problemen met psychotische kamergenoot

Ronii
Topic Starter

problemen met psychotische kamergenoot

#1 , 08 jan 2015 17:40

Hallo

Zit momenteel met een vrij ernstig probleem waarover ik graag wat meer informatie had gehad.

Sinds november hebben ik en mijn vriendin onze extra kamer verhuurt om de kosten wat te drukken. Zonder officieel contract aangezien onderhuur in principe niet was toegelaten. Zij heeft echter wel haar domicilie daar gezet. In eerste instantie maakte zij een vrij normale indruk: beleefd, behulpzaam, van onze leeftijd, niet iets waar je problemen mee zou verwachten.
Reeds na een week werd het duidelijk dat er iets niet helemaal goed zat. Zo reageerde ze vaak gewoon weg niet (haar recht, maar alsnog raar te noemen), kregen we te horen dat er 5 mensen per maand langs moeten komen om te checken hoe het met haar gaat. Als reden gaf ze aan dat ze "dachten" dat ze een psychose had gehad. Maar in retrospect is natuurlijk helemaal niet realistisch. Haar geld wordt beheerd door een advocaat, volgens haar omdat ze een van haar armen had gebroken... Ook haar gedrag werd steeds storender: de simpelste klusjes die gevraagd worden nooit doen (ongeacht dat zij niet werkt of naar school gaat), onbeleefd antwoorden op iedere vraag, contact zoeken met ons deed ze ook niet aangezien ze enkel uit haar kamer kwam als wij er niet waren.

Na haar opnieuw en opnieuw duidelijk te maken dat we dit écht niet leuk vonden -op een normale en respectvolle manier- (we gaven haar toen nog het voordeel van de twijfel), hebben we beslist kordater te zijn en resoluut te zijn in dat ze echt iets moest veranderen of dat dit niet meer kon. Na deze discussie merkten we pas echt hoeveel er mentaal met haar mis is. Ieder argument raakt kant nog wal. De leugens stapelen elkaar op en op en als kers op de taart vonden we een brief waar iemand haar beticht van stalking en dreigt de politie in te schakelen.

Wij hebben haar gezegd dat ze haar spullen moet nemen en dat we haar weg willen binnen de 2 weken. Haar spullen staan hier echter nog en ze heeft duidelijk gemaakt niet van plan direct weg te gaan...

Mijn vriendin en ik ondervinden hier heel veel stress van aangezien we geen idee hebben tot wat ze effectief in staat is, maar weten ook dat zolang zij haar domicilie hier heeft, zij het recht heeft om binnen te komen.
Wat dit in de praktijk altijd betekent is voor ons echter niet helemaal duidelijk: betekent dit ook dat wij haar spullen niet mogen opruimen in dozen bv? Mag zij binnen zonder politie indien wij dit niet willen? En, is er geen enkele mogelijkheid om haar domicilie te schrappen aangezien ze hier amper nog is en duidelijk bij iemand anders verblijft?

Mijn excuses voor de lange lap tekst.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2015 18:31

Niet alleen het recht er binnen te komen maar in principe is alles wat in het appartement staat ook van haar.
U mocht niet onderverhuren en u doet het toch dat is een inbreuk op het contract dat de verhuurder kan gebruiken op de rechtbank om het contract ook voor u te laten ontbinden.
Mocht uw huisgenote geen eigen verzekering zal hebben voor schade (brandpolis - burgerlijke aansprakelijkheid - familiale - rechtsbijstand) ... laat me even veronderstellen dat ze brand sticht of uw inboedel kort en klein slaat zal u , naar mijn bescheiden mening, moeten instaan voor alle kosten en lasten die daar uit voortkomen.

Als het haar domicilie is is het haar wettelijke woonst ...ze mag bij wijze van spreken zelfs de deur uitbreken of dat laten doen.
Zolang ze er ingeschreven is kan u niets doen. Indien nodig en bij weigering van uw kant kan ze politie vragen om haar te helpen om binnen te geraken en u zal dat moeten toelaten.

Het beste is dat u gaat praten met jullie kwartierinspecteur ( diegene die instaat voor de inschrijvingen en hem vraagt te komen controleren want dat die dame blijkbaar ergens anders woont... wanneer deze vaststellingen door politie bevestigd worden start politie een procedure schrapping.
Tracht ook uit te vissen waar ze wel woont / verblijft.
Enig idee wie de advocaat is ... laat eventueel de politie daar eens contact mee nemen ...politie kan ook navraag doen bij OCMW - vermoedelijk is de advocaat de bewindvoerder en staat uw woongenote onder enige vorm van 'begeleiding' al of niet gedwongen via RB.

Reclame

Terug naar “Huren”