 2015 00:48

Je mag niet strijken, je mag geen dieren hebben, je mag geen vissen hebben, was drogen in huis?
Mensen, laten we effe normaal doen. :shock:

Een woning die normaal onderhouden en geventileerd wordt moet daar tegen kunnen.
Dat is damp die in max 1 a 2 uur verdwenen is, en die zeker geen schimmel veroorzaakt aan muren.

Oude Belg

#23 , 03 jan 2015 19:16

Mijn keuken is dieper gebouwd dan de buren. Gevolg : drie buitenmuren. Enkelsteens, géén spouw (bouwjaar 1935), nul isolatie, geen verwarming. In de winter kan je de keukenkasten gebruiken als koelkast. Er wordt dagelijks gekookt. Schimmel? Absoluut niet. Nihil. Uiteraard wordt er geventileerd : een raamventilator, een wasemkap heb ik niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105

#24 , 04 jan 2015 11:27

http://www.gezondheidenwetenschap.be/ge ... id-schaden" onclick="window.open(this.href);return false;

eif

#25 , 07 jan 2015 15:24

Ik heb hetzelfde probleem met onze verhuurder. Schimmel op de muren, stinkende kleren door vochtige muren en al 1 matras naar het containerpark mogen brengen.
Genoeg verluchten, ja! Zeker! Dat doen wij meerdere keren per dag, maar de verhuurder is wettelijk verplicht om een raam/ventilatieplaats te installeren van een bepaalde grootte.
Bijvoorbeeld:
de oppervlakte van onze slaapkamer is 9,12 vierkante meter
oppervlakte van ons raam is 72 vierkante CENTImeter
Volgens de wet is de verhuurder verplicht om een raam te installeren van een grootte van minimum 0,01% van het kameroppervlak.
De 72 vierkante cm is geen 0,01% dus dit betekent dat ons raam veel te klein is ten opzichte van ons kameroppervlak.
We kunnen proberen te verluchten en te verwarmen dat we willen, het maakt niet echt veel verschil aangezien ons raam veel te klein is om dit goed te doen.
Misschien zijn de verluchtingsmogelijkheden (raam etc.) gewoon te klein om een kamer efficiënt te verluchten in jouw geval.
Onze verhuurder zou ons raam op zijn minst moeten kunnen vergroten naar 91,2 vierkante centimeter.
Het lijkt niet veel in theorie, maar in praktijk een schimmel van verschil, euh pardon, een wereld van verschil ;-)

sloeberken

#26 , 07 jan 2015 16:30

oppervlakte van ons raam is 72 vierkante CENTImeter, dat is geen raam als het maar 9 cm op 8 cm is. denk dat u metingen niet kloppen.
Slaapkamer van 9 m² is 3m op 3m.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BrechtS

#27 , 07 jan 2015 17:47

oppervlakte van ons raam is 72 vierkante CENTImeter, dat is geen raam als het maar 9 cm op 8 cm is. denk dat u metingen niet kloppen.
Slaapkamer van 9 m² is 3m op 3m.
Zal waarschijnlijk 90 op 80 cm zijn, of 7200 vierkante centimeter, 72 vierkante decimeter of 0,72 vierkante centimeter.

Op onderstaande link lees ik om per vierkante meter 10 vierkante centimeter ventilatie te voorzien.
http://www.zonhoven.be/591275.fil" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat dus volgens mij Heeft die persoon met zijn 0,01% zich gemist en moest het gaan over ventilatieroosters. Dan komt 91,2 vierkante centimeter uit volgens mijn bron. Maar dat zou dan betekenen dat men een raam van 91,2 vierkante centimeter constant moet open laten staan en in de leest ideale omstandigheden dan nog. Volgens mij lijkt een raam van 90 op 80 centimeter inderdaad niet echt voldoende om met het beperkt open te zetten genoeg te verluchten. Men zal dan eerder moeten denken aan een raam van 90 op 100 of meer. Maar ik denk niet dat dat zoveel verschil zal maken in hun situatie. Veel hangt af van bouwvocht ook: als de muren constant vocht uit de gron trekken, zullen ze bij het verluchten zelf proberen uit te drogen en zo dus weer waterdamp in de ruimte brengen. En doordat de muren dan toch weer vocht opnemen uit de grond, is er netto niet veel verschil bereikt.

En naar eif toe: hoe zit het met de woning zelf? Is het een oude woning die gerenoveerd is geweest? Vroeger begon men ouder woning plots helemaal dampdichte te isoleren, zodat het vocht in de muren enkel nog naar de binnenruimtes kon. Zo verstoorde men de vochthuishouding, en dat kan altijd leiden tot vochtopstapeling. Ik zou dus niet beginnen over een te klein raam. Ik denk dat een raam van 7200 vierkante centimeter wel voldoende zal zijn om een kamer schimmel vrij te kunnen verluchten. Dus de oorzaak zal hoogstwaarschijnlijk ergens anders zijn. Zaken als kleren drogen in de kamer behoren niet tot normaal gebruik van de kamer, wat invloed heeft op de vochthuishouding. Een andere invloed is of u uw raam rekkewijd open zet, of op kipstand. Als men enkel een half uurtje wilt verluchten per dag, dan is 's ochtends een half uurtje het raam rekkewijd openzetten de gezondste oplossing, omdat u zo het meest verversing van de lucht kunt krijgen. Op kipstand zit je direct met zoveel minder contact oppervlak. En ik zei 's ochtends omdat dat normaal gezien is voor men de thermostaat aanzet en die dus het huis weer op temperatuur brengt (dag en nacht stand) en men zo minder verliezen zal hebben dan 's avonds wanneer de lucht op temperatuur is en dus meer warmte verliest. Maar natuurlijk blijft een continu ventilatiesysteem wel het beste.
Op basis van enkel de grootte van uw raam en de slaapkamer kan men nog niet weten of er voldoende verluchting is. Verluchting wordt altijd aangegeven in kubieke meter verse lucht per tijdseenheid. Dat is afhankelijk van hoeveel kubieke lucht er in de ruimte is. Een plafondhoogte van 2,75 zal een groter debiet vragen dan een plafondhoogte van 2,25 voor hetzelfde oppervlak van een kamer.

Terug naar “Huren”